2010-11-10, 15:32
Medlem
Fula Gubbens avatar
Är detta första flushen? Konstigt att det blir så dåligt utfall i så fall. Du förlorar inget på att vänta tills den stora svampen vecklat ut sig (släppt från stammen), så har du i alla fall något knarkigt att knapra på medan du väntar på flush 2. Vänta tills den stora är helt plockfärdig (kanske är dags redan nu), plocka den och de mindre svamparna, och re-boota boxen för flush 2, som förhoppningsvis blir mer normal.
Citera
2010-11-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Är detta första flushen? Konstigt att det blir så dåligt utfall i så fall. Du förlorar inget på att vänta tills den stora svampen vecklat ut sig (släppt från stammen), så har du i alla fall något knarkigt att knapra på medan du väntar på flush 2. Vänta tills den stora är helt plockfärdig (kanske är dags redan nu), plocka den och de mindre svamparna, och re-boota boxen för flush 2, som förhoppningsvis blir mer normal.

Yes, det är första flushen. Jag tog två till bilder så kanske du kan hjälpa mig lite mer.

Bild 1:
http://img809.imageshack.us/i/16034346.jpg/
Såhär har den sett ut i två tre dagar nu utan att utvecklas något. Måste jag ta bort dom två som växt nedåt (inför flush 2), eller kan jag strunta i det?

Bild 2:
http://img337.imageshack.us/i/69484516.jpg/
Jag vet inte om det syns så tydligt men det ser ut som hinnan har släppt på undersidan (där det är mörkare). Hur många gram är den svampen på ungefär?

Tack på förhand!
Citera
2010-11-10, 17:23
Medlem
Fula Gubbens avatar
Ser inte ut som hinnan släppt (helt) från stammen, när detta sker så ändrar svampen snart form och ser mer "vanligt" svamplik ut, med en tefatsliknande, plattare topp. Det är egentligen inte så noga med en dag hit och dit, så du kan nog vänta.

De två djupt begravda svamparna skulle jag låta ligga.

Tycker som sagt att det är en konstig flush, även om den första flushen kan vara lite mager så borde det bli ett gäng svampar. Det här ser mer ut som en sista flush. Kolla att du sköter vattningen 100% korrekt enligt manualen inför nästa omgång. De här growboxarna ska vara väldigt felsäkra.

Svårt att säga vad den där svampen väger, 10-15 gram kanske. Den är egentligen inte större än normalt. Lättare att bedöma när den är plockad. Om det är cubensis så kan det vara lagom för 1 tripp.

- F.G
Citera
2010-11-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ser inte ut som hinnan släppt (helt) från stammen, när detta sker så ändrar svampen snart form och ser mer "vanligt" svamplik ut, med en tefatsliknande, plattare topp. Det är egentligen inte så noga med en dag hit och dit, så du kan nog vänta.

De två djupt begravda svamparna skulle jag låta ligga.

Tycker som sagt att det är en konstig flush, även om den första flushen kan vara lite mager så borde det bli ett gäng svampar. Det här ser mer ut som en sista flush. Kolla att du sköter vattningen 100% korrekt enligt manualen inför nästa omgång. De här growboxarna ska vara väldigt felsäkra.

Svårt att säga vad den där svampen väger, 10-15 gram kanske. Den är egentligen inte större än normalt. Lättare att bedöma när den är plockad. Om det är cubensis så kan det vara lagom för 1 tripp.

- F.G

Tack för snabbt svar! Kommer med uppdatering senare!
Citera
2010-11-11, 19:19
Medlem
Hej igen,

Jag och två polare hade egentligen planerat in i helgen att köra, men eftersom det gått så segt undrar jag om det är tillräckligt för tre personer (se bild).

Bild:
http://img337.imageshack.us/i/69484516.jpg/

Tror ni det räcker? Hur många gram är det uppskattningsvis (färskt/torkat)?

"Fula Gubben" trodde såhär:
Citat:
Svårt att säga vad den där svampen väger, 10-15 gram kanske.

Vad tror ni?

Den är inne på 28:e dagen nu och jag undrar om den går att äta även om den ser lite halvklar ut.

Tack på förhand igen!
Citera
2010-11-11, 20:04
Medlem
Fula Gubbens avatar
Räkna dagar ger inte så mycket, utan det handlar helt enkelt om hur svampen ser ut. Om du plockar den och tar ett foto med en linjal bredvid så kan jag ge dig en hygglig skattning av vikten. Tror inte den räcker till 3 pers, om det är cubensis.

Eftersom det bara handlar om 1 svamp och resten av flushen inte "blev av" så tycker jag nog du kan plocka den, och hoppas på betydligt bättre skörd nästa gång.
Citera
2010-11-11, 21:31
Medlem
Citat:
Räkna dagar ger inte så mycket, utan det handlar helt enkelt om hur svampen ser ut. Om du plockar den och tar ett foto med en linjal bredvid så kan jag ge dig en hygglig skattning av vikten. Tror inte den räcker till 3 pers, om det är cubensis.

Eftersom det bara handlar om 1 svamp och resten av flushen inte "blev av" så tycker jag nog du kan plocka den, och hoppas på betydligt bättre skörd nästa gång.

Mm, det är cubensis (b+).

Här har du ett kort med tumstock (verkar vara 6-7 cm typ):
http://img829.imageshack.us/i/img0142kt.jpg/

Ok då plockar jag den imorgon! Oavsett om det är tillräcklig mängd för tre personer,
ger det någon effekt om den ser ut sådär?

Återigen tack för snabbt svar!
Citera
2010-11-11, 21:41
Medlem
Fula Gubbens avatar
OK, den stora svampen var inte så stor som jag trodde, svårt att bedöma när det bara är 1. Men med tumstocken i bild skulle jag kalla den där under medel i en normal flush, det är helt enkelt en liten svamp, snarare än en stor. Som exempel så var alla svampar i min sista flush över 15 cm långa.

Toppen på den ser ganska liten ut, vilket drar ned vikten, och jag kan tänka mig att den inte väger mer än 5-6 gram. Med andra ord finns det ingen chans att trippa 3 st på den, däremot kan det vara lagom för en mild tripp för 1 person. Det är en cool känsla att plocka en svamp från boxen och käka den direkt, vilket jag gjorde med en av mina flushar.

Om den inte växer på längden längre, och du har kört boxen såpass länge, så lär andelen psilocybin inte öka mer, utan det är sannolikt en färdigväxt och ät-klar svamp.
Citera
2010-11-11, 21:54
Medlem
Citat:
OK, den stora svampen var inte så stor som jag trodde, svårt att bedöma när det bara är 1. Men med tumstocken i bild skulle jag kalla den där under medel i en normal flush, det är helt enkelt en liten svamp, snarare än en stor. Som exempel så var alla svampar i min sista flush över 15 cm långa.

Toppen på den ser ganska liten ut, vilket drar ned vikten, och jag kan tänka mig att den inte väger mer än 5-6 gram. Med andra ord finns det ingen chans att trippa 3 st på den, däremot kan det vara lagom för en mild tripp för 1 person. Det är en cool känsla att plocka en svamp från boxen och käka den direkt, vilket jag gjorde med en av mina flushar.

Om den inte växer på längden längre, och du har kört boxen såpass länge, så lär andelen psilocybin inte öka mer, utan det är sannolikt en färdigväxt och ät-klar svamp.

OK, tack för hjälpen!
Citera
2010-11-13, 14:43
Medlem
Älskar att svampar växer så snabbt! Jag blötte min myceliumbox för typ 1.5vecka sen och 6 små svampar har tittat upp:
http://img254.imageshack.us/gal.php?g=dsc00003ax.jpg

Strain: Psilocybe cubensis Cambodia.
Ursäkta mig för dom kassa mobil bilderna
Senast redigerad av derex10 2010-11-13 kl. 14:46.
Citera
2010-11-14, 22:32
Medlem
misaers avatar
Hej!

Har lite problem med min svampodling som jag hemskt gärna skulle vilja få lite hjälp med.

Svampkittet sattes i blom den 5'e, jag följde instruktionera som kom med kittet och slängde i en halvliter ljummet vatten. Kittet har förvisso stått relativt mörkt men har fått ett par timmars ljus om dagen men jag börjar fundera på ifall det inte skulle må bättre av att bara stå i bokhyllan. Jag sprayar min låda med vatten varje dag.

Här är bilder på min låda;
http://img.ihack.se/images/14128977037910.jpg

http://img.ihack.se/images/812897703809.jpg

Halp?

Om det inte är tydligt på bilderna så är det inget vitt mycel/fluff-fluff utan ytan är småbrunaktig (näringen?) samt popcornen börjar bli vita. Är det bara att ställa den i bokhyllan och vänta? Bör man lufta den så ofta som tre gånger per dag?
Citera
2010-11-14, 23:03
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misaer
Hej!

Har lite problem med min svampodling som jag hemskt gärna skulle vilja få lite hjälp med.

Svampkittet sattes i blom den 5'e, jag följde instruktionera som kom med kittet och slängde i en halvliter ljummet vatten. Kittet har förvisso stått relativt mörkt men har fått ett par timmars ljus om dagen men jag börjar fundera på ifall det inte skulle må bättre av att bara stå i bokhyllan. Jag sprayar min låda med vatten varje dag.

Här är bilder på min låda;
http://img.ihack.se/images/14128977037910.jpg

http://img.ihack.se/images/812897703809.jpg

Halp?

Om det inte är tydligt på bilderna så är det inget vitt mycel/fluff-fluff utan ytan är småbrunaktig (näringen?) samt popcornen börjar bli vita. Är det bara att ställa den i bokhyllan och vänta? Bör man lufta den så ofta som tre gånger per dag?

Ser inte att du har något "problem", utan boxen har helt enkelt inte börjat producera pins än. Det kan ta flera veckor, låt boxen stå, följ instruktionerna och håll inte på och dutta med den i onödan, så kommer det bli svamp så småningom. De här boxarna är i princip självgående.

Några "blommor" som du kanske hoppas på efter att ha satt den "i blom" lär det nog inte bli.

- F.G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in