2010-06-04, 00:10
Medlem
narohs avatar
Fungerar detta för Carl-Johan svamp också?
Citera
2010-06-04, 09:19
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naroh

Olika svampar gillar olika substrat och verkar vara olika svårt med olika sorter med.
Citera
2010-06-05, 04:31
Medlem
Baccarudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Ganska luddig fråga, but here it goes.
Köpte growbox från elefanten (den boxen som man bara tillsatte vatten i, cubensis) och jag var inte direkt superbra med att ha det sterilt, fick trots allt en helt ok förstaflush och svamparna fungerade finfint

När det var dags att dra på nytt vatten och vänta på nästa flush så märkte jag att det var en hel del svarta partier på själva grejset (orkar inte googla och se vad det grus-liknande heter som svamparna växer på) men gjorde ändå så att jag gjorde hela processen för att dom skulle växa.
Det har ploppat upp några svampar, ser ganska okej ut och inget direkt mägel eller liknande. Men jag undrar om detta svarta (som dom beskriver på elefanten som "Throw it away, its dead") kan skada svamparna till den grad att dom inte blir ätbara?

Sorry för textvägg, men lika bra att få med allt, kan ge bilder på "det svarta" och svamparna som har tittat upp om det behövs.

Tack på förhand /Byxknullarn

du får nog visa bild. jag fattar ingenting
Citera
2010-06-10, 16:53
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naroh
har inte hört talas om någon som odlat Stensopp faktiskt. tror inte det är så lätt.
Citera
2010-06-14, 11:01
Avslutad
Jag har svampröra. Efter att varit bortrest i några dagar har min growbox exploderat, funghi-madness, dock har svamparna inte växt uppåt, utan de flesta "åt sidan". Detta är första flush. Ska jag ta bort dem och sedan vattna den igen? Hjälp!
Citera
2010-06-14, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelio
Jag har svampröra. Efter att varit bortrest i några dagar har min growbox exploderat, funghi-madness, dock har svamparna inte växt uppåt, utan de flesta "åt sidan". Detta är första flush. Ska jag ta bort dem och sedan vattna den igen? Hjälp!

Ja, plocka dem och dränk.
Citera
2010-06-19, 20:02
Medlem
hejdamans avatar
Hej, jag är på G att beställa en growbox från http://azarius.net/ men jag vet inte riktigt hur jag ska skicka pengarna till dom för lådan. Jag har aldrig i hela mitt liv skickat några pengar nånstans, och det hade varit superbra om nån skulle kunna hjälpa mig med mitt problem.

Tack för alla svar på förhand. /H.
Senast redigerad av hejdaman 2010-06-19 kl. 20:05.
Citera
2010-06-20, 01:36
Medlem
Det finns två olika metoder att skicka pengar till dem tillgängliga för oss, antingen genom en bank eller kontant genom posten. För att kunna använda bankmetoden måste du antingen ta dig till ett bankkontor eller använda en internetbank. Du uppger deras IBAN (international bank)-kontonummer, deras företagsnamn, adressen till deras bank och en kod som identifierar deras bank. Du måste även lämna ett meddelande med ditt ordernummer så att de vet vad du betalar för. Du får dessa uppgifter via mail när du beställt en vara, samt instruktioner. Om du går till ett bankkontor får du en blankett att fylla i. Om du gör det via din internetbank kan det fungera på lite olika vis, men det finns ofta bra hjälpmedel. Är du van vid att betala räkningar via nätet är det inte svårt alls, bara några extra rutor att fylla i.
Citera
2010-06-20, 14:49
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almathea
Det finns två olika metoder att skicka pengar till dem tillgängliga för oss, antingen genom en bank eller kontant genom posten. För att kunna använda bankmetoden måste du antingen ta dig till ett bankkontor eller använda en internetbank. Du uppger deras IBAN (international bank)-kontonummer, deras företagsnamn, adressen till deras bank och en kod som identifierar deras bank. Du måste även lämna ett meddelande med ditt ordernummer så att de vet vad du betalar för. Du får dessa uppgifter via mail när du beställt en vara, samt instruktioner. Om du går till ett bankkontor får du en blankett att fylla i. Om du gör det via din internetbank kan det fungera på lite olika vis, men det finns ofta bra hjälpmedel. Är du van vid att betala räkningar via nätet är det inte svårt alls, bara några extra rutor att fylla i.

Ja kan rekomendera att fixa det via nätet, busenkelt!
Citera
2010-06-20, 19:14
Medlem
hejdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almathea

Ja, super Almathea! Tack för att du svarade. Jag ska sätta igång med det här direkt.

/H.
Citera
2010-06-20, 23:16
Medlem
hejdamans avatar
Nu har jag lusläst och skrivit ner allt som står i mitt payment infomail jag fick från Azurius.net/ och jag ska gå till banken imorgon för att överföra pengarna till dom. Allt det som du skrev om, Almathea, står i mailet, men det stod också nåt om "SWIFT/BIC". Jag har ju ingen aning om vad det betyder,, så om nån vänlig själ skulle vilja upplysa mig om det vore det super! Annars får jag väl fråga på banken imorgon, men vill ju helst inte göra det. Det är därför jag frågar här ist.

Men jag funderar på en annan sak nu, om när jag har skickat pengarna och paketet är på väg till mig, hur stor är risken är att tullen lägger vantarna på den? Jag har ganska mycket att förlora just nu i mitt liv. Trots att den inte är olaglig på nåt sätt så kan det väcka misstankar. Jag har skött mig bra nu i över 1½ år och det hade varit helt åt helvete om folk i min närhet skulle börja att misstro mig igen. Vad skulle hända om tullen skulle bli intresserad av mitt paket? Skulle dom ta det, eller skulle dom bara skicka vidare det till mig?

Tack för alla eventuella svar!

/H.
Senast redigerad av hejdaman 2010-06-20 kl. 23:30.
Citera
2010-06-23, 01:02
Medlem
SWIFT/BIC är koden som identifierar den bank som Azarius använder, vilken är RABONL2U i deras fall.

Tullen bör inte ha några invändningar mot ditt paket, det är mycket sällan de kollar vad som skickas inom EU vad jag vet. Är det utifrån blir det en annan femma, för då måste man specifiera vad paketet innehåller samt dess värde. Jag är inte 100% säker på detta, men jag tror inte man behöver specifiera någonting alls på paket inom EU eftersom skatt betalas enbart i landet där varan såldes. Detta kommer ändras först 2015.

Är det inget olagligt i paketet har du ändå inget att oroa dig för. Det är bara om du beställer sporer på spruta som det kan finnas en risk, om än liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in