2010-06-30, 02:00
Medlem
damnLFOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Ganska luddig fråga, but here it goes.
Köpte growbox från elefanten (den boxen som man bara tillsatte vatten i, cubensis) och jag var inte direkt superbra med att ha det sterilt, fick trots allt en helt ok förstaflush och svamparna fungerade finfint

När det var dags att dra på nytt vatten och vänta på nästa flush så märkte jag att det var en hel del svarta partier på själva grejset (orkar inte googla och se vad det grus-liknande heter som svamparna växer på) men gjorde ändå så att jag gjorde hela processen för att dom skulle växa.
Det har ploppat upp några svampar, ser ganska okej ut och inget direkt mägel eller liknande. Men jag undrar om detta svarta (som dom beskriver på elefanten som "Throw it away, its dead") kan skada svamparna till den grad att dom inte blir ätbara?

Sorry för textvägg, men lika bra att få med allt, kan ge bilder på "det svarta" och svamparna som har tittat upp om det behövs.

Tack på förhand /Byxknullarn
Dina svampar har släppt sporer. I värsta fall är lådan kaputt, men det behöver inte vara så!
Flusha på och växer det inget så är den slut. Växer den på så kommer du få fler trevliga stunder.
Citera
2010-06-30, 02:26
Medlem
Hur funkar det egentligen om tullen beslagtar ens sporer som man beställt. Vad jag vet så kan man inte bli straffad för förberedelse till narkotikabrott i ringa nivån, så vad skulle en sporeprint klassas som?

Och ifall man blivit villkorligt dömd, vilka påföljder skulle detta ha?
Citera
2010-06-30, 19:57
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nid
Hur funkar det egentligen om tullen beslagtar ens sporer som man beställt. Vad jag vet så kan man inte bli straffad för förberedelse till narkotikabrott i ringa nivån, så vad skulle en sporeprint klassas som?

Och ifall man blivit villkorligt dömd, vilka påföljder skulle detta ha?
sporerna innehåller inget olagligt så med dem ska det vara lugnt. om man får dem i en spruta är det lite värre, tullen gillar inte sprutor men jag har inte hört om någon som fått sin spruta tagen.
Citera
2010-07-04, 13:17
Medlem
Bourlogs avatar
Två snabba frågor, kan jag använda enbart råris som substrat för svamparna att växa i? Om ja, funkar detta bra?

Och behöver jag verkligen glasburkar?

Skulle jag inte bara kunna ta ett par slutna matlådor (med enbart råris i) och tryckkoka dom för att sedan ställa dom i en mycket större sluten genomskinlig plastlåda och låda svamparna växa i samma låda som jag tryckkokade?

Tack för svar
Citera
2010-07-08, 00:11
Medlem
hejdamans avatar
När ska myceliumet börja att bildas i growbox? Jag satte igång min growbox den 2a och idag är det den 7e och det har bara bildats lite lite myc på "marken". När jag köpte den så stod det att det skulle börja dyka upp små svampar 7-10 dagar ifrån att man ställt den i vatten.

Är det nån som har nån erfarenhet av detta att dela med sig med? Det skulle hjälpt mig mycket!

Tack på förhand. /H.
Citera
2010-07-10, 15:40
Medlem
hejdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
När ska myceliumet börja att bildas i growbox? Jag satte igång min growbox den 2a och idag är det den 7e och det har bara bildats lite lite myc på "marken". När jag köpte den så stod det att det skulle börja dyka upp små svampar 7-10 dagar ifrån att man ställt den i vatten.

Är det nån som har nån erfarenhet av detta att dela med sig med? Det skulle hjälpt mig mycket!

Tack på förhand. /H.

Det var ingen fara. Det kommer massa nu ändå. Det här är min första growbox och jag är ny inom svampodling. Jag trodde att svamparna var tvungna att växa på mycelium, men jag hade fel. Nu kom det ca 10-15 st små söta svampar som är 1 cm höga ungefär, just nu. Igår när jag tittade sist så var dom bara halva det typ. Det var nära att jag slängde boxen faktiskt.

/H.
Citera
2010-07-10, 16:53
Medlem
Stungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
Det var ingen fara. Det kommer massa nu ändå. Det här är min första growbox och jag är ny inom svampodling. Jag trodde att svamparna var tvungna att växa på mycelium, men jag hade fel. Nu kom det ca 10-15 st små söta svampar som är 1 cm höga ungefär, just nu. Igår när jag tittade sist så var dom bara halva det typ. Det var nära att jag slängde boxen faktiskt.

/H.

Man ska aldrig slänga boxen bara för att det ser ut som att det är lite mycel :P Då jag köpte min förra box tror jag att det tog ca 23 dagar innan första svampen visade sig.
Citera
2010-07-12, 22:48
Medlem
Hamstrutss avatar
tja, funderar lite på så attem..

fick hem en growkit för nån vecka sen och ställde den bakom bildskärmen. graderna låg mellan 26 - 28c dagtid, läste sen på elephantos att det skulle vara 20-26c

fail

iaf så ställde jag den i bokhyllan där det blir indirekt sol och mellan 24-26c

nu har det blivit fuktbildningar på plastenpåsen på insidan så det går knappt att se in i påsen, och på de mossiga kullarna där svamparna förmodligen kommer börja växa snart så är det fukt droppar över hela mossan.

ska jag öppna påsen och ta bort fukten eller är det skitsamma ?
Citera
2010-07-12, 22:54
Medlem
Hamstrutss avatar
teh moist
http://img641.imageshack.us/f/img0403lg.jpg/

teh moist on ze shroomz
http://img149.imageshack.us/f/img0408x.jpg/
Citera
2010-07-13, 18:05
Medlem
Stungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamstruts
teh moist
http://img641.imageshack.us/f/img0403lg.jpg/

teh moist on ze shroomz
http://img149.imageshack.us/f/img0408x.jpg/

Blev ungefär så för mig med. Dom växte då för mig den gången. Dock så har jag ingen aning om det bara var tur eller inte.
Citera
2010-07-13, 18:31
Avslutad
Nu har jag haft min growbox i lite mer än två veckor sedan den vattensattes i 12 timmar senast, rikligt med mycel, men inga svampar (mer än en eller två halv cm höga som är övervuxna av mycel). Det var nog förövrigt minst fem dagar sedan jag märkte av någon tillväxt av mycel dessutom.. Vad ska jag göra för att få fart på min låda???
Citera
2010-07-14, 01:52
Medlem
Hamstrutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelio
Nu har jag haft min growbox i lite mer än två veckor sedan den vattensattes i 12 timmar senast, rikligt med mycel, men inga svampar (mer än en eller två halv cm höga som är övervuxna av mycel). Det var nog förövrigt minst fem dagar sedan jag märkte av någon tillväxt av mycel dessutom.. Vad ska jag göra för att få fart på min låda???

börjar fan tvivla på den här lådan.
ser ju ut som den fastnat i flera dagar nu, händer liksom inget mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in