2009-12-23, 15:55
Medlem
gråstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om man är orolig för det kan man ju annars beställa sprutor inrikes och ett separat spore vail från andra pålitliga shoppar och då kan man ju dessutom välja nån annan sort än mexican som de flesta verkar odla tråkigt nog.

Har du något tips om var man kan beställa sprutor inrikes?
Citera
2009-12-26, 19:20
Medlem
BilboBus avatar
Började den 5-10e dec. och det har tydligen inte hänt något. Finns 3-4stor mycel fläckar. Jag är rädd för att den jag odlar med och även har svampen tömde ut för mycket vatten. Vi lätt den ligga nersänkt i vatten i 12-14h som det stog i beskrivningen och sedan lät han allt vatten rinna av. Var detta korrekt gjort? Eller ska man ha lite vatten kvar, Har inte inspekterat den själv men ska göra det senare i veckan. Är det bara menat att vattnet som mediumet sugit åt sig skall räcka.

Kan ta upp till 4v har visst folk sagt så jag har fortfarande hopp. Hade helst velat för min eget välbefinnande att det skulle börja växa efter 1-2v.

Boxen är från Elefanten av sorten cubenisis.
Citera
2009-12-26, 20:10
Medlem
4twentys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Började den 5-10e dec. och det har tydligen inte hänt något. Finns 3-4stor mycel fläckar. Jag är rädd för att den jag odlar med och även har svampen tömde ut för mycket vatten. Vi lätt den ligga nersänkt i vatten i 12-14h som det stog i beskrivningen och sedan lät han allt vatten rinna av. Var detta korrekt gjort? Eller ska man ha lite vatten kvar, Har inte inspekterat den själv men ska göra det senare i veckan. Är det bara menat att vattnet som mediumet sugit åt sig skall räcka.

Kan ta upp till 4v har visst folk sagt så jag har fortfarande hopp. Hade helst velat för min eget välbefinnande att det skulle börja växa efter 1-2v.

Boxen är från Elefanten av sorten cubenisis.

allt vatten ska ut, detta är välkänd fakta som till och med står på elefantens hemsida, kan ta upp till 3-4 veckor så oroa dig inte ännu, första flushen tar tid, bara att acceptera
Citera
2009-12-26, 20:28
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4twenty
allt vatten ska ut, detta är välkänd fakta som till och med står på elefantens hemsida, kan ta upp till 3-4 veckor så oroa dig inte ännu, första flushen tar tid, bara att acceptera

Tackar, dessa betrygande ord betyder en hel del kan jag säga . Jo jag har även läst på elefanten eller vi båda men att försäkra sig skadar aldrig. Känns någorlunda bra att vi gjorde rätt iallfall. Då borde det flyta på som det ska. Jag vill hinna få 1 flush åtminstånde så man hinner plocka sporer iallfall så slipper man köpa igen, åtminstånde för cubenisis sorten som vi beställde.
Citera
2009-12-27, 02:36
Medlem
4twentys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Tackar, dessa betrygande ord betyder en hel del kan jag säga . Jo jag har även läst på elefanten eller vi båda men att försäkra sig skadar aldrig. Känns någorlunda bra att vi gjorde rätt iallfall. Då borde det flyta på som det ska. Jag vill hinna få 1 flush åtminstånde så man hinner plocka sporer iallfall så slipper man köpa igen, åtminstånde för cubenisis sorten som vi beställde.

sköter du boxen korrekt så kan du förvänta dig en del flushar, hur många kan man aldrig säga med säkerhet men ca 4 iaf
Citera
2009-12-27, 20:09
Medlem
Jo fan. Tänkte börja casingfasen nu och kollade in mina burkar som jag låtit stå riiiiktigt länge. Och tro fan att jag har fått lipstick i en del burkar och det känns så konstigt för jag var grymt nog med renligheten och många burkar har ju klarat sig. Så jag undrar, om burkarna blir 100% koloniserade och sedan blir stående ännu ett tag till, kan de utveckla lipstick då eller vad fan? För de har nog varit "redo" för casingfasen ett tag egentligen, har inte riktigt haft tid att kika på dem nu under jul och allt som har hört därtill. Kanske jag som är dum.
Citera
2009-12-27, 21:14
Medlem
.... Med total reservation för att låta som en riktig noob. Hähä.
Citera
2009-12-27, 21:48
Medlem
yakuns avatar
Måste alla små svampar ut ur boxen innan man blötlägger igen?

Har ett utspritt gäng runt hela boxens sidor, kanske 15 stycken som är upp till en centimeter långa och inte går att få ut...

Dessutom var det en del svampar som torkade ihop efter att vuxit 5-6 centimeter, och sedan bara stod som torkade små fnösken mitt i boxen. Efter ett tag blev nästan alla såhär, mer eller mindre ihoptorkade och stoppade i växten. Någon som har en idé om varför?
Citera
2010-01-01, 21:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gråsten
Har du något tips om var man kan beställa sprutor inrikes?
Finns flera ställen men SA är t.ex ett pålitligt ställe för det.
Citera
2010-01-01, 22:17
Medlem
gråstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Finns flera ställen men SA är t.ex ett pålitligt ställe för det.

Vad är SA förkortning för?
Citera
2010-01-02, 01:49
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gråsten
Vad är SA förkortning för?
Citera
2010-01-02, 19:53
Medlem
Smash3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yakun
Måste alla små svampar ut ur boxen innan man blötlägger igen?

Har ett utspritt gäng runt hela boxens sidor, kanske 15 stycken som är upp till en centimeter långa och inte går att få ut...

Dessutom var det en del svampar som torkade ihop efter att vuxit 5-6 centimeter, och sedan bara stod som torkade små fnösken mitt i boxen. Efter ett tag blev nästan alla såhär, mer eller mindre ihoptorkade och stoppade i växten. Någon som har en idé om varför?
Plocka bort alla svamparna på ytan av vermiculiten (?) sen är det bara att låta den stå 12 i vatten igen. Inget ovanligt att det växer svampar i sidan av boxen..

Edit: Fuktigheten i boxen är viktigt, spraya den med väteperioxid? Nä, kommer inte ihåg namnet på vad det heter, men se till att hålla det fuktigt, men samtidigt lufta påsen lite då och då.
Senast redigerad av Smash3r 2010-01-02 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in