2013-01-20, 14:41
Medlem
spekkes avatar
Hej!

HUr lång tid efter andra flushen ska de börja plåppa upp svampar igen?
Den första tog CA 2 veckor...
ÄR någon slags cubensis growkit.

MVH Spekke
Citera
2013-01-26, 07:18
Medlem
Punishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturballe
Jag räknade till 9 svampar totalt, varav de största två nu är runt 15cm, några är ganska stora men 4st, dvs nästan hälften, är endast ca 5 cm långa och hinnan på de största har börjat se ut som att den kan släppa vilken dag som helst. Ska jag acceptera detta, plocka alla samtidigt och hoppas på bättre resultat nästa flush?

Dessutom, vad gör jag av alla 1centimetare som växt nedåt längs kanterna? Kommer dessa skapa kontamination om de inte avlägsnas? (Om de måste tas bort, hur gör jag detta på säkrast möjliga sätt?)

Jag är mycket tacksam om någon svarar idag då det börjar bli kort om tid med de stora rackarna!

Börja med att tvätta händerna med tvål/handdesinfektion alternativt kan du använda dig av latexhandskar (engångs), sedan kan du plocka försiktigt de färdigväxta svamparna resten låter du vara kvar tills deras tid är inne.

Nej, svamparna som växt neråt i plastburken kommer inte skapa någon kontamination så du behöver ej oroa dig för dem.
Citera
2013-01-27, 10:00
Medlem
Kolatonys avatar
Jag tänkte tillverka sporsprutor av ett sporeprint jag köpt, men hur många sprutor räcker ett print till? En bara?
Citera
2013-01-27, 10:05
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolatony
Jag tänkte tillverka sporsprutor av ett sporeprint jag köpt, men hur många sprutor räcker ett print till? En bara?

Du kan göra 1000 sprutor efter första odlingen ,inga problem .Men du ska nog inte göra för många sprutor med en spor ring.
[IMG]http://www.sherv.net/cm/emo/smoke/stoned-smiley.gif[/IMG]
Citera
2013-01-27, 13:34
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Du kan göra 1000 sprutor efter första odlingen ,inga problem .Men du ska nog inte göra för många sprutor med en spor ring.
[IMG]http://www.sherv.net/cm/emo/smoke/stoned-smiley.gif[/IMG]
Okej, men kan jag ha alla sporer från ett sporeprint i en 5ml pump? Eller är det isf bättre att använda 2st?
Citera
2013-01-29, 15:24
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolatony
Okej, men kan jag ha alla sporer från ett sporeprint i en 5ml pump? Eller är det isf bättre att använda 2st?

Du kan göra 2 inga problem

Det kan vara bra om den ena blir infekterad av någon skit .
Citera
2013-02-02, 18:18
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Du kan göra 2 inga problem

Det kan vara bra om den ena blir infekterad av någon skit .
Okej det får bli 2 då.

Har en fråga till:
Det ska tydligen vara omkring 29 grader där man ställer burkarna i väntan på att mycelet ska växa, men jag har bara cirka 24 grader hemma, kommer det gå ändå?
Citera
2013-02-06, 15:57
Medlem
Naturballes avatar
Jag är inne på andra flushen i min "ready-to-grow-box", och jag är väldigt besviken på hur det ser ut hittills. Jag tror det är ca 2,5 veckor sedan jag soakade efter första skörden, och de få som kommit upp nu ser inte ut som de jag fick upp innan, hattarna på några av dem ser jättesmå ut, och jag hade väntat mig bättre resultat än med den första flushen.
Jag vattnade dem med väteperoxidvatten eftersom det var det jag hade i sprutan efter att jag skördat, och tänkte att det är lika bra att vattna med det för det är ju ändå rent vatten? Kan det vara så att näringsämnen också dör av väteperoxiden? :S Eller är jag kanske för ivrig?
Citera
2013-02-11, 12:01
Medlem
Är det fortfarande lagligt att beställa hem growboxes eller frön över nätet? Dvs. ingen av de aktiva substanserna finns med i paketet. Flesta butiker jag hittar skickar från NL så tullen lär ju kika på paketet?
Citera
2013-02-11, 14:47
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freakydyky
Är det fortfarande lagligt att beställa hem growboxes eller frön över nätet? Dvs. ingen av de aktiva substanserna finns med i paketet. Flesta butiker jag hittar skickar från NL så tullen lär ju kika på paketet?
Det är ju mycel i boxarna när man får dem, vilket innehåller psilocybin/psilocin, så tullen kan plocka dem. Har dock alltid fått hem mina boxar när jag beställt från azarius, senast förra veckan. Så det är nog lugnt.
Citera
2013-02-24, 13:31
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk
Öppna påsen då och då för att lufta den, men du behöver inte ta ur boxen för det.

Det låter jävligt korkat.

Man har påsen för att stänga in luftfuktigheten och dessutom har påsen en ventilationspad som räcker utmärkt till de luftutbyte som krävs.

Nej, öppna inte påsen. Då släpper du ut all luftfuktighet och riskerar förstöra skörden.
Citera
2013-02-27, 11:05
Medlem
Har ett growkit av typen "mycelium box" i vilket jag odlar ecuadorian cubensis och det verkar som om det äntligen börjar bli dags att skörda! Inuti själva plastpåsen har det bildats vita spår på vissa ställen (se bild nedan), som mest påminner om imma, är detta normalt? Jag plockade även den första stora svampen tidigare i dag och själva hinnan under hatten hade börjat lossna -- finns det någon risk att den har släppt ifrån sig sporer eller liknande och kan detta förstöra den andra "flushen"?

http://imgur.com/zEYv7mJ
http://imgur.com/1hh8ANX (ca. 10 cm lång)
http://imgur.com/sVE1iVf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in