2009-07-03, 18:39
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Kan man stoppa dem i frysen tro?
Har läst runt litet och hittat litet information till dig.
Vid temperaturen 3,33 grader (38 grader Farenheit) så stannar tillväxten helt och hållet. Men det går även att förvara dem i frysen, dock så ska du se till så att du lägger glaset/burken i en ziplock-påse eller någonting annat som inte tillåter luft att komma in eller ut. Då kan man förvara dem i frysen i närmare ett år, även om man ska ta ut dem litet då och då för att "återuppliva" myceliet så att det inte dör.
Citera
2009-07-03, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Har läst runt litet och hittat litet information till dig.
Vid temperaturen 3,33 grader (38 grader Farenheit) så stannar tillväxten helt och hållet. Men det går även att förvara dem i frysen, dock så ska du se till så att du lägger glaset/burken i en ziplock-påse eller någonting annat som inte tillåter luft att komma in eller ut. Då kan man förvara dem i frysen i närmare ett år, även om man ska ta ut dem litet då och då för att "återuppliva" myceliet så att det inte dör.

Tackar så mycket för svar Craven, du kan dina saker!
Jag har ju aluminium folie över glasen, borde inte det räcka?
Citera
2009-07-03, 18:46
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Tackar så mycket för svar Craven, du kan dina saker!
Jag har ju aluminium folie över glasen, borde inte det räcka?
Du ska nog ha ett andra lager med alu-folie över hela burken och sedan lägga den i en fryspåse med.
Citera
2009-07-03, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Du ska nog ha ett andra lager med alu-folie över hela burken och sedan lägga den i en fryspåse med.

Jo, klart jag har 2 lager aluminium över glasen!

Hmm, fryspåse ska jag försöka hitta! Men än så länge får de nöja sig utan.

Tittade till glasen alldeles nyss och till min stora förvåning hade det börjat växa små små svampar Nu har jag ställt dem i frysen och hoppas att tillväxten har stannat!
Citera
2009-07-06, 12:00
Medlem
Thyselfs avatar
En fundering ang. steriliseringen av substratburkarna: ska man göra hål i locket innan man kokar burkarna, eller gör man det efter steriliseringen? Om det förstnämnda stämmer, ska man också ha sårtejp över hålen under tryckkokningen eller sätter man på det efteråt?
Senast redigerad av Thyself 2009-07-06 kl. 12:03.
Citera
2009-07-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyself
En fundering ang. steriliseringen av substratburkarna: ska man göra hål i locket innan man kokar burkarna, eller gör man det efter steriliseringen? Om det förstnämnda stämmer, ska man också ha sårtejp över hålen under tryckkokningen eller sätter man på det efteråt?

du gör hålen innan steriliseringen så du kan sticka ner nålen när det är klart.
Jag brukar köra ett lager sårtejp på hålen innan också.

Nu drar jag till amsterdam gott folk, ses på måndag
Citera
2009-07-21, 14:10
Medlem
shit vad dyra dom är på smart shopparna med att sälja prints!! 25euro för ett print! helt galna, man gör ju egna gratis om man nu har en skörd :P
Citera
2009-07-21, 15:13
Medlem
sq92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
shit vad dyra dom är på smart shopparna med att sälja prints!! 25euro för ett print! helt galna, man gör ju egna gratis om man nu har en skörd :P

Precis, känner man någon som odlar kan man säkert få prints gratis med. Kostar inte direkt mkt att tillverka, lite alu folie hehe.
Citera
2009-07-21, 18:23
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84

Spore prints!

http://www.fsre.nl/
Citera
2009-07-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0rsk
Spore prints!

http://www.fsre.nl/

jepp har handlat där många gånger. Väntetiderna kan variera från nån vecka till nån månad om dom har för mkt...
Citera
2009-07-21, 18:42
Medlem
FroXies avatar
Skulle detta funka att använda som desinfektionsmedel till ytorna när man jobbar med sina kantarellodlingar?

http://allt-fraktfritt.com/smittstopp-59/smittstopp-500-ml-523.html

Kanske kombinerat med vanligt desinfektionsmedel? eller är jag ute och cyklar?
Citera
2009-07-21, 18:57
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FroXie
Skulle detta funka att använda som desinfektionsmedel till ytorna när man jobbar med sina kantarellodlingar?

http://allt-fraktfritt.com/smittstopp-59/smittstopp-500-ml-523.html

Kanske kombinerat med vanligt desinfektionsmedel? eller är jag ute och cyklar?

Ja det verkar ju kunna ta död på bakterier, vet nu inte hur det är med cobweb samt mögel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in