2009-06-26, 01:48
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deus_X_makina
nu e d så att jag har nåra svampar som håller på o torkar men EN av svamparna är jätte fuktig, som om nån har hällt lite vatten på den. 1 fjärdedel av hatten har blivit jätte mjuk o fått en mörk o blågrön färg. har aldrig upplevt detta tidigare.
Jag vet att psilocybin och eller psilocin oxideras o byter färg men detta känns lite konstigt.

Vad kan detta bero på?

Det beror på att du stavar för dåligt.
Citera
2009-06-26, 01:50
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deus_X_makina
nu e d så att jag har nåra svampar som håller på o torkar men EN av svamparna är jätte fuktig, som om nån har hällt lite vatten på den. 1 fjärdedel av hatten har blivit jätte mjuk o fått en mörk o blågrön färg. har aldrig upplevt detta tidigare.
Jag vet att psilocybin och eller psilocin oxideras o byter färg men detta känns lite konstigt.

Vad kan detta bero på?
Det finns risk att mögel bildas på svampar som ligger på tork. Det viktigaste är att man ser till att svamparna inte ligger och kramas bredvid varandra, det kan lätt resultera i mögel eller allmänt seg torkning.
Men chansen att det är blåmärken eller helt enkelt psilocybinet är mycket större än risken för att det skulle vara mögel. Dock så är det svårt att svara på sådana frågor då man inte har bilder.
Citera
2009-06-26, 02:35
Medlem
CravenKitten

Tack för ditt svar! har tyvär inga möjligheter att ta bilder.

vet att jag skrev lite skevt men nån fatta iaf

Go Natt!
Citera
2009-06-28, 05:46
Bannlyst
1. Går det bra att värma hästbajsen ute på grillen?

2. går det bra att ta en bit av en aktiv kolioni och använda för att göra en ny koloni i hästbajs trots att de han flushat 2 gånger?

Tänkte ta en mindre kaka ifrån elefanten och placera den i en större plast box men häst skit. Tror ni att det funkar, tacksam för svar.

Mvh
Citera
2009-06-28, 10:16
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
1. Går det bra att värma hästbajsen ute på grillen?

2. går det bra att ta en bit av en aktiv kolioni och använda för att göra en ny koloni i hästbajs trots att de han flushat 2 gånger?

Tänkte ta en mindre kaka ifrån elefanten och placera den i en större plast box men häst skit. Tror ni att det funkar, tacksam för svar.

Mvh
Nu är jag osäker på hur hög värme en grill kommer upp i, men jag gissar på att det är över 100 grader i alla fall - vilket som krävs för att sterilisera någonting då de flesta bakterier dör när det blir varmare än så.

Och istället för att ta utav en aktiv koloni kan du skära upp en nyplockad svamp på mitten. De har mycel inuti sig som går att använda istället för sporeprints eller syringes.

Jag är osäker på hur elefantens boxar är gjorda, men min gissning är att om du ställer den lådan i en större låda med substrat så kommer de inte att kolonisera substratet utan helt och hållet strunta i det. Kanske att de använder sig utav näringen som finns i det.
Citera
2009-06-30, 20:15
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Nu är jag osäker på hur hög värme en grill kommer upp i, men jag gissar på att det är över 100 grader i alla fall - vilket som krävs för att sterilisera någonting då de flesta bakterier dör när det blir varmare än så.

Och istället för att ta utav en aktiv koloni kan du skära upp en nyplockad svamp på mitten. De har mycel inuti sig som går att använda istället för sporeprints eller syringes.

Jag är osäker på hur elefantens boxar är gjorda, men min gissning är att om du ställer den lådan i en större låda med substrat så kommer de inte att kolonisera substratet utan helt och hållet strunta i det. Kanske att de använder sig utav näringen som finns i det.

man vill inte sterilisera hästbajset
Citera
2009-06-30, 21:11
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
man vill inte sterilisera hästbajset
Om man vill ha svampar som växer i det så, jo. Ugnen på 100 grader och låt det stå där i cirka 30-60 minuter. Låt det sedan svalna i en kontrollerad miljö och inokulera skiten när det har svalnat.
Citera
2009-07-02, 16:25
Bannlyst
PF-tek glas

Har använt mig av PF-tek metoden som finns på fungifun (http://www.fungifun.org/English/Pftek)

Jag har cirka 6 glas som är koloniserade men saken är att jag ska snart åka bort och hur ska jag då förvara dem så de inte börjar växa svampar?

Strainen jag har använt mig av är Cambodia från Elephantos.
Citera
2009-07-03, 11:13
Bannlyst
Citat:

Tack för tipset
Citera
2009-07-03, 18:24
Bannlyst
Ingen som har något svar på mitt tidigare inlägg Börjar bli lite bråttom
Citera
2009-07-03, 18:29
Medlem
CravenKittens avatar
Man kan ställa in dem i kylskåpet eller dyl. kyla försämrar hastigheten på koloniseringen och fruktfasen, dock så är jag inte helt säker på temperaturer eller hur pass bra det fungerar då jag aldrig försökt det själv.
Citera
2009-07-03, 18:32
Bannlyst
Citat:
Man kan ställa in dem i kylskåpet eller dyl. kyla försämrar hastigheten på koloniseringen och fruktfasen, dock så är jag inte helt säker på temperaturer eller hur pass bra det fungerar då jag aldrig försökt det själv.

Kan man stoppa dem i frysen tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in