2008-03-12, 01:56
Medlem
Jag hittade idag en påse men gammal svamp, hyfsat väl inslagen (I påse som luften var ursugen ur sen en frys klämma på det hela).
Men svampen är runt 8 månader gammal
Den har legat i en låda i rumstemperatur under dessa månader

Luktar svampigt lite halv surt.. dålig på att förklara lukter men det kanske inte är så viktigt.. luktar inte mögel iallafall

Kan det vara farligt att trippa på ?
Citera
2008-03-12, 16:36
Medlem
piratkaptens avatar
Nej, så länge de inte är mögliga är det lugnt. Möjligen har de tappat en del potens.
Citera
2008-03-16, 17:02
Medlem
BadVoodoos avatar
Jag tänkte först beställa en färdig growbox från Azarius men har ändrat på mig och tänkte istället köra från scratch. Det blir troligtvis svårare på alla sätt och vis, men jag är sugen nog på svampröra för att ge det ett försök.
Blir lite förskräckt vid tanken på allt arbete, men whatever.

Frågorna är:

Hur svårt är det att få in en färdig sporspruta i sverige, och kan man få skit om den åker fast i tullen?

Vad bör man ordna för box eller liknande att odla i?

Vad är viktigast att tänka på från början till slut?

Edit: Varifrån är det säkrast att beställa?
(Pm:a if necessary)
Senast redigerad av BadVoodoo 2008-03-16 kl. 17:05.
Citera
2008-04-02, 14:49
Awaiting Email Confirmation
Solarsurfers avatar
odla svamp

Är väldigt enkelt..... se ba till att ha steril miljö, kör gärna i en liten burk först, för o sen hurd et blir ...sen kan du dra igång större, bäst är att köra i badkaret, då kan du skörda mellan 1-3 hg per flush, dock så växer de oftast hela tiden ...så kanske på en odling får du ut ca 5 hg. kräver dock att du kan duscha ngn annan stans än hemma.

Kör annars på som intruktionerna säger ...när du väl fattat det första gången kommer du bli shroomer och kan köra på allt, ....en variant e att blanda syringe från två svampsorter, ...mexikanska och hawaiisnak e bäst o blanda....blir superpotenta, och du komemr blir riktigt kokkomongo när du trippar....

Golden teacher är okej strain, men skulle dock rekommendera amazonska eller ecuadorianska ....golden tenderar att inte ha så mkt psilocybin i sig än dem tidigare nämnda.

du kan messa mig privat på FB ifall du vill ha mer detaljerade frågor har odlat shrooms i över 4 år nu så jag har ganska mkt kunskap.
Senast redigerad av Solarsurfer 2008-04-02 kl. 14:53.
Citera
2008-04-09, 22:00
Medlem
Plastpåses avatar
Skrev i den här tråden om min growbag för ett tag sedan. Efter att jag hade sprutat in sporerna i den började hela påsen fyllas med något grönliknande som jag antog var mögel och slängde påsen i ett hörn och sket i den. Sen efter ett tag så började det smått bildas mycel i påsen och rätt som det var så var hela påsen helt vit och det verkade nästan som att det gröna hade blivit uppätet eller utkonkurerat av mycelet, för det syns inte längre.

För några dagar sedan lade jag i min casing och idag upptäckte jag att mycelet tryckt sig igenom och kommit upp till ytan. Men nu undrar jag om det kan hända något knepigt med påsen pga det där gröna i början.

Kommer svamparna växa upp över huvud taget eller kommer de förstöras på något sätt?
Citera
2008-04-09, 22:25
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarsurfer
Är väldigt enkelt..... se ba till att ha steril miljö, kör gärna i en liten burk först, för o sen hurd et blir ...sen kan du dra igång större, bäst är att köra i badkaret, då kan du skörda mellan 1-3 hg per flush, dock så växer de oftast hela tiden ...så kanske på en odling får du ut ca 5 hg. kräver dock att du kan duscha ngn annan stans än hemma.

Kör annars på som intruktionerna säger ...när du väl fattat det första gången kommer du bli shroomer och kan köra på allt, ....en variant e att blanda syringe från två svampsorter, ...mexikanska och hawaiisnak e bäst o blanda....blir superpotenta, och du komemr blir riktigt kokkomongo när du trippar....

Golden teacher är okej strain, men skulle dock rekommendera amazonska eller ecuadorianska ....golden tenderar att inte ha så mkt psilocybin i sig än dem tidigare nämnda.

du kan messa mig privat på FB ifall du vill ha mer detaljerade frågor har odlat shrooms i över 4 år nu så jag har ganska mkt kunskap.

Det är inte min avsikt att verka spydig, men du låter verkligen som vad man i mina kretsar brukar kalla en "snackare".
Citera
2008-04-14, 00:15
Medlem
reactzors avatar
Jag har en growbox från elefanten som nu stått i 5 dagar och mycelet börjar ta vid. Det är inte heltäckt med vitt men en del har börjat växa. Det är ungefär 21 grader i mitt rum (kan inte ha varmare pga omständigheter) och jag ger den indirekt solljus varje dag. Kan jag förvänta mig att se tecken på svampar om högst 5 dagar eller är temperaturen för låg = Tar längre tid?

Vad är era erfarenheter?

pöss
Citera
2008-04-21, 01:08
Medlem
WokaWokis avatar
hej hej, vet ej om denna fråga ploppat upp förut men, hur e det med att odla svamp i källare eller på vinden kan ju inte ha det hemma precis, och vill ha det så diskret som möjligt sammtidigt som att miljön e bra, har någon erfaranhet av detta? ni vet ju själva lite hur miljön e där, tort mörkt och hmm lite kallt kanske.

detta vill jag veta innan jag som noob, bestämmer mig för att köpa en scratch kit eller liknande å odlar så inte till min besvikelse inte heller blir av, vad tål dessa rackare verkar inte vara så knepigt som med maja odling iallafall

mvh
Citera
2008-04-21, 13:48
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WokaWoki
hur e det med att odla svamp i källare eller på vinden kan ju inte ha det hemma precis, och vill ha det så diskret som möjligt sammtidigt som att miljön e bra, har någon erfaranhet av detta? ni vet ju själva lite hur miljön e där, tort mörkt och hmm lite kallt kanske.
mvh

Jadu... vad har du för temperatur på vind resp. källare?
Citera
2008-04-21, 13:50
Medlem
werss avatar
Tänker inte läsa hela tråden, det kanske är nämnt men man odlar inte svamp, Man kultiverar svamp. Växter odlas.
Citera
2008-04-22, 20:56
Medlem
WokaWokis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Jadu... vad har du för temperatur på vind resp. källare?

hmm 15 uppåt?
Citera
2008-04-22, 21:24
Medlem
piratkaptens avatar
Det är på tok för kallt om du inte kan värma upp alltihopa med en ljusslinga eller liknande. Du bör ha minst 28C under mycelutvecklingen och minst 22C under fruktperiod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in