Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Kollade du på vilka det var som kritiserade det? Många på shroomery (liksom Flashback) gissar ju bara på att de har rätt.
Denna tråd t.ex. förklarar varför ljus är bra;
http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Cat/0/Number/3290155/an/0/page/0
Annars kan du läsa här (
http://www.mushroomvideos.com/Terrarium-Tek) under "Lighting Requirements of Mushrooms".
Jag har själv odlat dessa små krabater i kompakt mörker och de växte fortfarande rakt upp, men de växte långsammare än vanligt, de blev smalare samt att de skruvade sig en aning.
Och hur kan du påstå att de växer 24/7 under jorden? Nu blir jag litet fundersam. P. Cubensis är en coprophilic (bajslevande) svamp medan t.ex. P. Azurescens och P. Cyanesence är lignicoulos (trädlevande, eller mer exakt: de lever på trädens rötter och tar näring därifrån). Så om inte alla bönder har börjat ha sina gräsätande djur i grottor under marken så är det tyvärr inte så. =)
Haha, var det där en peak? Jodå, jag kollade på användarna men förutom hur många år dom varit medlemmar och status fanns det inte så mycket att gå på, men jag hittade verkligen ingen som förespråkade 12h ljuscykler, men nu hittade du ju exempel som styrker det du påstår, samtidigt som det gissningsvis finns lika många som påstår att det är BS.
Men låt säja att det helt och hållet stämmer som du påstår, du får större flushar med dina ljuscykler, det borde ju bara innebära att näringen i substratet tar slut snabbare och du får färre flushar än någon som har 3 minuters glödlampa men slutvikten blir praktiskt taget den samma..? Det här är bara ett antagande, men det verkar rimligt i mitt tycke.
Okej, hur svamparnas naturliga miljö ser ut har jag ingen aning om, men är det verkligen så att sporerna måste landa i koskit, det räcker inte med att dom hamnar på mark där kor vistas? Hsh så skulle ju myceliet vara under skiten hela dagarna.
Citat:
Du har helt rätt att när ett substrat är 100% koloniserat så är det mycket svårt för mögelsporer och bakterier att få fäste. Jag menade dock innan dess, samt att det är mycket bra att vara en aning steril innan man håller på med det ändå för att undvika att råka kontaminera sitt substrat. Det händer lätt att man tror att 100% är koloniserat, medan det egentligen kanske är 95% eller så. För att vara på den säkra sidan så ska man egentligen låta substratet stå och kolonisera sig 2-3 dagar till efter att det ser ut att vara 100% koloniserat. Ibland händer det att det inte är helt koloniserat på insidan ändå. Nu svävade jag ut litet..
Jag brukar låta burkarna stå en vecka efter att allt är "klart", men om man inte smular substratet så borde det stå säkert när all yta är täckt av mycel ändå väl... jag ska fortsätta utmana ödet för att se om jag någonsin får uppleva att allt går åt helvete efter inockulation.
Kan också tänka mej att det är viktigare med renligheten om man har casing som också är en fin grogrund för en massa ovälkommet skit.