2009-10-02, 15:25
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axburx
Tänkte på en sak. Är det vass kanyl på sprutorna/sprutan man får i det paketet?
Någon får rätta mig om jag har helt fel nu, men det jag fick ifrån dem en gång i tiden var inte vasst. Det var en långsmal kanyl som var trubbig längst ut.

Citat:
Men vadå? När lådorna har fluschat några gånger, ska jag hiva ner lite desinficerad skit och bara fortsätta som förut? Ska man inte låta det stå lite mörkt och gotta sig först? Det låter ju som ett grymt sätt att kräma ut lite extra ur lådorna liksom. Bra knep. Tack!
Man smular ner substratet i avföring (från häst eller ko) och "börjar om", så jo, det måste stå mörkt ett tag så att mycelet hinner åter-kolonisera sig.
Citera
2009-10-02, 16:00
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Man smular ner substratet i avföring (från häst eller ko) och "börjar om", så jo, det måste stå mörkt ett tag så att mycelet hinner åter-kolonisera sig.
...och sen är allt som vanligt, sätt odlingen i fruktningsförhållanden, hög luftfuktighet, luftutbyte osv.
Citera
2009-10-02, 16:02
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
...och sen är allt som vanligt, sätt odlingen i fruktningsförhållanden, hög luftfuktighet, luftutbyte osv.
That was implied. =p
Citera
2009-10-02, 16:03
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
That was implied. =p
jo, det var lite obvious, tänkte mer på ovana odlare.
Citera
2009-10-02, 17:01
Medlem
Citat:
Någon får rätta mig om jag har helt fel nu, men det jag fick ifrån dem en gång i tiden var inte vasst. Det var en långsmal kanyl som var trubbig längst ut.
Aha. Det låter vettigt. Det är ju olagligt att ta in vassa kanyler från utlandet. Hörde en historia om Oslo. Där kan man typ inte gå ut buskarna för att pissa i parken utan att man sätter foten på en kanyl. Hård stad...

Citat:

Jaså. Det låter som en blandning av mest skit och resten substrat? Eller 50/50?
Citera
2009-10-02, 18:16
Medlem
Citat:
Aha. Det låter vettigt. Det är ju olagligt att ta in vassa kanyler från utlandet. Hörde en historia om Oslo. Där kan man typ inte gå ut buskarna för att pissa i parken utan att man sätter foten på en kanyl. Hård stad...

Jaså. Det låter som en blandning av mest skit och resten substrat? Eller 50/50?

behöver inte vara 50/50, oftast behöves mer bajs än subtrakt.
Sprutor är olagligt att skicka ja, jag fick vassa sprutor iaf, inge problem i tullen för mig iaf
Citera
2009-10-02, 18:31
Medlem
Okej. Det är inte så att tullen kollar varje paket som skickas in, så man kan ha tur. Tänkte man skulle köpa några sprutor med lite andra strains, kul med lite omäxling liksom. Hade tänkt mig Equador, de ser så spexiga ut. Någon som har någon erfarenhet av dem?
Citera
2009-10-02, 20:24
Medlem
Citat:
Okej. Det är inte så att tullen kollar varje paket som skickas in, så man kan ha tur. Tänkte man skulle köpa några sprutor med lite andra strains, kul med lite omäxling liksom. Hade tänkt mig Equador, de ser så spexiga ut. Någon som har någon erfarenhet av dem?

jag har kört equador,mexican och cambodian, alla har olika egenskaper när det gäller tillväxt o kolonisering =) , men equador är helt klart värt o testa
Citera
2009-10-04, 15:00
Medlem
singularitets avatar
Eftersom det här är tråden för vanliga frågor så ställer jag några frågor som säkert är väldigt vanliga. Jag funderar på att odla några svampar som hobby projekt.

1: Är det någon som beställt denna produkt?

http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/magic-rye-mushbag-grow-pack.html?osCsid=3d13fc8bb0a3b0cb54d28cdecfd33255

2: Är det något jag måste tänka på eller är det bara att beställa och börja odla?

3: Finns det någon annan bra growpack som är testad och var hittar jag den?

4: Om jag redan har sputor med kanyler, vilken growbox passar bäst då? Var beställer man den och var beställer man ett sporprint?

5: Hur mycket var den totala kostnaden för era svampar?

Svara gärna via pm om det är känslig information som inte tullarna bör uppmärksammas på allt för öppet.
Citera
2009-10-05, 02:02
Medlem
Str8flushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
behöver inte vara 50/50, oftast behöves mer bajs än subtrakt.
Sprutor är olagligt att skicka ja, jag fick vassa sprutor iaf, inge problem i tullen för mig iaf

helt rätt! Jag körde säkert 30 % mycel och resten bajs. Låt bara skiten stå mörkt i en back och kolonisera sig och va inte oroliga för mögel. Har alltid fått det när jag har kört bajs och myclet har tagit över det varje gång

Både cobweb och grönmögel har jag fått och det är bara låta myclet fixa det
Citera
2009-10-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Str8flush
helt rätt! Jag körde säkert 30 % mycel och resten bajs. Låt bara skiten stå mörkt i en back och kolonisera sig och va inte oroliga för mögel. Har alltid fått det när jag har kört bajs och myclet har tagit över det varje gång

Både cobweb och grönmögel har jag fått och det är bara låta myclet fixa det

Fan vad gött. Låter som Stålmannenmycel! Det ska definitivt provas nu snart. Får bara vänta tills regnet avtagit ett par dagar, en svinblöt hästskit är ju inte så kul/bra alla gånger...
Citera
2009-10-05, 11:17
Medlem
Jo. Har en fråga. Jag var på Blomsterlandet härom dagen och tänkte inhandla mig lite vermikulit och perlit. När jag kom dit så sa de att de inte har det just nu, inte rätt säsong. Och det var ju typiskt. Det är inte akut med vermikuliten men jag ska sätta ner ett par lådor i odlingskammaren och där skulle jag vilja ha lite perlit. Jag har en låda med lite gammal perlit i, tänkte ifall man bara kunde återfukta den och på så vis återanvända den. Det borde väl funka?
Senast redigerad av Axburx 2009-10-05 kl. 11:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in