2008-03-06, 11:35
Medlem
paywitpains avatar
Ber först och främst om ursäkt ifall dessa frågor redan postats ne miljon ggr men jag orkar inte riktigt läsa igenom över hundra sidor för att kanske få svar så jag postar några noobfrågor som jag känner att jag vill vara säker på innan jag sätter igång en odling.

Vad innebär förljhande utryck:

Caseing

Innokulering (har fått för mig att det är när man tillsätter sporlösningen i burken då myceltillväxten ska påbörjas, dvs första fasen i odlingen)

Vermekulit

Kontamingering

Wetspot (har fått för mig att det är ett problem som uppstår när odlingen är för fuktig)

Sen undrar jag vilken strain som är enklast för en nybörjare som inte har labbutrustning och växthus att tillgå, cubensis equadorian är den jag fått höra ska vara bland de enklaste men lyssnar gärna på andras synpunkter.

Vilket substrat är bäst, här har jag hört väldigt blandat från hästskit till råris och popcorn, läste nånstanns att popcorn ska ge mindre svampar och ojämnare flush men är osäker.

Vart ska jag köpa mina sporeprints, vilken sida levererar snabbt och vilka sidor är billiga?

och lsutligen undrar jag: hur mycket svamp får man ut på ett sporeprint, en cubensis growbox ska ju ge upp till 400G färsk mne det nämns aldrig hur mycket sporer som är inblandat, och hur mycket sporer ska man andvända per spruta.

Tack på förhand
Citera
2008-03-07, 14:20
Medlem
JoshiKs avatar
hej!

har ett par frågor jag inte lyckats hitta svar på trotts några timmars letande här på flashback:

1. Hur mycket av vikten försvinner från den färska svampen(Psilocybe cubensis) då man torkar den? och hur mycket av potensen förloras vid torkning?

2. Hur länge håller en growbox(Psilocybe cubensis) som inte aktiveras?

yes, det var allt för tillfället, och ni får ursäkta om dessa frågor besvarats tidigare

EDIT:
En fråga till jag kom på nu:
3. Hur lång hållbarhet har färsk svamp om man lagrar den i t.ex. kylen?
Senast redigerad av JoshiK 2008-03-07 kl. 14:56.
Citera
2008-03-08, 16:01
Medlem
MumiN1s avatar
Tjena har beställt en cubensis growbox och jag har fyllt med vatten o haft i 12 h och tagit ut det.Nu undrar jag ska man typ spraya på vatten på "mojset"/ inne på plasten i lådan så det är lite fuktigt eller är det bara att låta det stå?

edit : har en fråga om tempen med , läste att det ska va 25-27 grader. Men är det ok om tempen ligger på 23-25 grader då ja tänkt o ha den i garderoben kanske.
Senast redigerad av MumiN1 2008-03-08 kl. 16:28.
Citera
2008-03-08, 17:11
Medlem
JoshiKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshiK
hej!

har ett par frågor jag inte lyckats hitta svar på trotts några timmars letande här på flashback:

1. Hur mycket av vikten försvinner från den färska svampen(Psilocybe cubensis) då man torkar den? och hur mycket av potensen förloras vid torkning?

2. Hur länge håller en growbox(Psilocybe cubensis) som inte aktiveras?

yes, det var allt för tillfället, och ni får ursäkta om dessa frågor besvarats tidigare

EDIT:
En fråga till jag kom på nu:
3. Hur lång hållbarhet har färsk svamp om man lagrar den i t.ex. kylen?

Om ingen annan vill svara får jag vell göra det själv då :P

1. verkar som att dom förlorar ca en tiondel av sin vikt om jag inte fattat fel
Citera
2008-03-09, 15:30
Medlem
Plastpåses avatar
Skrev om min growbag som blev helt överfylld med mögel för ett tag sen här.
Jag slängde in påsen i ett hörn sen utan att bry mej om den ett tag och nu har jag sett att det har bildats mycel i klumpar lite här och var i påsen (kan kanske vara nån sorts vitt mögel också )

Kan man ha nån användning av det här på nåt sätt?
Citera
2008-03-09, 20:37
Medlem
Chaco Substrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshiK
Om ingen annan vill svara får jag vell göra det själv då :P

1. verkar som att dom förlorar ca en tiondel av sin vikt om jag inte fattat fel

Snarare nio tiondelar.
Citera
2008-03-10, 06:21
Medlem
JoshiKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaco Substral
Snarare nio tiondelar.

oj menade förståss att den torkade svampen väger en tiondel så mycket som den färska.
Citera
2008-03-10, 12:03
Medlem
crazykid666s avatar
I Finland kan man köpa sterila sprutor utan onödiga frågor.
Citera
2008-03-10, 19:04
Medlem
Plastpåses avatar
Är det ingen som vet om det är farligt att äta svampar som har växt i en growbag med grönmögel eller liknande? Fick ju som sagt hela min påse full med nåt grönt men nu efter att jag har struntat fullständigt i påsen har mycelet börjat frodas som fan i påsen

Kan det bli nåt av detta tro?
Citera
2008-03-10, 19:06
Medlem
piratkaptens avatar
Jadå, du kan käka svamparna, även du troligen inte kommer få någon gigantisk skörd. Se bara till att inte äta själva möglet.
Citera
2008-03-10, 21:34
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Jadå, du kan käka svamparna, även du troligen inte kommer få någon gigantisk skörd. Se bara till att inte äta själva möglet.

En liten skörd är iallafall bättre än ingen skörd alls som jag var inställd på
Citera
2008-03-11, 14:32
Bannlyst
Är det nån som vet om man kan röka freebasat Psilocybin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in