2008-02-16, 16:11
Medlem
ssj_1s avatar
thx

Tack så mycket,
Jag undrar också om det lätt blir för torrt i en färdig growbox om man måste öppna påsen och fukta mer lr nått?
Citera
2008-02-17, 10:07
Medlem
Ödlans avatar
Ponera att man köper färsk cubensis, kan man använda levande vävnad från det för att sätta igång en odling? Och isåfall, hur gör man? Eller är det sporer som gäller?
Citera
2008-02-17, 19:02
Medlem
piratkaptens avatar
Det är sporer som gäller, vilket du kan ta från en färsk cubensis.
Citera
2008-02-19, 13:43
Medlem
Tänkte höra, när svamparna börjar se klara ut.. ( vissa av dem ) Men det fortfarande finns små rakkare kvar. Ska man ändå plocka alla? Även de små? Och har de små nån effekt?

Säkert en noob fråga.. Men bättre att ställa den här, än att göra ett nytt inlägg
Citera
2008-02-19, 15:59
Medlem
Jag vet inte mycket om svampodling, men du kan ju plocka
bort de som är klara och lämna de som inte är det?
Citera
2008-02-20, 12:26
Medlem
Vad är det här? 2 orangea (oranga?) fläckar i min growbox
Bild
Citera
2008-02-20, 12:29
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treyman
Tänkte höra, när svamparna börjar se klara ut.. ( vissa av dem ) Men det fortfarande finns små rakkare kvar. Ska man ändå plocka alla? Även de små? Och har de små nån effekt?

Säkert en noob fråga.. Men bättre att ställa den här, än att göra ett nytt inlägg

Tillväxten segas ner för de resterande om du bara plockar vissa, därför bör du plocka alla på samma gång.
Jag tycker det är bättre att hellre vänta lite för länge än att plocka innan de är helt färdigvuxna.

Citat:
Ursprungligen postat av welove2cb
Vad är det här? 2 orangea (oranga?) fläckar i min growbox
Bild

Det ser ut som någon sorts kontamination
Citera
2008-02-20, 14:03
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treyman

Svampar som inte utvecklas fullt ut kallas "aborts". De är ätbara (så länge du undvikit mögel) och har samma effekt som de fullvuxna. Skörda alla svampar samtidigt.

Citat:
Aborts
Some of the pinheads will begin to grow, then suddenly stop before they become full-grown mushrooms. These are known as aborts (aborted mushrooms). Aborts are just as good for eating as full-grown mushrooms, but they must be picked before they begin to rot. A mushroom that has mold growing on it or which has black goo in the center of the stem is rotten and is not safe to eat. It is often difficult for beginners to identify an aborted mushroom before it begins to decompose. Early warning signs include a halt in growth of the mushroom, and a greenish tinge around the dark colored tip of the primordia that will eventually become the cap of the mushroom. Always completely remove aborts from the cake, even if they are too rotten to eat, because they can get moldy and cause the cake to get infected.

http://www.zauberpilz.com/grow/teks/scgt/SCGTv0.6.html
Citera
2008-02-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Det ser ut som någon sorts kontamination

Men är det farligt? Bör jag kasta bort growboxen?
Citera
2008-02-20, 20:09
Medlem
ssj_1s avatar
Värme!?

Jag har ju en box då... men är inte intreserad av att dölja något i något skåp för att fö en högre värme (ca 25 celcius) men hur ska jag få på bästa sätt värmen höjd just där jag ska odla tex svamp?!?
Citera
2008-02-20, 20:23
Medlem
Teutofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welove2cb
Men är det farligt? Bör jag kasta bort growboxen?

Det är inte farligt att äta svamparna eller liknande, men troligen kommer kontaminationen spritt sig på substratet och tagit död på allt inom en vecka.
Släng in bort det förens allt är dött, du kanske kan hinna få lite skörd ändå.
Citera
2008-02-20, 20:26
Medlem
Teutofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssj_1
Jag har ju en box då... men är inte intreserad av att dölja något i något skåp för att fö en högre värme (ca 25 celcius) men hur ska jag få på bästa sätt värmen höjd just där jag ska odla tex svamp?!?

En ljusslinga på runtomkring på lagom avstånd håller tempen rätt bra. Annars är det ju ibland ett par grader varmare högst upp i taket på rummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in