2008-07-27, 04:17
Medlem
BERNFs avatar
Men seeegt, nästan all pin kommer på insidan av boxen :/ nästan inga pins alls på toppen. Men antar att det inte är så mycket man kan göra åt det?
Citera
2008-07-27, 18:13
Medlem
reactzors avatar
Själv har man lyckats pajja 10 growboxar i princip. jäj.. för hög luftfuktighet, jag är sämst.
Citera
2008-07-29, 02:01
Medlem
Gefle GUDs avatar
Om jag skulle göra sporeprints och sporsprutor av, låt oss säga, kantareller, går de att odla som Cubensis?
Citera
2008-07-29, 02:07
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefle GUD
Om jag skulle göra sporeprints och sporsprutor av, låt oss säga, kantareller, går de att odla som Cubensis?

Jag tror kantareller är väldigt svårodlade. Champinjoner har jag däremot hört inte är så svåra att odla, men de kräver ju en helt annan omgivning än cubensis.
Citera
2008-07-30, 11:22
Medlem
Jag har låtit min growbox vara i vatten i 12 timmar som de stod på instruktionen. Ska snart lägga den i en påse som jag fick med.

Min fråga är:

De står att de ska vara i ett varmt område "20-25C grader", men de kan bli upp till 30grader i mitt rum, spelar de stor roll om de blir såvarmt?
Citera
2008-07-30, 12:53
Medlem
Flashbackmembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Jag har låtit min growbox vara i vatten i 12 timmar som de stod på instruktionen. Ska snart lägga den i en påse som jag fick med.

Min fråga är:

De står att de ska vara i ett varmt område "20-25C grader", men de kan bli upp till 30grader i mitt rum, spelar de stor roll om de blir såvarmt?

Blev du vräkt av morsan till växthuset eller?
Men kan säga att iaf min odling i 27c var väl ingen höjdare. fick hämskt lite svamp men det kanske beror på den mänskliga felandet eller helt enkelt värmen i rummet.. men har läst att det finns dom som lyckats.
Citera
2008-07-30, 21:43
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82

Min fråga är:

Troligen kommer det gå bra ändå. Svampar har bara en tendens att växa långsammare om temperaturen är felaktig.
Citera
2008-08-01, 10:45
Medlem
jacobsingers avatar
Hallå igen, nu har det gått ytterligare två veckor och inget har hänt i min Growbox, kan det vara så att jag fått en "blank"? Har mailat Elefanten med får inget svar
Citera
2008-08-01, 14:28
Medlem
reactzors avatar
Jag undrar om någon vet varför man får "ballongsvampar". Dom är som bollar ungefär, runda och söta. Nu har dom blivit lite större dock och börjat se normala ut.

Har tyvärr ingen bild men hoppas att någon förstår.
Citera
2008-08-02, 15:23
Medlem
Illuzionzs avatar
Har en burk som nästan är täckt av mycel. Bara lite på toppen som är kvar nån "fläck". Ska jag ta ut burken nu eller ska jag vänta tills den är helt täckt, alltså helt vit?

Sen undrar jag om man ska ta ut mycelkakan ur burken eller inte? Har en plastburk, köpte kitet på SS. Enligt instruktionerna står det inget om att man ska det, bara att lägga burken i en sån här filterpåse. Men jag undrar ändå eftersom jag har läst nåra som har problem med att svamparna växer typ inne i burken och inte där uppe.
Eller det kanske inte gör nåt, man kanske kan ta ut kakan sen bara o ta ut dom svamparna iaf?

Tacksam för svar!
Citera
2008-08-03, 12:33
Medlem
Profets avatar
Några frågor angående growboxar och svamp i allmänhet...

Är under en säng i ett förövrigt hyfsat ljust rum en bra plats att ställa en growbox? Det är alltså inte helt becksvart under sängen.

När man ska skörda svamparna ska man göra det som när man plockar vanliga svampar? Alltså lämna kvar roten. Blir det inte svårt för nästa flush att komma upp isf?

När man har skördat svamparna, är det bäst att frysa in dom som dom är om man inte äter dom direkt eller torka dom? Om man torkar dom, är det ändå bra att ha dom i fysen efter det?

Tack på förhand
Citera
2008-08-03, 15:04
Medlem
spwnzns avatar
Ohoj.

Behöver men något speciellt ljus för shrooms eller duger det med "vadsomhelst-lampor"?
Och gillar dom att ha det tänt/släckt en viss tid av dygnet? (Glömt bort termen)

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in