2007-08-14, 17:43
Medlem
Zebastians avatar
Så det kan vara vilket papper som helst?

Ska se om jag hinner med det innan jag måste sätta mig på tåget hem.. >_<
Citera
2007-08-14, 19:33
Medlem
piratkaptens avatar
Ja, du kan göra sporavtrycket på vad som helst. Huvudsaken är att det är rent.

Edit : Yes. 300 inlägg
Citera
2007-08-15, 18:42
Medlem
Pr3sts avatar
Så när jag lyckats snoka reda på ett sporavtryck är det bara att köra igång. Vi kan starta en sporbytar-ring för att hjälpa igång nybörjare inom svampens värld

Vad är det bästa substratet att börja med? Popcorn är ju lätt att skaffa fram och lite vermikulit finns hos blomsterlandet. Blir till att kolla CO efter plastbackar eller funkar det med plastpåsar med hål täckta med sårtejp??

Vad är fördelarna med caseing kontra kakor??? Vilket är lättast att komma igång med?
Citera
2007-08-15, 21:04
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Så när jag lyckats snoka reda på ett sporavtryck är det bara att köra igång. Vi kan starta en sporbytar-ring för att hjälpa igång nybörjare inom svampens värld

Vad är det bästa substratet att börja med? Popcorn är ju lätt att skaffa fram och lite vermikulit finns hos blomsterlandet. Blir till att kolla CO efter plastbackar eller funkar det med plastpåsar med hål täckta med sårtejp??

Vad är fördelarna med caseing kontra kakor??? Vilket är lättast att komma igång med?

Hästbajs ger väll troligen allra bäst resultat att odla på (länk till recept finns längst fram i tråden).. Men även hästbajset har ju sina nackdelar.

Rårismjöl eller vanligt råris(aningen lättare att få tag i) medför mindre jobb än med popcornkärnor, eftersom de måste koka så förbannat länge.

Sök på "lets grow mushrooms" på youtube så kommer du hitta en mycket bra guide i fyra delar som illustrerar och berättar allt du behöver veta.
Citera
2007-08-15, 21:38
Medlem
Pr3sts avatar
Finns mycket fint på youtube!

Har beställt ett kitt med rismjöl, sporspruta å allt annat nu iaf, får se när det kommer hem.

Vilka burkar är bäst och smidigast att använda? glas från ikea? Kommer odla med kakor så det får inte smalna av i toppen.
Citera
2007-08-15, 22:02
Medlem
piratkaptens avatar
Du bör ju ha en burk som håller rejält tätt, så några vanliga dricksglas(om det var det du syftade på) från ikea täckta med folie är väll inte att rekomendera.

Jag har faktiskt letat som en tok efter bra burkar på internet, claes olsson, ÖB osv... Den de enda burkar jag hittat med tätt skruvlock av metall samt bredare öppning än kropp har varit småburkar med sill och rom från ica.
Känns dock aningen slösaktigt att betala 40 spänn för en burk rom bara för glasburkens skull. Därför kör jag inte på kak-metoden.

Edit: Hittar du några bra burkar så skicka ett Pm eller berätta här i tråden.
Citera
2007-08-15, 23:41
Medlem
Pr3sts avatar
romburkar är lite små va? eller kan man bara göra fler?

Nån som har tips på bra burkar på ica o dyl? Har inga svårigheter att klippa en burk sill på ett par dagar...

På tal om det så blev jag sugen nu... brb

edit: hur galet är det om burken går in lite? skitsvårt att få ut?
Citera
2007-08-16, 00:48
Medlem
piratkaptens avatar
Romburkar fungerar ju, men de är som sagt lite små.
Fast det kommer ju i växa lika stora svampar på en kaka från en romburk som från en tvålitersburk.
Enda skillnaden är det givetvis inte få plats lika många svampar på en liten som på en stor kaka.

Citat:
hur galet är det om burken går in lite? skitsvårt att få ut?

Mycelet är ju inte ett levande djur som dör av att du skär lite i hans stackars kropp, så med hjälp av en sked kan du ju troligen få ut en fin men aningen tilltuffsad kaka.

Jag tror dock att du kommer få det enklare om du helt enkelt kör i vilka burkar som helst och sedan krafsar ut mycelet i botten på glasslådor. Därefter täcker du mycelet med 2 cm av en ugns-steriliserad 50/50 vermikulit/kaktusjord-blandning.

Ställ sedan in dom mörkt i ett par dagar, sen börjar svamparna tränga upp.
Citera
2007-08-16, 09:23
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Du bör ju ha en burk som håller rejält tätt, så några vanliga dricksglas(om det var det du syftade på) från ikea täckta med folie är väll inte att rekomendera.

dricksglas funkar fint gör först bara ett lock av folié sen sätter du folié som som en påse runt burken o tryckkokar den sen när du är klar så tar du bara bort foliépåsen o låter locket va kvar o genom locket sprutar du in sporerna, sen sätter du plastfolie över o tejpar runt
Citera
2007-08-16, 11:06
Medlem
Zebastians avatar
Långsam i huvudet...

Minns ju att jag sparade ett av papprena som jag torkade cubensis på förut, för att hattarna hade öppnat sig under torkperioden och gjort lilasvarta avtryck på pappret, vilket jag antar var sporer...

Går det att använda dessa mån tro?
Citera
2007-08-16, 12:18
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebastian
Långsam i huvudet...

Minns ju att jag sparade ett av papprena som jag torkade cubensis på förut, för att hattarna hade öppnat sig under torkperioden och gjort lilasvarta avtryck på pappret, vilket jag antar var sporer...

Ja, det låter som sporer.
Citera
2007-08-16, 15:15
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebastian
Långsam i huvudet...

nej du kan inte använda dom eller jo de kan du men då måste du använda agar o göra förflyttningar o de är nog lite för krångligt för dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in