OT:
Hmm, nu blev jag sugen på att odla champinjoner. Riktigt goda matsvampar. Har med dem i nästan allt jag äter, fast då konserverade i burk :/
Mycel är små små fina trådar som kan liknas vid svampfruktens rötter. Själva mycelet är vad man menar med svamp, och inte de frukter som bildas vid ytan. Dock är det dessa frukter man äter då, för att inte skapa förvirring. I folkmun betyder svamp ofta just frukten och inte den subterrainiska organismen.
Det såg bra ut. Däremot fanns det någon mörkare fläck på bilden men det kan hända att det är substratet som ligger emot där. Hur länge man ska ha den i burken kan jag inte svara på, men det ser ut som du har en smal hals på burken vilket inte är så bra. Eller, det ser ut som den buktar inåt på bilderna. Hur ska du då få ut kakan? =) Man skall ha en rak eller bred öppning på burken för att kunna vända upp och ned på den. Detta för att frukterna skall få växa fritt.
Jag rekommenderar att du läser lite mer. Antingen i den här tråden eller på shroomery. Där står allt du behöver veta och säkerligen lite till
Lite kuriosa:
Svampen är den största organismen man känner till i den kända världen. Iallafall om man räknar till ytan. En och samma svamp kan vara så stor som Texas (eller var det mer än så till och med?) även om man inte kan se dess frukter mer än på ett fåtal ställen. Kunskapen kommer ifrån en professor i biologi på en högskola och sades under en föreläsning.