2008-04-24, 15:21
Medlem
reactzors avatar
Cubensis Growkit

Jag odlar en cubensis growkit från elefanten och svamparna hade växt i ungefär 3-4 dagar när jag tog denna bild (tittade ej till dom under några dagar och vet inte riktigt vilken dag dom började synas). De växer ganska fort men jag tycker att det är så några svampar, vad kan detta bero på? De står i en garderob i ~22 grader och får indirekt solljus under några timmar varje dag.

bild: http://pici.se/pictures/pKSIUHnKn.jpg

Den största var väl en ~6 cm när bilden togs..

tacksam för svar och att få läsa om era erfarenheter!
Citera
2008-04-24, 16:10
Medlem
piratkaptens avatar
Ja, ganska få svampar var det, men detta behöver verkligen inte vara något dåligt. Vanligvis blir svamparna mycket större om de är få än om de är många, så det kommer jämna ut sig i vilket fall som helst.
Citera
2008-04-24, 16:17
Medlem
reactzors avatar
Okej! Det är såhär att jag ska bort på söndag eftermiddag i fyra dagar och klurar på om jag ska plocka dom på lördag och sätta igång en ny flush eller vänta tills jag kommer hem (risk för övermognad?) Det beror självklart på hur svamparna ser ut på lördag kväll (den största är nu ~8cm och de andra ~6cm), jag återkommer med bild om du eller någon är villig att hjälpa mig avgöra
Citera
2008-04-24, 17:24
Medlem
piratkaptens avatar
Om hattarna börjat vika sig uppåt när du ska dra så tycker jag du ska plocka dem, men de kommer ju knappast hinna ruttna på fyra dagar.
Däremot så kommer du få fullt med sporer över substratet vilket kan försämra kommande flushar något.
Citera
2008-04-24, 17:51
Medlem
Plastpåses avatar
Har min growbag i en större påse med perlit och runt 500 ml vatten och har haft den där i ca en och en halv vecka. Det har börjat försvinna en massa vatten från perlitpåsen så mycelet och growbagen måste ju dra åt sej som fasen Är nästan inget kvar.
Men inte fan har det kommit upp nån liten svamp än Vad tror ni bör göras?
Citera
2008-04-24, 18:40
Medlem
reactzors avatar
Okej, då är det bara att vänta och se då. tack!
Citera
2008-04-25, 14:47
Medlem
reactzors avatar
Det blir så att jag plockar mina imorgon. Den största är ungefär 13cm, vad kan en sådan tänkas väga färsk?

http://pici.se/pictures/ofBdHuwuH.jpg
Citera
2008-04-25, 15:33
Medlem
piratkaptens avatar
Jag skulle nog vänta istället, med tanke på att de ser ut att kunna växa en bit till, hattarna tycks ju inte visa några tecken på att börja veckla ut sig ännu.

Svårt att bestämma sig.
Citera
2008-04-25, 18:01
Medlem
reactzors avatar
hmmmpff okej, det blir till att ta ett svårt beslut imorgon kväll då
Citera
2008-04-25, 19:03
Medlem
JoshiKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactzor
hmmmpff okej, det blir till att ta ett svårt beslut imorgon kväll då

Om jag vore du skulle jag vänta, har ett liknande kit hemma och jag skulle tro att dom behöver några dagar till.
Men jag tar inget ansvar för eventuella konsekvenser
Citera
2008-04-26, 04:10
Medlem
reactzors avatar
Jo nu är det du som står för alla konsekvenser! haha
Hattarna har börjat öppnas nu så det blir att skörda idag kväll iaf, får se hur många g det hamnar på, biiiiiiiiiiiatch

vahhh fan det suger att somna på bussen hem å vakna någon helt annanstans.. OT OT OT

riakt
Citera
2008-04-26, 19:03
Medlem
reactzors avatar
Det blev iaf 90gram färskt för alla som bryr sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem