2008-05-02, 22:44
Medlem
Midnights avatar
Hej!

Tänkte bara fråga en snabb grej, behöver man lufta burkarna?
Citera
2008-05-03, 02:42
Medlem
piratkaptens avatar
Substratburkarna? Nej, de skall hållas stängda. Du har ju dock vanligtvis redan små luftande hål i dem täckte med läkartejp.
Citera
2008-05-03, 06:41
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Substratburkarna? Nej, de skall hållas stängda. Du har ju dock vanligtvis redan små luftande hål i dem täckte med läkartejp.

Ok, då gör jag rätt.... Antingen är det mycel eller mögel som synns redan nu... Tack.
Citera
2008-05-03, 14:04
Medlem
Chaco Substrals avatar
Jag tror Midnight och jag har kommit lika långt.

Ursäkta min n00biga fråga, men måste mycel vara kompakt och trådigt, eller kan det vara sockervadds-aktigt?

(Enligt shroomery ska man inte lukta på det. Shit. Ska man behöva oroa sig för livsfarlig mykos a la ett House-avsnitt också? Retorisk fråga.)
Senast redigerad av Chaco Substral 2008-05-03 kl. 14:11.
Citera
2008-05-03, 14:10
Medlem
piratkaptens avatar
I början är det sockervaddsaktigt, men det tätnar.
Citera
2008-05-03, 22:31
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaco Substral
Jag tror Midnight och jag har kommit lika långt.

Ursäkta min n00biga fråga, men måste mycel vara kompakt och trådigt, eller kan det vara sockervadds-aktigt?

(Enligt shroomery ska man inte lukta på det. Shit. Ska man behöva oroa sig för livsfarlig mykos a la ett House-avsnitt också? Retorisk fråga.)

Japp. Jag tror oxå det vi kör nog samma strain också.
Nånting händer iaf i mina burkar, jag får avvakta lite innan jag vet vad bara....

Lycka till förresten!
Senast redigerad av Midnight 2008-05-03 kl. 22:35.
Citera
2008-05-05, 23:41
Medlem
Midnights avatar
Mögel eller mycel?

Det är livets stora fråga, jag har totalt 4 burkar och har nu fotat två av dem och undrar om någon vågar ge sig på en kvalificerad gissning? (pga av att jag inte vill pilla bort massa folie så fotade jag bara två för de var redan mer synliga)

Burk 1
Burk 2

Så vad säger ni? Jag personligen tycker ju att det är väldigt likt mögel om jag får säga det själv (speciellt på "burk 2"),
men jag hoppas fortfarande
och tycker att det skullle vara väldigt kul att höra någon annans åsikt.

Mvh

Midnight
Senast redigerad av Midnight 2008-05-05 kl. 23:46.
Citera
2008-05-06, 00:14
Medlem
piratkaptens avatar
Tycker det ser ut som mycel. Förblir det vitt är allt fina fisken.
Citera
2008-05-06, 00:29
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Tycker det ser ut som mycel. Förblir det vitt är allt fina fisken.

Ställde mig upp och skrek YEESS där....

Jag är lite förvånad dock, nu var det sju dagar sedan jag sprutade in sporerna och många odlingsguider påstår ju att odlingen ska vara helt klar på 2 veckor, det känns ju inte speciellt troligt? plus på det såg jag lite bilder på Shroomery där en snubbe var i "burkstadiet" i över en månad, så hur menar de som säger att de ska vara klart på två veckor egentligen? menar dem när själv "burkstadiet" är slut och fruktfasen börjar eller?

P.s. Jag har ingen kolla på vilket ord som betyder vad i just de här samanhangen än så jag improviserar lite, men jag antar att man fattar vad jag menar.
Citera
2008-05-06, 01:06
Medlem
piratkaptens avatar
Det kan variera extremt mycket från burk till burk, jag har varit med om att burkar varit fullt koloniserade på typ 10 dagar, medan andra tagit en månad på sig.
Förvara den i runt 28-30 grader så går det mycket fortare än rumstemp. (om du nu inte redan gör det)
Citera
2008-05-06, 01:30
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Det kan variera extremt mycket från burk till burk, jag har varit med om att burkar varit fullt koloniserade på typ 10 dagar, medan andra tagit en månad på sig.
Förvara den i runt 28-30 grader så går det mycket fortare än rumstemp. (om du nu inte redan gör det)

Nej det har jag faktiskt missat, tack för tipset, jag har ett väldigt bra utrymme där jag absolut kan få upp värmen till mellan 25 - 30. Nu är jag för trött för jag måste rengöra utrymmet också, men jag gör det imorgonbitti.
Citera
2008-05-07, 23:26
Medlem
Chaco Substrals avatar
Ska vi rejsa till skörd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in