2008-02-15, 13:04
Medlem
Plastpåses avatar
Har en myco bag här hemma nu som bara väntar på att få startas, men jag har ett problem. Sidan jag köpte grejerna ifrån meddelade mej att de inte skickar sporpsutor längre, efter jag hade beställt. Så nu har jag endast en "refill" flaska med sporvätska och vet inte riktigt hur jag skall få i den i myco bagen på bästa sätt. Hjälp någon?

EDIT: Går det förresten att tvätta händerna med neusal innan man grejar med påsen? (Saltlösning som jag har till att tvätta linser)
http://www.consol.se/Bilder/neusal1a.gif
Senast redigerad av Plastpåse 2008-02-15 kl. 13:20.
Citera
2008-02-15, 15:06
Medlem
piratkaptens avatar
Pumpar kan du köpa på apoteket, men kanyler kan bli knepigare att få tag i.

Jag tror inte linsvätska är särskillt bakteriedödande, tvätta händerna i t-röd eller växeperoxid istället.
Citera
2008-02-15, 15:09
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Pumpar kan du köpa på apoteket, men kanyler kan bli knepigare att få tag i.

Ok, men måste man verkligen ha en kanyl och pump då? Går det inte att ta ett litet rör eller liknande som man sedan häller väskan igenom ett hål i påsen som man sedan tejpar igen? Då menar jag alltså att jag bara häller vätskan rakt upp och ner ur flaskan ner i röret och in i påsen.
Citera
2008-02-15, 15:12
Medlem
piratkaptens avatar
Givetvis går det att göra på andra sätt, men det verkar bli väldigt krångligt i och med att allt måste vara helt sterilt.
Citera
2008-02-15, 15:15
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Givetvis går det att göra på andra sätt, men det verkar bli väldigt krångligt i och med att allt måste vara helt sterilt.

Hmmm, jo
Lite synd att man inte får ha kanyler. Ingen annan som har nåt tips?

Vad skulle hända om man bara öppnade påsen försiktigt längst upp och hällde i vätskan direkt från flaskan?
Citera
2008-02-15, 15:21
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastpåse
Hmmm, jo
Lite synd att man inte får ha kanyler. Ingen annan som har nåt tips?

Vad skulle hända om man bara öppnade påsen försiktigt längst upp och hällde i vätskan direkt från flaskan?

Det skulle säkert gå, men du får desificera exakt allt ytor och pryttlar som kan komma att ha direkt eller indirekt kontakt med sporvattnet.
Annar ökar risken för kontamination markant.

Edit:
Du får även komma ihåg att mögelsporer hela tiden flyger runt i luften, så försöka ha så liten öppning som möjligt när du gör det, så du inte får in dessa elakingar.
Citera
2008-02-15, 15:32
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Det skulle säkert gå, men du får desificera exakt allt ytor och pryttlar som kan komma att ha direkt eller indirekt kontakt med sporvattnet.
Annar ökar risken för kontamination markant.

Edit:
Du får även komma ihåg att mögelsporer hela tiden flyger runt i luften, så försöka ha så liten öppning som möjligt när du gör det, så du inte får in dessa elakingar.

Usch då Jag väntar nog med att göra så. Får se om jag inte kommer på något bättre eller får nåt annat tips, annars får det väl bli den här nödlösningen.
Citera
2008-02-15, 16:06
Medlem
piratkaptens avatar
Jag vet inte hur din myco-bag, eller vad du nu ska köra i, ser ut. Men det är möjligt att du kan köra med endast pump, utan kanyl.
Citera
2008-02-15, 16:17
Medlem
Plastpåses avatar
Citat:
Jag vet inte hur din myco-bag, eller vad du nu ska köra i, ser ut. Men det är möjligt att du kan köra med endast pump, utan kanyl.

http://www.potseeds.co.uk/mushrooms/instr1.html
En sån är det
Citera
2008-02-15, 16:19
Medlem
piratkaptens avatar
Ja, en kanyl vore ju då helt klart att föredra. Får du verkligen inte tag på någon och blir helt desperat kan du skicka ett pm så kan jag skicka en med brev.. Har massvis hemma.
Citera
2008-02-16, 13:30
Medlem
ssj_1s avatar
Bästa torkningssätt?

Jag har läst runt forumet och på andra ställen
Och sett försökt få fram info om har man på bästa sätt torkar svamp så att potensen minskar så lite som möjligt? Det råder delade meningar om saken så jag undrar om det inte finns någon som gjort det tidigare och hur det gick?
Citera
2008-02-16, 13:32
Medlem
piratkaptens avatar
Bara att sprida ut dom på en tidning någostans där det är torrt och luftigt.
Byt ut tidningen varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in