2009-02-09, 16:57
Medlem
Entheogens avatar
ja då var det dags för den utlovade forstättningen
först tänkte jag skriva hur man går från klonad svamp till en ny odling.
När man har lagt den lilla biten svamp på näringsgelen så kommer den att börja växa mycel från den, detta beror på att fruktkroppen(själva "svampen") faktiskt också består av mycel.
efter några dagar kommer gelen vara täckt av mycel om man inte har råkat ut för kontamineringar.

nu är det dags att göra något av mycelen, det man bör göra är att kolonisera något som kallas spawn (http://www.shroomery.org/5194/What-are-some-good-grain-recipes-for-different-species). det du gör är att du tar upp gelbiten med mycel på och släpper ner den i din spawnburk. nu kommer den att börja kolonisera, detta kommer ta runt 2 veckor.
sedan är det bara att göra något kul med den, en egen growbox kanske?
Citera
2009-02-10, 14:37
Medlem
Har skördat min andra omgång nu men jag skulle ha skördat för 3-4 dagar sen. pga lite problem har jag inte kunnat komma hem tidigare.

När jag kom hem så var svamparna halvtorra o färgen var ganska mörk på dom. 3-4 svampar hade utvecklats helt o antagligen släpp sprorer. såg att lite mycel var helt torkat.

Tror ni att svamparna inte är lika potenta längre?
Hur påverkas svamparna om dom lixom torkar lite innan skörden?
Kan jag sätta igång 3e omgång utan problem?
Citera
2009-02-10, 14:43
Medlem
jontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deus_X_makina
Har skördat min andra omgång nu men jag skulle ha skördat för 3-4 dagar sen. pga lite problem har jag inte kunnat komma hem tidigare.

När jag kom hem så var svamparna halvtorra o färgen var ganska mörk på dom. 3-4 svampar hade utvecklats helt o antagligen släpp sprorer. såg att lite mycel var helt torkat.

Tror ni att svamparna inte är lika potenta längre?
Hur påverkas svamparna om dom lixom torkar lite innan skörden?
Kan jag sätta igång 3e omgång utan problem?
http://www.shroomery.org/5276/What-are-common-contaminants-of-the-mushroom-culture

Mer än så kan jag inte hjälpa tyvärr, men hoppas du finner hjälp där! Annars låter det som det är bara o torka dina svampar o köra igång nästa flush.
Citera
2009-02-10, 15:12
Medlem
tack för länken kolla igenom den snabbt men min box såg intte ut som nån av bilderna. mina svampar är bara lite mörka o torra.
får väl torka o testa så känner jag om dom är lika potenta
Citera
2009-02-10, 18:11
Medlem
Lilabanans avatar
Är det normalt att svamparna från de sista flusharna inte är lika potenta som de från tidigare skördar?

Det är nämligen så att svamparna jag skördade de första flusharna hade en tydlig blå nyans i stammen om man öppnade upp den, nu under de senaste två flusharna har det vart i princip helt vitt om man öppnar upp stammen, har det någon avsevärd betydelse för potensen på svampen? Bör kanske tillägga att pga vissa omständigheter har de stått under 18h ljus under dessa två flushar, och temperaturen har varierat mellan 20-30 grader...

Nu står de i totalt mörker igen och jag väntar ut sista flushen tror jag, har börjar komma små pinnings och jag skulle bli förvånad om det blev några fler flushar efter denna. Kommer de nya svamparna vara mer potenta än de förra tack vare att de nu står i 100% mörker och en jämnare temperatur (25-28 grader)
Citera
2009-02-10, 18:22
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Är det normalt att svamparna från de sista flusharna inte är lika potenta som de från tidigare skördar?

Det är nämligen så att svamparna jag skördade de första flusharna hade en tydlig blå nyans i stammen om man öppnade upp den, nu under de senaste två flusharna har det vart i princip helt vitt om man öppnar upp stammen, har det någon avsevärd betydelse för potensen på svampen? Bör kanske tillägga att pga vissa omständigheter har de stått under 18h ljus under dessa två flushar, och temperaturen har varierat mellan 20-30 grader...

Nu står de i totalt mörker igen och jag väntar ut sista flushen tror jag, har börjar komma små pinnings och jag skulle bli förvånad om det blev några fler flushar efter denna. Kommer de nya svamparna vara mer potenta än de förra tack vare att de nu står i 100% mörker och en jämnare temperatur (25-28 grader)

Det blå är/var bara blåmärken, det har ingenting med potens att göra öht. Det är inte heller skadligt på något sätt. Det blir så om du råkar tappa något på mycelet eller om du skulle råka peta på det för hårt.

Potensen i svampen bör inte vara annorlunda. Och svampar är inte som växter, de behöver typ inte ha ljus för att växa. Ge dem en timme ljus om dagen och de kommer att växa lika bra ändå.
Temperaturen ska vara ungefär 4-6 grader lägre än när det bara var mycel för optimal tillväxt.
Citera
2009-02-10, 18:25
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Det blå är/var bara blåmärken, det har ingenting med potens att göra öht. Det är inte heller skadligt på något sätt. Det blir så om du råkar tappa något på mycelet eller om du skulle råka peta på det för hårt.

Potensen i svampen bör inte vara annorlunda. Och svampar är inte som växter, de behöver typ inte ha ljus för att växa. Ge dem en timme ljus om dagen och de kommer att växa lika bra ändå.
Temperaturen ska vara ungefär 4-6 grader lägre än när det bara var mycel för optimal tillväxt.

Att de blir blå när man tar på de är rätt självklart, men när man öppnar stammen på en färsk svamp så var det i början ljusblått inuti hela stammen, och jag har hört att det blåa är psilocybinet. De blev utsatta för 18h ljus för att de fick stå tillsammans med mina veggande cb-plantor ett tag i brist på annat utrymme.
Citera
2009-02-10, 18:25
Medlem
jontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deus_X_makina
tack för länken kolla igenom den snabbt men min box såg intte ut som nån av bilderna. mina svampar är bara lite mörka o torra.
får väl torka o testa så känner jag om dom är lika potenta
Orsaken till att de är lite mörka är att de har fällt sporer, och sporerna flyger ganska fritt i ditt odligsutrymme och kan även hamna på toppen av den högsta svampen. Det låter som du kan käka dina svampar.
Citera
2009-02-10, 18:31
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Att de blir blå när man tar på de är rätt självklart, men när man öppnar stammen på en färsk svamp så var det i början ljusblått inuti hela stammen, och jag har hört att det blåa är psilocybinet. De blev utsatta för 18h ljus för att de fick stå tillsammans med mina veggande cb-plantor ett tag i brist på annat utrymme.

Jaha, förlåt. Missade att du skrev att det var inuti stammen.
Blev de utsatta för ljus alldeles efter inockuleringsfasen är det inte sådär jättebra, men jag tror att det bara segar ner hastigheten de växer i. Om de däremot blev satta i samma conditions som en veggande cb under veggfasen då de börjat ta form så borde det inte vara några problem. Det kan vara lite väl varmt kanske, men potensen skall inte ändras något märkvärdigt vad jag har förstått. Aldrig testat det själv dock.
Citera
2009-02-10, 18:40
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Jaha, förlåt. Missade att du skrev att det var inuti stammen.
Blev de utsatta för ljus alldeles efter inockuleringsfasen är det inte sådär jättebra, men jag tror att det bara segar ner hastigheten de växer i. Om de däremot blev satta i samma conditions som en veggande cb under veggfasen då de börjat ta form så borde det inte vara några problem. Det kan vara lite väl varmt kanske, men potensen skall inte ändras något märkvärdigt vad jag har förstått. Aldrig testat det själv dock.

Okej, jaja upp till test i helgen!
Citera
2009-02-10, 21:35
Medlem
har nu lagt ner 3 kakor i stora lådan med perlite, borrat massa hål i lådan som dom gjort enligt PF tek metoden. hur ofta behöver man spraya vattan i lådan?
Citera
2009-02-10, 22:05
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
har nu lagt ner 3 kakor i stora lådan med perlite, borrat massa hål i lådan som dom gjort enligt PF tek metoden. hur ofta behöver man spraya vattan i lådan?

Har du perlit är det ganska lugnt, men kolla till den två gånger om dagen. Ta bort locket från lådan och vifta ned luft i lådan i tio sekunder så att du får bort den tyngre luften (väte, koldioxid och sådant) och in lite frisk luft. Det är bra att göra även om du har borrat hål.
Och var väldigt noga med att inte spraya vatten kakorna. Då kan det bli mögel eller andra otrevligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in