2008-02-03, 13:38
Medlem
Tragedy Khadafis avatar
Hur många trippar kan man förvänta sig få av ett growkit ungefär? låt säga första flushen? vet inte exakt hur dom räknar i gram, jag menar i amsterdam käkade jag 30g mexikanska svampar då det va blött, i sverige käkade jag 1.5gram svamp och kände mer på 1.5gram

låt sägga 250gram otorkade svampar blir torkade hur många gram blir det då typ?
Senast redigerad av Tragedy Khadafi 2008-02-03 kl. 13:45. Anledning: låt sägga 250gram otorkade svampar blir torkade hur många gram blir det då typ?
Citera
2008-02-03, 19:12
Bannlyst
Vikten blir en 10del så stor när svampen är torkad, men vad gäller potensen vet jag inte, då en viss del försvinner när man torkar den
Citera
2008-02-05, 16:33
Medlem
Plastpåses avatar
Tänkte starta en svampodling en med growbox som jag sprutar i sporerna själv. Hade tänkt ställa den i en byrå och undrar om det är ett bra ställe att ha den på. När mycelet sprider sig skall väl allt vara helt mörkt vilket det kommer vara i byrån, men sedan när svamparna skall växa, räcker det att jag sätter in en vanlig glödlampa som ljuskälla i byrån?
Citera
2008-02-05, 19:33
Medlem
bcss avatar
vad kostar egentligen cubensis och philosofers på gatan?
vad är riktpris på torkad svamp?
Citera
2008-02-12, 01:54
Medlem
Drugdealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcs
vad kostar egentligen cubensis och philosofers på gatan?
vad är riktpris på torkad svamp?

Jag skulle säga mellan 50kr-100kr per gram.
Citera
2008-02-12, 12:47
Medlem
LIPSILLs avatar
Vad är detta för något? :S

hejsan köpte en box för 4-5 dagar sen nu när jag kollar till den kollar jag på boxens undersida och finner detta (blöt-sand) aktiga saken som kanske sprider sig vet inte riktigt men iallafall vad kan detta vara? bör jag oroa mig för att min box går åt skogen?

http://imageupload.com/~imageupl/index.php?&showlinks=1&viewmode=0&upload_session=c 7a0b5c8177e[/PHP]

Kolla längs kanten på undersidan så ser du det.
Senast redigerad av LIPSILL 2008-02-12 kl. 12:50.
Citera
2008-02-12, 19:00
Medlem
Zebastians avatar
Nu blir jag snart grymt orolig.
Satte igång ett par elefantboxar för tre veckor sen, men inte ett liv syns i lådorna. Myceliet ser ut att ha växt till sig en aning, men annars är det ingenting där.
Luftfuktigheten verkar vara helt fel, trots att jag mistat med väteperoxidvatten ett antal gånger.

Kan man göra så att man dränker dem i vatten i några timmar igen, eller riskerar man att förstöra dem då?
Citera
2008-02-12, 20:14
Medlem
LIPSILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastpåse
Tänkte starta en svampodling en med growbox som jag sprutar i sporerna själv. Hade tänkt ställa den i en byrå och undrar om det är ett bra ställe att ha den på. När mycelet sprider sig skall väl allt vara helt mörkt vilket det kommer vara i byrån, men sedan när svamparna skall växa, räcker det att jag sätter in en vanlig glödlampa som ljuskälla i byrån?

en glödlampa rakt ovanför din grow-box kommer inte funka bra kommer nog bara torka ut ditt kit pröva ljusdioder istället eller så ha framme kittet lite på dagen bara räcker nog med att du bara visar svamparna lite ljus så dom vet vart dom ska ta vägen.
Citera
2008-02-14, 14:39
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LIPSILL
hejsan köpte en box för 4-5 dagar sen nu när jag kollar till den kollar jag på boxens undersida och finner detta (blöt-sand) aktiga saken som kanske sprider sig vet inte riktigt men iallafall vad kan detta vara? bör jag oroa mig för att min box går åt skogen?

http://imageupload.com/~imageupl/index.php?&showlinks=1&viewmode=0&upload_session=c 7a0b5c8177e[/PHP]

Kolla längs kanten på undersidan så ser du det.

antar att du syftar på de guldaktiga? de är i alla fall små bitar av vermikulit
Citera
2008-02-14, 17:09
Medlem
LIPSILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
antar att du syftar på de guldaktiga? de är i alla fall små bitar av vermikulit

haha ahh vet kom på det innan ... grow-box nojja fick jag allt
Citera
2008-02-15, 02:06
Medlem
elevators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dold talang
Vad jag fattade det som så säljer de bara odlingsmaterialet och inga sporer eller sporsprutor. Dvs inga olagliga ämnen, inte för att sporer är olagliga men det är juh trots allt bara rismjöl och vermikulit och lite näring i påsarna!

jag får en känsla av att detta odlingssätt är mer säkert att lyckas med än att köra från scratch själv. man sprutar i sporerna på egen hand, sen är det bara att vänta.
Citera
2008-02-15, 02:26
Medlem
elevators avatar
jag har nu inhandlat mycobags, och satt precis och fingrade inne på elefanten. sen slog det mig att om jag beställer dessa två saker samtidigt och om jag skulle ha maximal otur så plockas båda av tullen samtidigt. jag antar att det är större chans att åka dit, eller iaf få det besvärligare, om de ser att man beställt både odlingspåse OCH sporer och lägger ihop ett och ett? bör jag då vänta med att beställa sporerna tills jag har påsarna?

edit: och förresten, att beställa från holland ger väl större risk att det fastnar? kan någon skicka över en länk via pm till någon engelsk sajt?
Senast redigerad av elevator 2008-02-15 kl. 02:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in