2011-09-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Varför återvände han hem och vad var Marina sysselsatt med då på kvällen?

Om du avser kvällen den 28 juli så var hon död.
Citera
2011-09-05, 23:09
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om domstolen, eller hovrätten, anser att det saknas rimligt tvivel om motsatsen bör det gå.

Vet du hur lång tid efter ansökan som en dödförklaring blir beviljad? Veckor, månader eller år?

Familjen var ju snabba att slänga M´s personliga ägodelar, det hade de ju egentligen inte rätt till. De bestämde sig väldigt tidigt för att hon inte var vid liv.
Citera
2011-09-05, 23:18
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Om domstolen, eller hovrätten, anser att det saknas rimligt tvivel om motsatsen bör det gå.

Det är inte så svårt att dödförklara en person. Skulle det visa sig att personen lever hävs dödförklaringen. Det är skatteverket som sköter det.
Citera
2011-09-05, 23:42
Medlem
letsdoits avatar
Man måste titta lite mer detaljerat på den tekniska bevisningen.

Kan man tänka sig att M efter att ha avsänt flera sms till sin syster om att hon är på väg till Lid/Linköping härefter sms:ar en fordonsfråga från exakt samma ställe som F exakt samma tid har promenerat till: området kring Ålevatten?

Tror man att M varit i livet torsdagen den 29 juli kl. 10:01:39 då hon avsänder ett sms till F, och att M och F då ska ha befunnit sig i samma område, dvs röra sig mot samma mål: bostaden i Övre Röra. - Eller tror man att M:s mobil då innehades av den flygande holländaren från Linköping och att denne vid denna tidpunkt skickar en ofrivillig signal till just F:s mobil?

Är det rimligt att en person, F, som helt saknar alibi för natten mellan onsdag och torsdag, är utsatt för så många "tillfälligheter" och påvisade samband med den försvunna M, och under en så pass kort tidsrymd som det här är fråga om? F:s alibi härrör enligt F från en uttrycklig önskan från M om att han skulle hålla sig borta den natt hon försvann. Det är alltså brottsoffret som enligt honom är upphovet till att han helt saknar alibi, och det gick inte an att övernatta i t ex snickarboden, utan han tvingas husera på en kyrkogård.

Är det vidare rimligt att polisens bombhundar inte hittar en enda av de tomhylsor efter 15-20 skott som F påstår skulle vara resultatet av en provskjutning med M:s gamla pistol, en pistol som nu också är spårlöst försvunnen? - Är det trovärdigt att F ej kan beskriva pistolen, eller känner till vilket fabrikat det är fråga om?

Är det trovärdigt att F missar M med elva minuter när deras resp. datorer befinner sig i samma rum och F sedan åtminstone ett par timmar är vaken (FUP, s. 932):
12:14:41 M:s dator startas
12:16:58 M:s dator stängs
12:28:17 F:s dator startas
Citera
2011-09-05, 23:53
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Kan man tänka sig att M efter att ha avsänt flera sms till sin syster om att hon är på väg till Lid/Linköping härefter sms:ar en fordonsfråga från exakt samma ställe som F exakt samma tid har promenerat till: området kring Ålevatten?

Tror man att M varit i livet torsdagen den 29 juli kl. 10:01:39 då hon avsänder ett sms till F, och att M och F då ska ha befunnit sig i samma område, dvs röra sig mot samma mål: bostaden i Övre Röra. - Eller tror man att M:s mobil då innehades av den flygande holländaren från Linköping och att denne vid denna tidpunkt skickar en ofrivillig signal till just F:s mobil?

Är det rimligt att en person, F, som helt saknar alibi för natten mellan onsdag och torsdag, är utsatt för så många "tillfälligheter" och påvisade samband med den försvunna M, och under en så pass kort tidsrymd som det här är fråga om? F:s alibi härrör enligt F från en uttrycklig önskan från M om att han skulle hålla sig borta den natt hon försvann. Det är alltså brottsoffret som enligt honom är upphovet till att han helt saknar alibi, och det gick inte an att övernatta i t ex snickarboden, utan han tvingas husera på en kyrkogård.

Är det vidare rimligt att polisens bombhundar inte hittar en enda av de tomhylsor efter 15-20 skott som F påstår skulle vara resultatet av en provskjutning med M:s gamla pistol, en pistol som nu också är spårlöst försvunnen? - Är det trovärdigt att F ej kan beskriva pistolen, eller känner till vilket fabrikat det är fråga om?

Är det trovärdigt att F missar M med elva minuter när deras resp. datorer befinner sig i samma rum och F sedan åtminstone ett par timmar är vaken (FUP, s. 932):

Tycker du att de här omständigheterna, den tekniska bevisningen enl. ovan, är tillräcklig för att döma en människa till livstids fängelse?
Citera
2011-09-05, 23:56
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Enligt honom själv åkte han till Trollhättan och köpte narkotika. SMS:et bör ha kommit på tillbakavägen.
Via masten vid Anten? Det låter konstigt. Artmix/FS får lov att beskriva vilken väg han tog från Trollhättan till hemmet i Spekeröd.
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Svar från FS:

FS köpte cigg på OKQ8 kl 16:39:22 och därefter åkte han hem till en persons bostad där han köpte röka. Han blev kvar där upp till ett par timmar innan han åkte hem, vilket tog en timme. Så FS var hemma runt 20.

Bostaden finns inom mastens täckningsområde.
Syftar det fetade på att langarens bostad i Trollhättan täcks av en mast vid sjön Antens närhet? Jag får inte ihop svaren i de här båda inläggen när jag kollar kartor över området.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?ShowSatellite=false&SearchType=4
Citera
2011-09-05, 23:56
Avslutad
Citat:

Detta kallas för indicier och sammantaget gör de - och andra liknande för FS besvärande fakta och omständigheter - att hela hans historia är högst tvivelaktig. T ex att han är stadd vid god kassa när han grips - visserligen har han under juli månad plundrat sitt konto så det är noll men en hel liten hög med femhundrakronorssedlar har han i sin plånbok som han "inte minns" när han tog ut. Märkligt nog saknas samtidigt ett antal tusen på Marinas konto.

Varför dukar någon upp en tvivelaktig historia när man är mordmisstänkt? Man måste inte vara Einstein för att klura ut det.
Citera
2011-09-06, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Tycker du att de här omständigheterna, den tekniska bevisningen enl. ovan, är tillräcklig för att döma en människa till livstids fängelse?

Om jag får hoppa in o svara vad jag tycker så att detta sammantaget med att FS är den siste som ser henne i livet, de har bråkat samma dag, blodfläcken som hittas i sängen som tyder på att brottsplatsen är hemmet, tidsspannet när det ska ha skett, FS som så lägligt påstår att han varit borta en natt för första gången på godknowswhen - dock givetvis utan att ha något som helst styrkt alibi, FS tomma bankkonto men med femhundralappar välfyllda plånbok i kombination med uttagen på Marinas konto, den kunskap man måste haft i huset för att hitta alla grejer som använts, undanstädningen - allt detta sammantaget tycker jag räcker för att döma en människa för mord, ja.

Edit: Detta är inte en eller två besvärande omständigheter som kan förklaras med en oturlig, olycklig slump - detta är omständigheter efter omständigheter staplade på varandra. Det finns säkert någon matematiker som skulle kunna räkna ut sannolikheten för att FS, givet alla dessa besvärande omständigheter, ändå är oskyldig till Marinas död. Den sannolikheten måste vara mycket nära noll när så många skilda omständigheter - sms, datoraktiviteter, kontanter, bråk, blodfläck, en enstaka bortanatt på evigheter för FS del sammanfaller med Marinas död, inget alibi - alla sammanfaller. Det är mängden av omständigheter och det faktum att det är så många vitt skilda omständigheter som alla pekar i samma riktning som avgör för min del. Sannolikheten att detta beror på en slump måste matematiskt sett vara mycket nära noll...
Senast redigerad av Zurfarn08 2011-09-06 kl. 00:15.
Citera
2011-09-06, 00:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Syftar det fetade på att langarens bostad i Trollhättan täcks av en mast vid sjön Antens närhet? Jag får inte ihop svaren i de här båda inläggen när jag kollar kartor över området.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?Sh...e&SearchType=4

Ja, det avser langarens bostad. Masten som tog emot signalen när det kom ett sms 17:31 är Brobacka N, med signalriktning norrut. Där finner man bland annat Grafnäs och Sollebrunn inom täckningsområdena.
Citera
2011-09-06, 00:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om jag får hoppa in o svara vad jag tycker så att detta sammantaget med att FS är den siste som ser henne i livet, de har bråkat samma dag, blodfläcken som hittas i sängen som tyder på att brottsplatsen är hemmet, tidsspannet när det ska ha skett, FS som så lägligt påstår att han varit borta en natt för första gången på godknowswhen - dock givetvis utan att ha något som helst styrkt alibi, FS tomma bankkonto men med femhundralappar välfyllda plånbok i kombination med uttagen på Marinas konto, den kunskap man måste haft i huset för att hitta alla grejer som använts, undanstädningen - allt detta sammantaget tycker jag räcker för att döma en människa för mord, ja.
Jag instämmer med föregående talare.
Citera
2011-09-06, 00:17
Avslutad
Citat:
Jag instämmer med föregående talare.

Instämmer du även med mitt resonemang att det faktum att det är så många helt vitt skilda omständigheter som föreligger gör det ännu mindre troligt att det är en slump?
Citera
2011-09-06, 00:22
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Langare är också människor och köper man av dem upprättar man en slags relation.

Om jag hade en kran som jag köper röka av, och hade varit hos honom då mitt gamla ex blir skjuten i vår gemensamma bostad, så är det klart kranen hade kunnat ge alibi - även fast han är en kran.
Brukar man köpa röka gör man det garanterat inte av ngn okänd på gatan som man sprungit på. Det gör man hos ngn man känner, eller blir rekommenderad till ngn kompis till denne om den förste är slut i lager.

Varför skulle inte kranen kunna ge alibi? För ngn köpt röka av honom? Polisen struntar högaktningsfullt i om ngn köpt 1/2 g röka. Även om det var en hel platta man hade köpt så går det fortfarande att hävda att man bara var desperat och köpte röka till en holk. Man får ju inget kvitto på köpet man kan visa upp om polisen skulle fråga.
Polisen hade som sagt struntat i det, de hade varit nöjda med att kunna avfärda en misstänkt mördare. Och kranen hade knappast brytt sig då det handlar om 1/2 g.

Polisen hittade cannabis hos FS. Hur mkt? Alldeles för mkt för han inte vill namnge sin kran? Är det kanske därför rökat ligger kvar i bostaden och inte gömt utomhus (som många andra med sinnena i behåll gör om man bor på det sättet och dessutom har varit föremål för polisens intresse tidigare) - som ngt slags alibi för att han köpt det av en icke namngiven kran?

Skall man hellre fortsätta vara misstänkt mördare än att namnge kranen man köpte en holk av??
Jag tror kranen är en Mållgan. Jag tycker FS historia liknar barnamörderskan Schürrers (Arbogamorden) historier om påstådda vänner som bl a skjutsat henne hit och dit. Hennes förklaring var att hon inte ville namnge någon och därmed dra in denne/dessa i ”skiten”. Hon tog hellre livstids fängelse och utvisning.

I FS fall kanske han klarar sig med att ”bara” vara en misstänkt mördare…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in