2011-09-05, 21:33
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokko-Laban
Vet inte exakt, tror det varierar från kommun till kommun. Men man kan ju alltid ringa hit och fråga:
Bacoll AB
Telefon 0493-121 50

Länk till webbkamera - Mölndal: http://www.webbkameror.se/trafikkameror/trafikkameror_gbg_molndal.php

PS: Rubbergirl, jag saknar din förra avatar, med den gulliga dockan...
VW Lupo är en ful bil.

Det är garanterat raderat nu iaf. Och troligtvis också då FS satt häktad första vändan. Lite synd, för när man kollar vart kamerorna sitter så hade det varit nästan omöjligt att ta sig från bostaden till kyrkogården utan att bli fotad.

PS: Lupon är ful som stryk och likaså jag. Barbie var missvisande
Citera
2011-09-05, 22:18
Medlem
motvalls avatar
Tror att jag var den första i tråden som ifrågasatte att LS skulle fällas i TR. Gjorde detta efter att ha läst igenom FUP:en och helt enkelt inte begripigt varken om, hur eller var någonstans hon skulle ha mördats. Fyra mycket avgörande faktorer för en fällande dom av något slag. Huvudbeviset för döden, uppsåtet, metoden och platsen var ett och samma. En blodsfläck som inte hittats av polisen vid den tekniska undersökningen av bostaden utan ett halvår senare och det av hennes förra pojkvän, den nya hyresgästen.

Däremot var den mest trolige gärningsmannen noga klarlagd.

Läste i helgen igenom FUP:en igen, lite halvslarvigt, men med detta i ”bagaget”. Ser ett tekniskt bevisat beteende hos den åtalade som verkar minst sagt märkligt de avgörande dagarna. Något som han inte på något sätt kan förklara under olika utfrågningar. Förra genomläsningen gav ett annat resultat, en svag bevisning, vilket förresten ännu är lika tydligt.

Vore utmärkt om en möjlig och nog snart frikänd FS här i tråden skulle förklara sig lite mer vad han egentligen gjorde dessa dagar. (Flashback är i grunden anonymt, i ditt fall kan ingen bevisa att ditt "nick" är just du. Finns något som kallas troll på olika nätplatser som denna. )

Skulle vilja ställa några frågor, svara om du/nicket kan.

1. Hur mådde du? Brukar du supa/röka ner dig vid liknade tillfällen i livet, det som kallas mindre livskriser? (Läst att ni gjort slut långt tidigare rent formellt i alla fall.)
2. Verkade inte Marina annorlunda sista tiden, eller var hon alltid lika avståndstagande och bevarande av sina saker på alla möjliga sätt? (Du i källaren och andra gosedjur på hyllor är något jag ser på FUP:ens bilder.)
3. Hur kunde du bo kvar i hennes minst sagt röriga, ostädade och av personliga minnen fyllda hem? Maskrosor lär finnas, brukar själv ta bort dem.
Citera
2011-09-05, 22:33
Medlem
mercys avatar
Undrar hur det löser sig rent praktiskt för Marinas fastighet nu? Hon hade ju fått den i gåva kort tid innan hon "försvann". Undrar om den kan gå tillbaka till gåvogivaren under rådande omständigheter? Vanligtvis så tar det väl minst 10 år innan en person kan bli dödförklarad?
Citera
2011-09-05, 22:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Undrar hur det löser sig rent praktiskt för Marinas fastighet nu? Hon hade ju fått den i gåva kort tid innan hon "försvann". Undrar om den kan gå tillbaka till gåvogivaren under rådande omständigheter? Vanligtvis så tar det väl minst 10 år innan en person kan bli dödförklarad?
Den går till arvtagarna när M är dödförklarad, genom konstaterande eller beslut. Arvtagarna, om det inte finns testamente, är föräldrarna, eller om de har avlidit då, syskonen.
Citera
2011-09-05, 22:48
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den går till arvtagarna när M är dödförklarad, genom konstaterande eller beslut. Arvtagarna, om det inte finns testamente, är föräldrarna, eller om de har avlidit då, syskonen.

Precis.
Men om rätten nu inte kan fastslå att M är död hur går man då tillväga?

Egentligen finns det ju bara en misstanke att M inte lever längre - och den som är misstänkt GM förnekar och kommer bli fri.
Senast redigerad av mercy 2011-09-05 kl. 22:51.
Citera
2011-09-05, 22:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Precis.
Det finns ett inlägg om dödförklaring i Försvunna Personer.
Citera
2011-09-05, 22:55
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Precis.

Egentligen finns det ju bara en misstanke att M inte lever längre - och den som är misstänkt GM förnekar och kommer bli fri.
För något år sedan så beslutade väl riksdagen med att undanta dessa 10 år att dödförklara en person iom tsunamin, och därefter har ett få antal människor förklarats döda då de inte hittats.
Jag tror det finns ett speciellt råd hos någon myndighet som avgör när en människa ska förklaras död.
Jag har för mig att det nyligen var ett fall där man frångick 10-års regeln.
Citera
2011-09-05, 22:58
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns ett inlägg om dödförklaring i Försvunna Personer.

Tack för tipset!
I detta fall borde föräldrarna kunna ansöka om dödförklaring (det har gått 1 år) då det med hänsyn till omständigheterna är sannolikt att M är död.
Citera
2011-09-05, 23:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag vidarebefodrar det svar han gav. Om du anser det felaktigt eller har andra synpunkter behöver du formulera det till en anständig fråga så får du säkert svar på det också.
Den ena synpunkten är att om FS vill att hans obefintliga alibi (oredovisad, ej verifierbar tid) räknat från det att MJ 00.55 avslutat sin chatt, och fram till torsdagskvällen kl. 20.00 då ett vittne ser honom köra i riktning mot bostaden, ska krympa med ett par oskyldiga timmar, så bör han namnge den han handlade hasch av. Den andra synpunkten är att även om han skulle namnge langaren så har han åtskilliga oredovisade timmar kvar.

En tredje synpunkt: Vid den internethistorik som beslagtogs i Hagfors (FUP, s. 752) gjordes bl a en sökning på "webkameror Stenungsund". - Varför var de i anständighetens namn så intressanta?
http://goteborg.trafiken.nu/gbg/Traf...r/#Stenungsund
http://goteborg.trafiken.nu/sv/gbg/T...ameraoversikt/
Citera
2011-09-05, 23:03
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
För något år sedan så beslutade väl riksdagen med att undanta dessa 10 år att dödförklara en person iom tsunamin, och därefter har ett få antal människor förklarats döda då de inte hittats.
Jag tror det finns ett speciellt råd hos någon myndighet som avgör när en människa ska förklaras död.
Jag har för mig att det nyligen var ett fall där man frångick 10-års regeln.

Jag tror det tidigare varit 5 år, men i ett sådant här fall tror jag det är ett år som gäller. Efter Tsunamin ändrades det så att när människor försvinner vid sådana katastrofer kan de dödförklaras ganska omgående.
Citera
2011-09-05, 23:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tack för tipset!
I detta fall borde föräldrarna kunna ansöka om dödförklaring (det har gått 1 år) då det med hänsyn till omständigheterna är sannolikt att M är död.
Om domstolen, eller hovrätten, anser att det saknas rimligt tvivel om motsatsen bör det gå.
Citera
2011-09-05, 23:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den ena synpunkten är att om FS vill att hans obefintliga alibi (oredovisad, ej verifierbar tid) räknat från det att MJ 00.55 avslutat sin chatt, och fram till torsdagskvällen kl. 20.00 då ett vittne ser honom köra i riktning mot bostaden, ska krympa med ett par oskyldiga timmar, så bör han namnge den han handlade hasch av. Den andra synpunkten är att även om han skulle namnge langaren så har han åtskilliga oredovisade timmar kvar.

En tredje synpunkt: Vid den internethistorik som beslagtogs i Hagfors (FUP, s. 752) gjordes bl a en sökning på "webkameror Stenungsund". - Varför var de i anständighetens namn så intressanta?
http://goteborg.trafiken.nu/gbg/Traf...r/#Stenungsund
http://goteborg.trafiken.nu/sv/gbg/T...ameraoversikt/

Han kommer förhoppningsvis in i tråden om en timme och kan då besvara dessa intressanta frågor direkt i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in