2011-09-06, 00:38
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag tror kranen är en Mållgan. Jag tycker FS historia liknar barnamörderskan Schürrers (Arbogamorden) historier om påstådda vänner som bl a skjutsat henne hit och dit. Hennes förklaring var att hon inte ville namnge någon och därmed dra in denne/dessa i ”skiten”. Hon tog hellre livstids fängelse och utvisning.

I FS fall kanske han klarar sig med att ”bara” vara en misstänkt mördare…

Menar du att om det skulle kliva fram någon kille och ge FS ett trovärdigt alibi under tiden han köpte röka, så förvinner alla misstankar om mord direkt?

Hur betydelsefullt är detta alibi, förändrar detta alibi något i sak. Vi vet redan med den tekniska bevisningen att han inte befann sig i bostaden. Vi vet även i vilka troliga områden han rörde sig i under denna tid.

Ett alibi på två timmar förändrar inte heller att han kunnat utfört något i området, på väg till eller från alibit. Alibit är därmed helt betydelselöst för hans skuld eller oskuld i Marinas försvinnande.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-09-06 kl. 00:41.
Citera
2011-09-06, 00:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Instämmer du även med mitt resonemang att det faktum att det är så många helt vitt skilda omständigheter som föreligger gör det ännu mindre troligt att det är en slump?
Javisst. - Man kan värdera varje enskilt indicium/bevis, och taget ett och ett skulle inte ett eller två eller tre indicier räcka, men när vi kommer upp i ett tiotal eller fler så övergår de enskilda indicierna till en sammanhängande kedja; bildar ett otvetydigt mönster som man inte kan bortförklara med att det skulle röra sig om undantag, tillfälligheter, slumpen, etc. Då har vi en helhetsbild som talar ett tydligt språk och som i den fria bevisprövningens namn borde kunna fälla hellre än fria eftersom rättens ledamöter är tillsatta för att skipa rättvisa; inte hårklyverier.

Även om både kropp och mordredskap i rent fysiskt bemärkelse saknas så borde man kunna döma till mord om andra omständigheter i fallet med styrka talar för att ett mord har begåtts.
Citera
2011-09-06, 00:45
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, det avser langarens bostad. Masten som tog emot signalen när det kom ett sms 17:31 är Brobacka N, med signalriktning norrut. Där finner man bland annat Grafnäs och Sollebrunn inom täckningsområdena.
Gå in på en kartsite (t ex hitta.se) och kolla! Jag får inte ihop det. Om du säger att masten i Brobacka via signalriktning norrut pekar på Gräfsnäs (Grafnäs finns inte!) och Sollebrunn så blir det bara än mer obegripligt för mig. Finns det inga master närmare Trollhättan?

Även om han vore på väg tillbaka stämmer det inte (men det är han tydligen inte 17:31, enligt honom själv; är han hemma vid 20-tiden borde han lämnat Trollhättan vid ca. 19.00.)
Citera
2011-09-06, 00:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag tycker FS historia liknar barnamörderskan Schürrers (Arbogamorden) historier om påstådda vänner som bl a skjutsat henne hit och dit. Hennes förklaring var att hon inte ville någon och därmed dra in denne/dessa i ”skiten”. Hon tog hellre livstids fängelse och utvisning.

I FS fall kanske han klarar sig med att ”bara” vara en misstänkt mördare…
Det finns ytterligare en likhet här, och det är haschets mycket skadliga inverkan på vissa människors beteende och tänkande.
Citera
2011-09-06, 00:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Gå in på en kartsite (t ex hitta.se) och kolla! Jag får inte ihop det. Om du säger att masten i Brobacka via signalriktning norrut pekar på Gräfsnäs (Grafnäs finns inte!) och Sollebrunn så blir det bara än mer obegripligt för mig. Finns det inga master närmare Trollhättan?

Även om han vore på väg tillbaka stämmer det inte (men det är han tydligen inte 17:31, enligt honom själv; är han hemma vid 20-tiden borde han lämnat Trollhättan vid ca. 19.00.)

Du har rätt, Gräfsnäs ska det vara och det finns säkert andra master närmare Trollhättan.

Men detta ger nog en bra fingervisning om i vilket område han befann sig i när han fick sms:et.

Han är inte på väg tillbaka när han får sms:et. Han köpte först cigg i Lilla Edet 16:39. Därefter fångas hans mobilsignal upp i området kring Sollebrunn/Gräfsnäs 50 minuter senare. Först drygt 1-1,5 timme senare är han på väg tillbaka till hemmet, vilket tar cirka 1 timme och även innebär att han är hemma cirka 20:00.
Citera
2011-09-06, 00:57
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Menar du att om det skulle kliva fram någon kille och ge FS ett trovärdigt alibi under tiden han köpte röka, så förvinner alla misstankar om mord direkt?

Hur betydelsefullt är detta alibi, förändrar detta alibi något i sak. Vi vet redan med den tekniska bevisningen att han inte befann sig i bostaden. Vi vet även i vilka troliga områden han rörde sig i under denna tid.

Ett alibi på två timmar förändrar inte heller att han kunnat utfört något i området, på väg till eller från alibit. Alibit är därmed helt betydelselöst för hans skuld eller oskuld i Marinas försvinnande.
Nej jag anser inte att mordmisstankarna mot FS försvinner direkt om kranen träder fram. Men FS trovärdighet vinner på det. När han inte kan styrka vad han gjorde eller var han befann sig dagen efter han är misstänkt att tagit livet av M så bidrar det till misstankar att han använt tiden till att göra sig av med bevisen. Vilket jag tror. Och när han får ett SMS från en mast i närheten av trakter han känner tycker åtminstone jag att det är skumt.
Citera
2011-09-06, 01:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Nej jag anser inte att mordmisstankarna mot FS försvinner direkt om kranen träder fram. Men FS trovärdighet vinner på det. När han inte kan styrka vad han gjorde eller var han befann sig dagen efter han är misstänkt att tagit livet av M så bidrar det till misstankar att han använt tiden till att göra sig av med bevisen. Vilket jag tror. Och när han får ett SMS från en mast i närheten av trakter han känner tycker åtminstone jag att det är skumt.

Javisst, kanske för trovärdighetens skull, men om alibit inte betyder något för FS del, oavsett om alibit finns eller inte finns så förändrar inte det misstankarna som polisen hade mot FS.

Då kan man fundera istället om man skulle röja någon, som man vet åker dit, för ett alibi som inte betyder något.

Hade det varit ett alibi för mordtillfället så hade nog alla personer gjort så, men om alibit inte betyder något så skulle nog betydligt färre göra det.

Du har rätt i att tiden hade kunnat användas till något annat, men han hade ändå kunnat dumpa vapnet eller vad det nu var, på väg till eller från alibit iallafall. Det tar inte lång tid att svänga ned på någon liten väg till sjön och slänga i beviset, max 10-20 minuter, om ens det.

Så ett alibi hade inte förändrat att han hade möjlighet att göra sig av med bevis iallafall, någonstans längs den sträcka han körde, vilket iallafall är minst 10 mil, eller mer.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-09-06 kl. 01:13.
Citera
2011-09-06, 01:18
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Du har rätt, Gräfsnäs ska det vara och det finns säkert andra master närmare Trollhättan.

Men detta ger nog en bra fingervisning om i vilket område han befann sig i när han fick sms:et.
Han är inte på väg tillbaka när han får sms:et. Han köpte först cigg i Lilla Edet 16:39. Därefter fångas hans mobilsignal upp i området kring Sollebrunn/Gräfsnäs 50 minuter senare. Först drygt 1-1,5 timme senare är han på väg tillbaka till hemmet, vilket tar cirka 1 timme och även innebär att han är hemma cirka 20:00.
Men det är ju det jag försökt peka på! Han kan inte befunnit sig i langarens bostad som FS förmedlat att han var (genom dig!)

Han köper cigg i Lilla Edet 16.39 – en mobilsignal från Anten-området ca 1 timme senare. Från Lilla Edet till Trollhättan är det ca 2 mil. Jag tror dessutom att FS pekade ut en parkeringsplats i ett bostadsområde söder om Trollhättan (men detta är jag mycket osäker på?), men 2 mil vad tar det, 15-20 min.? Ska vi skatta det till ca 17.00? Och där är han kvar i ca två timmar.
Citera
2011-09-06, 01:26
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Javisst, kanske för trovärdighetens skull, men om alibit inte betyder något för FS del, oavsett om alibit finns eller inte finns så förändrar inte det misstankarna som polisen hade mot FS.

Då kan man fundera istället om man skulle röja någon, som man vet åker dit, för ett alibi som inte betyder något.

Hade det varit ett alibi för mordtillfället så hade nog alla personer gjort så, men om alibit inte betyder något så skulle nog betydligt färre göra det.

Du har rätt i att tiden hade kunnat användas till något annat, men han hade ändå kunnat dumpa vapnet eller vad det nu var, på väg till eller från alibit iallafall. Det tar inte lång tid att svänga ned på någon liten väg till sjön och slänga i beviset, max 10-20 minuter, om ens det.

Så ett alibi hade inte förändrat att han hade möjlighet att göra sig av med bevis iallafall, någonstans längs den sträcka han körde, vilket iallafall är minst 10 mil, eller mer.
Det fetade 1. Andra har beskrivit att polisen inte skulle bry sig.

Anser du att ett ev alibi i det här fallet inte betyder något?

Det fetade 2. Det var kanske det han gjorde Stämmer det med tiderna? Nej nu börjar jag bli riktigt trött. Natti.
Citera
2011-09-06, 01:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Men det är ju det jag försökt peka på! Han kan inte befunnit sig i langarens bostad som FS förmedlat att han var (genom dig!)

Han köper cigg i Lilla Edet 16.39 – en mobilsignal från Anten-området ca 1 timme senare. Från Lilla Edet till Trollhättan är det ca 2 mil. Jag tror dessutom att FS pekade ut en parkeringsplats i ett bostadsområde söder om Trollhättan (men detta är jag mycket osäker på?), men 2 mil vad tar det, 15-20 min.? Ska vi skatta det till ca 17.00? Och där är han kvar i ca två timmar.

Haha, jag tror vi missförstår varandra. Om langaren finns så finns han kanske inte i Trollhättan utan kanske i hans gamla bostadsområde i Sollebrunn. Det är cirka 4 mil mellan Lilla Edet och Sollebrunn/Gräfsnäs. Han har förflyttat sig mellan dessa två platser inom en tidsperiod på 50 minuter. Det tar cirka 30-40 minuter att köra, beroende på hur man kör.

Sedan har han fördrivit 1-1.5 timme hos langaren i Sollebrunnsområdet, eller om du önskar, gjort något annat i området. Därefter har han kört hem, vilket tar cirka 1 timme.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-09-06 kl. 01:30.
Citera
2011-09-06, 01:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det fetade 1. Andra har beskrivit att polisen inte skulle bry sig.

Anser du att ett ev alibi i det här fallet inte betyder något?

Det fetade 2. Det var kanske det han gjorde Stämmer det med tiderna? Nej nu börjar jag bli riktigt trött. Natti.

För polisen och för oss, javisst skulle det ha betydelse, för FS och hans skuldfråga, nej, inte en tillstymmelse till betydelse.
Citera
2011-09-06, 05:58
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man måste titta lite mer detaljerat på den tekniska bevisningen.

Kan man tänka sig att M efter att ha avsänt flera sms till sin syster om att hon är på väg till Lid/Linköping härefter sms:ar en fordonsfråga från exakt samma ställe som F exakt samma tid har promenerat till: området kring Ålevatten?

Tror man att M varit i livet torsdagen den 29 juli kl. 10:01:39 då hon avsänder ett sms till F, och att M och F då ska ha befunnit sig i samma område, dvs röra sig mot samma mål: bostaden i Övre Röra. - Eller tror man att M:s mobil då innehades av den flygande holländaren från Linköping och att denne vid denna tidpunkt skickar en ofrivillig signal till just F:s mobil?

Är det rimligt att en person, F, som helt saknar alibi för natten mellan onsdag och torsdag, är utsatt för så många "tillfälligheter" och påvisade samband med den försvunna M, och under en så pass kort tidsrymd som det här är fråga om? F:s alibi härrör enligt F från en uttrycklig önskan från M om att han skulle hålla sig borta den natt hon försvann. Det är alltså brottsoffret som enligt honom är upphovet till att han helt saknar alibi, och det gick inte an att övernatta i t ex snickarboden, utan han tvingas husera på en kyrkogård.

Är det vidare rimligt att polisens bombhundar inte hittar en enda av de tomhylsor efter 15-20 skott som F påstår skulle vara resultatet av en provskjutning med M:s gamla pistol, en pistol som nu också är spårlöst försvunnen? - Är det trovärdigt att F ej kan beskriva pistolen, eller känner till vilket fabrikat det är fråga om?

Är det trovärdigt att F missar M med elva minuter när deras resp. datorer befinner sig i samma rum och F sedan åtminstone ett par timmar är vaken (FUP, s. 932):
12:14:41 M:s dator startas
12:16:58 M:s dator stängs
12:28:17 F:s dator startas
Det som stör mig är att polis endast redovisar mobillogg som visar sista samtal/sms som sträcker sig till den 29/7
FS = 29/7 kl. 17:11:27
M.J= 28/7 kl. 14:39:29
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in