Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Nej jag anser inte att mordmisstankarna mot FS försvinner direkt om kranen träder fram. Men FS trovärdighet vinner på det. När han inte kan styrka vad han gjorde eller var han befann sig dagen efter han är misstänkt att tagit livet av M så bidrar det till misstankar att han använt tiden till att göra sig av med bevisen. Vilket jag tror. Och när han får ett SMS från en mast i närheten av trakter han känner tycker åtminstone jag att det är skumt.
Javisst, kanske för trovärdighetens skull, men om alibit inte betyder något för FS del, oavsett om alibit finns eller inte finns så förändrar inte det misstankarna som polisen hade mot FS.
Då kan man fundera istället om man skulle röja någon, som man vet åker dit, för ett alibi som inte betyder något.
Hade det varit ett alibi för mordtillfället så hade nog alla personer gjort så, men om alibit inte betyder något så skulle nog betydligt färre göra det.
Du har rätt i att tiden hade kunnat användas till något annat, men han hade ändå kunnat dumpa vapnet eller vad det nu var, på väg till eller från alibit iallafall. Det tar inte lång tid att svänga ned på någon liten väg till sjön och slänga i beviset, max 10-20 minuter, om ens det.
Så ett alibi hade inte förändrat att han hade möjlighet att göra sig av med bevis iallafall, någonstans längs den sträcka han körde, vilket iallafall är minst 10 mil, eller mer.