2010-08-18, 20:29
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsgrodan
Jag tror att det hela är en olyckshändelse från början. Det omtalade grälet fortsatte hemma och att Martina har dött av misstag i stundens hetta. Han kan ha putt till henne så hon ramlade och slog i huvudet så olyckligt att hon dog och F då fick panik och tänkte att polisen inte skulle tro honom så han gorde sig av med hennes kropp. Eller något liknande.

Tror som dig! Om han nu har bragt henne om livet...

Är ändå lite osäker om F verkligen är skyldig. Och om han är så "neddekad" i droger som det sägs här i tråden. Gissar att i sådana fall så skulle han, om han är beroende av någon drog, ha brutit ihop under den tid han satt på häktet.

Finns en teori som jag kan tycka "glömts bort" i tråden. M var ju tydligen ganska aktiv ute på nätet. Kan det inte vara så att hon faktiskt stämt träff med någon just vid stationen och att hon innan dess tagit ut pengar. Sedan så har något hänt med denne, för oss okände, och då är risken ganska så liten att hon finns runt sitt hem.

Att sedan F tagit ut pengar från andra ställen medan hon varit borta kan ju helt enkelt vara något han brukat göra vid andra tillfällen också när hon varit borta. Kan ju vara så att de kanske har ett matkonto där båda har tillgång till kod och F har eget eller M:s kort.

Bara lite tankar jag haft medan jag följt tråden. Men gick med för några dagar sedan och har inte kunnat varit med och diskuterat förrän idag.
Citera
2010-08-18, 20:37
Medlem
så nerdekad var han nog inte, inga tunga droger eller så. Någon abbstinens var det nog inte tal om när han satt häktad. Tror mer att det var för att dämpa sin egna speedsida, troligen ADHD, så han coolade nog mer ner sig än upp sig.
Citera
2010-08-18, 20:42
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles

Är ändå lite osäker om F verkligen är skyldig. Och om han är så "neddekad" i droger som det sägs här i tråden. Gissar att i sådana fall så skulle han, om han är beroende av någon drog, ha brutit ihop under den tid han satt på häktet.

Finns en teori som jag kan tycka "glömts bort" i tråden. M var ju tydligen ganska aktiv ute på nätet. Kan det inte vara så att hon faktiskt stämt träff med någon just vid stationen och att hon innan dess tagit ut pengar. Sedan så har något hänt med denne, för oss okände, och då är risken ganska så liten att hon finns runt sitt hem.

Att sedan F tagit ut pengar från andra ställen medan hon varit borta kan ju helt enkelt vara något han brukat göra vid andra tillfällen också när hon varit borta. Kan ju vara så att de kanske har ett matkonto där båda har tillgång till kod och F har eget eller M:s kort.

Bara lite tankar jag haft medan jag följt tråden. Men gick med för några dagar sedan och har inte kunnat varit med och diskuterat förrän idag.

Välkommen till FB!

Du är inne på en linje som några av oss har fört fram tidigare. Men den tyder isf också på att hon inte är i livet, eftersom ingen av dem som känner henne, tror att hon inte skulle kontaktat sin familj. Men det kan ju innebära, att FS inte är den skyldige.

F ö har jag tänkt på en annan sak:
NillanB (som själv sagt att hon är mamma till F:s barn) har ju beskrivit honom som "ruskigt smart". Men det är ju ett väldigt generellt uttryck och beror på vad man jämför med.
Jag skulle t ex ev kunna beteckna en person som är tekniskt/matematiskt begåvad som "ruskigt smart" bara för att han är det i jämförelse med mig, som är fullständigt oteknisk. Det kan ju bli lite fel menar jag, om man tillskriver honom egenskaper, som kanske är överdrivna.
Citera
2010-08-18, 21:05
Bannlyst
Citat:

Nerdekad i droger behöver han ju inte vara, men hela hans livssituation framstår som lite nerdekad om det nu är så att han drogar, inte kan skaffa sig ett boende, bor kvar hos någon som inte vill ha honom i nästan ett halvår osv. Skulder hade han väl också. Inget som var för sig kanske är så uppseendeväckande men sammantaget ger en bild av en person som inte har ödet i sin hand precis.

Men han behöver ju inte tatt livet av henne för det, men de grälade och han kan inte säga var hon är. Det ger ju funderingar och när polisen har sagt sitt så funderar man ju i alla fall.

Välkommen förresten!
Citera
2010-08-18, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Välkommen till FB!

Du är inne på en linje som några av oss har fört fram tidigare. Men den tyder isf också på att hon inte är i livet, eftersom ingen av dem som känner henne, tror att hon inte skulle kontaktat sin familj. Men det kan ju innebära, att FS inte är den skyldige.

F ö har jag tänkt på en annan sak:
NillanB (som själv sagt att hon är mamma till F:s barn) har ju beskrivit honom som "ruskigt smart". Men det är ju ett väldigt generellt uttryck och beror på vad man jämför med.
Jag skulle t ex ev kunna beteckna en person som är tekniskt/matematiskt begåvad som "ruskigt smart" bara för att han är det i jämförelse med mig, som är fullständigt oteknisk. Det kan ju bli lite fel menar jag, om man tillskriver honom egenskaper, som kanske är överdrivna.

Jo såna uttryck är väl alltid i relation till något. Ruskigt smart kan ju innebära att man kan styra andra människor också genom att säga "de rätta sakerna" i olika situationer. Att kunna framställa det på ett sätt som gör att man får som man vill. Få höra om hon tittar in och kan förtydliga lite.
Citera
2010-08-18, 21:15
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leelooo
Ok... Detta samt barnmisshandeln och hennes egna portättering av sig själv på BDSM sidorna får ju henne verkligen att låta som en sympatisk tjej med hög moral och ett hjärta av guld

Hur relevant det är till det som har hänt henne vet jag inte, men hon var säkerligen inte så lätt att handskas med och jag tvivlar på att FS hade någon större makt över henne eller att hon för den delen inte skulle ha vetat om och accepterat hans drogmissbruk. Dom låter båda två som individer med en hel del problem och deras förhållande hade kanske blivit väldigt infekterat genom åren och plötsligt rann bägaren över och han tappade förståndet, hon drev något för långt exempelvis (Sadistisk som hon själv utgav sig för att vara)...

Jag vill inte svartmåla Marina på något sätt, utan endast delge den typen av information som jag tror kan vara intressant för trådens fortlevnad - och för det eventuella brottets lösning. Jag hävdar fortfarande att hon hade (är väl bäst att säga) en god moral, om än lite kantstött, men ändå.. Hon bar sig aldrig illa åt gentemot några "oskydiga" människor, men hon hade heller inget större tålamod med dem som hon inte gillade. En gång så sade hon följande: "alla människor är idioter fram till dess att de bevisat motsatsen", vilket jag i och för sig kan instämma med. Men jag tyckte ofta att hon tog den devisen lite väl långt tankemässigt. Hon blev lite svartsynt och cynisk över det mesta i livet. Något som jag kände att jag inte orkade med i längden. Marina kändes väldigt trasig av flera anledningar. Bland annat av hennes fars tidvis stora frånvaro och icke-engagemang för familjen under hennes och systrarnas uppväxt. Sedan var hennes knäskada ytterligare ett ok som hon inte riktigt hade förlikat sig med. Jag övergav henne aldrig, utan jag valde istället att skydda mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Var M i sina funderingar självdestruktiv? Kan tankarna på att få en kropp att försvinna även gälla sin egen?

Trots mina beskrivningar om en rätt olycklig tjej så kändes hon inte som någon suicidal person. Men sådant kan också ändras på bara några års tid. Självdestruktiv var hon absolut, och jag känner också till att hon led av sjukdomen bulimi alternativt BED (Binge Eating Disorder) vilket inte är något konstruktivt tillstånd direkt.. Jag vet inte om hon ville försvinna självmant, utan jag har istället ytterst starka indikationer på att hon faktiskt har tagits av daga av någon annan person - Fredrik - än genom ett självmord.

Citat:
Ursprungligen postat av chiliduck
Den information Disponenten ger ställer hela denna historia på sin spets. Jag antar att fler än du kan vittna om det du berättar.

En snarlik kvinna som hade samma intressen och tankar att mörda folk är kvinnan i Jakobsberg. Även hon var medlem på Helgon och ägnade mycket av sin tid åt att fundera på hur hon skulle ta livet av folk. Det slutade i det fallet att hon tog livet av sin inneboende.

Att FS mördade kvinnan är inte omöjligt, men med tanke på din information så ligger det ett flertal nya tänkbara scenarier före i listan.

Nu kan man tänka sig att bråket mellan dessa hade en helt annan innebörd. Kanske FS ville stoppa henne från att genomföra något eller förhindra att hon träffade någon.

Som den osäkra, men dock smarta, pundare han är förstår han att hålla sig borta från all kännedom om detta då han själv skulle misstänkas vara inblandad.

Du beskriver också att hon vid ett tidigare tillfälle gått från tanke till agerande. Detta möjliggör att hon skulle kunna göra det igen.

Till och med du blev rädd för hennes tankar och funderingar kring djävulsdyrkan så du drog dig undan. Det tyder på att hon var djupt involverad och rotad i de morbida och ockulta. Det är man inte på den nivån som du beskriver om man är vid sina sinnes fulla bruk.

Angående hennes dyrkan av fullmånen så fanns det uppgift i tråden att det var fullmåne den natt hon förväntades ha försvunnit.

Nya och möjliga scenarier kan även omfatta självmord, en ockult lek som spårade ut, mordförsök som slutade med att hon själv fick sätta livet till.

Faktum är att detta även öppnar upp för att hon verkligen har försvunnit och nu antingen sitter på någon ort med någon likasinnad och försöker få ihop sina morbida planer för livet eller att hon omkommit på annat sätt.

Kanske bråket med FS var det som fick henne att ge upp allt.

Om denna information stämmer kan man bara tänka sig hur illa det egentligen kunnat gått med FS barn om det hade slagit snett vid det tillfället.

Som sagt så har jag ingen kunskap om Marinas liv med Fredrik, eller om hon hade tagit steget in i det ännu mörkare livet med en mera avancerad BDSM-utövning, djävulsdyrkan eller liknande. Det känns inte som att hon självmant har försvunnit eller tagit sitt liv. Men jag kan ha fel. Mycket kan hända på några år.

Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Tack Disponenten för svaret och mycket intressant info. Undrar om polisen letat på tex bränsletanken på Mossholmen..

Det kan jag bekräfta att man har gjort - minutiöst!

Citat:
Ursprungligen postat av chiliduck
Har tittat igenom Disponetens inlägg och sammanfattat några citat från dessa.
...

Du säger själv att med dina egna erfarenheter, vilket jag antar är erfarenheter från kvinnan då du inte kände FS, tror på ett sorgligt slut. Detta tolkar man som att även du anser att kvinnans dyrkan av de mörka makterna kan ha spelat in här.

Jag tror inte att hon levde ut någon djävulsdyrkan, inte vad jag vet i allafall. Men hon flörtade absolut med det svarta i livet såsom satanismen och det ockulta. Det var ett stort intresse för henne helt klart. Att jag tror på ett sorgligt slut beror bland annat på de starka indikationer som framkommit de senaste veckorna - bland annat att polisen inledde, efter en relativt kort tid, försvinnandet som ett mord. Sedan är det flera andra parametrar som också talar för att hon inte längre är livet.

Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Ungefär så tänkte jag också. Eller snarare att det sadistiska i detta skulle kunna vara att hon iscensatt sitt eget försvinnande på ett sätt som riktar starka mordmisstankar mot FS.
Hm, ja fantasierna skenar kanske iväg lite. Men faktum är väl att det vore fullt möjligt, och en kanske ganska obegrövad "gren" inom sadism. Känns ju som att det skulle kunna vara precis hennes "grej".

Det känns kanske lite väl långsökt för min del, men jag kan inte säga att du har fel. Det är bara en person som kan svara för sanningen - om Marina nu inte är i livet - och det är mördaren. Att Marina skulle ha förändrats såpass mycket på några år har jag väldigt svårt att tro, men jag vet oavsett vad att hon aldrig under några omständigheter frivilligt skulle utsätta sina vänner och sin familj för deras fruktansvärda situation som de befinner sig i nu - att inte veta vad som hänt deras dotter/syster/vän. Inte en chans!

Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Ang det fetmarkerade: Vet du om hon fick kontakt med den individen via nätet?

Jag tror att hon fick kontakt med honom på nätet, men genom vilken sida har jag ingen aning om tyvärr.
Citera
2010-08-18, 21:16
Medlem
Doktordliszts avatar
Citat:

Jovisst, håller med dig. Mycket tidigt i tråden talades enbart om MJ:s färd vidare med tåg, men jag trodde då som nu att en date hämtade henne. Vad därefter har hänt kan vara ett snabbt förlopp eller utdraget, men nå't med BDSM-inslag tror jag.
Citera
2010-08-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ska man vara riktigt petig så skriver tidningen att polisen har information...osv, tidningen kan ha pratat med något vittne och frågat, "har du berättat detta om grälet du hörde för polisen?" Om h*n då svarade ja, så har polisen kännedom om händelsen. Journalister kan få till det mesta för att locka läsare.

Själv reagerade jag på ett stycke i senaste artikeln om skallgången. Där polisen sagt att de letat överallt utom där det var livsfarligt, klippstup och liknande. Det är kanske just där man ska leta efter en kropp? Men det ska ju inte riskera sitt eget liv förstås.
De kanske har flygit med helikoptern över dessa områden.
Citera
2010-08-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitten55
Marinas ex sambo ser rätt skrämmande ut på hans foto på Facebook. Man får ju vissa bilder i huvudet när man ser den.
Kanske var just det hon föll för med tanke på att hon var sadist.
Citera
2010-08-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Jag vill inte svartmåla Marina på något sätt, utan endast delge den typen av information som jag tror kan vara intressant för trådens fortlevnad - och för det eventuella brottets lösning. Jag hävdar fortfarande att hon hade (är väl bäst att säga) en god moral, om än lite kantstött, men ändå.. Hon bar sig aldrig illa åt gentemot några "oskydiga" människor, men hon hade heller inget större tålamod med dem som hon inte gillade. En gång så sade hon följande: "alla människor är idioter fram till dess att de bevisat motsatsen", vilket jag i och för sig kan instämma med. Men jag tyckte ofta att hon tog den devisen lite väl långt tankemässigt. Hon blev lite svartsynt och cynisk över det mesta i livet. Något som jag kände att jag inte orkade med i längden. Marina kändes väldigt trasig av flera anledningar. Bland annat av hennes fars tidvis stora frånvaro och icke-engagemang för familjen under hennes och systrarnas uppväxt. Sedan var hennes knäskada ytterligare ett ok som hon inte riktigt hade förlikat sig med. Jag övergav henne aldrig, utan jag valde istället att skydda mig själv.

Trots mina beskrivningar om en rätt olycklig tjej så kändes hon inte som någon suicidal person. Men sådant kan också ändras på bara några års tid. Självdestruktiv var hon absolut, och jag känner också till att hon led av sjukdomen bulimi alternativt BED (Binge Eating Disorder) vilket inte är något konstruktivt tillstånd direkt.. Jag vet inte om hon ville försvinna självmant, utan jag har istället ytterst starka indikationer på att hon faktiskt har tagits av daga av någon annan person - Fredrik - än genom ett självmord.

Som sagt så har jag ingen kunskap om Marinas liv med Fredrik, eller om hon hade tagit steget in i det ännu mörkare livet med en mera avancerad BDSM-utövning, djävulsdyrkan eller liknande. Det känns inte som att hon självmant har försvunnit eller tagit sitt liv. Men jag kan ha fel. Mycket kan hända på några år.

Det kan jag bekräfta att man har gjort - minutiöst!

Jag tror inte att hon levde ut någon djävulsdyrkan, inte vad jag vet i allafall. Men hon flörtade absolut med det svarta i livet såsom satanismen och det ockulta. Det var ett stort intresse för henne helt klart. Att jag tror på ett sorgligt slut beror bland annat på de starka indikationer som framkommit de senaste veckorna - bland annat att polisen inledde, efter en relativt kort tid, försvinnandet som ett mord. Sedan är det flera andra parametrar som också talar för att hon inte längre är livet.

Det känns kanske lite väl långsökt för min del, men jag kan inte säga att du har fel. Det är bara en person som kan svara för sanningen - om Marina nu inte är i livet - och det är mördaren. Att Marina skulle ha förändrats såpass mycket på några år har jag väldigt svårt att tro, men jag vet oavsett vad att hon aldrig under några omständigheter frivilligt skulle utsätta sina vänner och sin familj för deras fruktansvärda situation som de befinner sig i nu - att inte veta vad som hänt deras dotter/syster/vän. Inte en chans!

Jag tror att hon fick kontakt med honom på nätet, men genom vilken sida har jag ingen aning om tyvärr.

TACK! För dina inlägg och all information som du delar med dig av... Det kommer fram en bild av M som inte är alltför alldaglig, men ändå inte helt morbid, tycker jag... Som sagt, så tror jag inte att hon lever, och det ligger tyvärr alltför nära till hands att FS bragt henne om livet. Polisens "indicier" tyder väl starkt på detta. Sms-trafik kan återskapas in i minsta detalj, även vad som skrevs. Detta gjorde man bla i fallet med de mördade barnen i Arboga. Därför tror jag att polisen har ganska mycket att gå på. Men, utan lik - inget mordåtal. Vore hemskt att säga att man hoppas på ett likfynd, men för hennes närstående är det nog trots allt bättre än evig ovisshet, plus att en mördare går fri...
Citera
2010-08-18, 21:42
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkidelisa
TACK! För dina inlägg och all information som du delar med dig av... Det kommer fram en bild av M som inte är alltför alldaglig, men ändå inte helt morbid, tycker jag... Som sagt, så tror jag inte att hon lever, och det ligger tyvärr alltför nära till hands att FS bragt henne om livet. Polisens "indicier" tyder väl starkt på detta. Sms-trafik kan återskapas in i minsta detalj, även vad som skrevs. Detta gjorde man bla i fallet med de mördade barnen i Arboga. Därför tror jag att polisen har ganska mycket att gå på. Men, utan lik - inget mordåtal. Vore hemskt att säga att man hoppas på ett likfynd, men för hennes närstående är det nog trots allt bättre än evig ovisshet, plus att en mördare går fri...

Det är väldigt viktigt för min del att visa att Marina inte var någon empatilös galenpanna som hade onda och svarta tankar. Hela min roll i tråden är att från ett hyfsat objektivt håll delge all typ av info som kan vara till gagn för utredarna, och även i viss mån hennes vänner och familj. Inget av det som jag har skrivit om i tråden har varit falska eller upphaussade uppgifter, utan endast det som jag med all säkerhet känner till om henne. Marina var absolut inte alldaglig, och inte heller morbid. Men hon hade intresse av att beröra olika känsliga ämnen. Tror nästan att hon kände en slags upprymdhet att kunna fritt tala om vissa ämnen som med all säkerhet skulle förfära sin omgivning. Inte av ondska, utan av en viss busighet, om det ordet kan tillåtas i sammanhanget..

En ond tjej skulle inte ringa och förvissa sin mamma och Carina om att hon hade det bra på sina resor runt om i världen, och i landet. En ond tjej skulle inte känna en förfäran om hennes båda kattpojkar inte fick mat eller vatten inom en rimlig tid. En ond tjej skulle inte lägga hela sina lunchraster på att prata med någon truckförare som var lite pratsjuk och ensam på lagret. En ond tjej skulle inte komma farandes mitt i natten i spöregn för ett en av hennes vänners bil hade braschat ihop.

Marina var lite vilsen, vilket också visas bland annat genom hennes minst sagt makalösa (och erkända inblandning i..) tejpning av en trotsig femåring. Jag tror absolut inte att Marina kände till något pågående missbruk hos sin sambo. Det skulle hon aldrig ha accepterat i sitt hem.
Citera
2010-08-18, 21:43
Medlem
KiaWs avatar
Citat:

Om det är så att det finns två kort till hennes konto så kan det väl kanske gått till så...men finns endast ett så blir det genast lite knepigare. Det har gjorts flera uttag, och det efter hennes försvinnande.
Om hon var den som tog ut vid första tillfället (alltså det vid 11 den 28) så måste hon ha åkt tillbaka till huset, alternativt träffat FS för överlämning av kortet....men då hade man inte sagt att uttagen var gjorda efter försvinnandet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in