2011-08-27, 02:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Du vill ha svar förstår jag?
Du skrev
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Med min syn ser det inte ut som att det kvarstår 2 dl blod i resårmadrassen!
och det är intressant att få fler åsikter. Tycker du att det är mer eller mindre än 2 dl i resårbotten? Har du någon erfarenhet att göra den bedömningen på?
Citera
2011-08-27, 02:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Vem som helst?
Den åklagaren tror gjorde detta sov vid den tiden i sin bil vid parkeringen intill Fässbergs kyrkogård i Mölndal.
Efter vad jag har förstått hävdar FS att ha var vid kyrkogården natten efter att åklagaren hävdar att M mördades.
Citera
2011-08-27, 02:55
Bannlyst
[quote=Quarrel]Ursäkta, jag avsåg inte att tjafsa. Jag svarade på din fråga.

Jag svarade på frågan och då invände du

och jag svarade även på det.
Därefter diskuterade vi vilken på madrassen, som jag fortfarande tror saknar betydelse.
Senast redigerad av Yznof 2011-08-27 kl. 03:16.
Citera
2011-08-27, 02:55
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Hittar ingenting om det, men är det någon som läst något någonstans om det har skett sökningar i dungen bredvid fässbergs kyrkogård och/eller frilufsområdet ett stenkast därifrån (inkl de sjöar som finns där)?

Intressant med friluftsområdet. Det skulle betyda att han faktiskt kan ha kört med bilen ända upp till Trinde Mossen i ängårdbergen genom skogen.

Jag ryser av tanken då jag strövat mycket just där i somras.
Citera
2011-08-27, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Intressant med friluftsområdet. Det skulle betyda att han faktiskt kan ha kört med bilen ända upp till Trinde Mossen i ängårdbergen genom skogen.

Jag ryser av tanken då jag strövat mycket just där i somras.

Ja, nog vore det värt att ta en runda med ett par polishundar skulle jag tycka.
Citera
2011-08-27, 03:04
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:

Helt rätt, även runt byggnaderna vid Sandås bredvid Trinde mossen och kärret alldeles till vänster. Är han uppvuxen i området, så vet man att det är en bil- och skogsväg dit upp och väldigt tomt om nätterna.
Citera
2011-08-27, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JANNE.GILJOTIN
Asså va de inte nåt att de inte hade några hundar inomhus de första gångerna? Möjligen knarkhundar? Det var väl bara utomhus dogsen va? Eller?

Det var det vi inte visste. Vi hoppades få svar på den frågan nu under rättegången. Men i och med att polis/tekniker? hade svar på varför hunden inte hade reagerat på blodet låter det som att hund har sökt i huset. Jag läste någonstans att de gått igenom huset fyra gånger utan att hitta blodet. Med eller utan hund..
Citera
2011-08-27, 07:12
Bannlyst
Citat:

Håller med. Vi tror ju att FS faktiskt varit i området då han såg under vallningen att parkeringen ändrats. Han försöker nog hålla sig lite till sanningen också ifall någon skulle ha sett honom.
Han ändrar bara lite detaljer..

Enligt MJ:s pappa så hade MJ tankat bilen full den 27:e. Han gjorde bedömningen att det saknades bränsle för ca 15 mil. Spekeröd-Mölndal tur och retur blir väl ca 10 mil?

Tjörn-Spekeröd ca 2,5 mil...ca 13 mil totalt.
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-27 kl. 07:42.
Citera
2011-08-27, 07:33
Medlem
Lalajlajs avatar
Det är hemskt trist att följa hela det här fallet. Visst kan man förstå att polisen inte har mer, men det är främst de själva som är orsaken till detta. De har själva förstört brottsplatsen.

Hur i helvete kunde man upplåta till familjen att få tillträde till huset om man redan från början misstänkte mord. Det finns inga som helst garantier för att familjen inte har gjort sig av med bevismaterial, eller närstående/vänner till familjen.

Tänk om Callas har rätt när h*n spekulerade i att modern passade på att slänga det "illegala" vapnet när hon städade så att inte detta skulle hittas av polisen och ställa till problem.

De har slängt kläder och mjukisdjur, med mera, i samband med att de har röjt. Om det fanns 50 000 i kontanter hemma så går det aldrig att säga i vems ficka dessa hamnade i.

Polisens tekniker svajar i sina svar, nu låter det inte ens som att de stödjer åklagarens påstående om att "ingen har lämnat sängen levande". Om ens sängen är brottsplatsen.

Mamman påstår att FS ljuger i sin utsago, precis som åklagaren. Men ingen har kunnat bevisa att FS farit med osanning, däremot finns det massor av bevis för att Mamman farit med osanning då hon lämnat olika uppgifter vid olika tillfällen.

Så nu till den stora frågan, lyckades teknikerna i fredags att övertyga rätten om att Marina är död och att hon mördats? Jag hittar inga uppgifter om det i tidningarna.
Citera
2011-08-27, 09:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Har gått igenom telefonlistan och dels upptäcker jag att det är ett utdrag ur listan, det finns ingen specifikation över samtal som skett mellan den 25/7 och den 26/7, eller samtal mellan den 30/7 och den 3/8. Samtalen före hennes försvinnande kan kanske ha varit intressant.

Ser att det finns 4 telefonnummer där det saknas abbonenter, troligtvis hemligt nummer alternativt kontantkort. Det finns ett nummer som har haft kontakt med Marina 18 gånger, de andra 3 och 2 gånger under perioden 25/7 till och med 3/8. Inga av dessa samtal är med i specifikationen/utdraget som presenteras.

Har även sökt i FUP men inte funnit någon information kring dessa nummer, undrar därför om det är utrett vilka abbonenter dessa nummer tillhör och om de är kontrollerade, framförallt det nummer som haft kontakt med Marina 18 gånger under perioden.

Undrar även vilka fler kontakter som har undanhållits från specifikationen.

18 kontakter - 46702324583
3 kontakter - 17802374575
2 kontakter - 46733304240
2 kontakter - 46707749311

Edit:
Ser nu att polisen har ett utdrag från Marinas telefon som sträcker sig betydligt längre bak än 25 Juli då de har förhört personer som haft kontakt med Marina före den perioden. Finns det fler intressanta kontakter som skett före den perioden och som inte finns upptaget i FUP, tro?

Ur FUP

Citat:
Marina Johanssons telefonlista visar att hennes mobiltelefon, i juli 2010, vid fyra tillfällen
ringde till , vilket är Jesper Berglunds telefonnummer. De fyra tillfällena var:
20 juli, kl. 16.51. 7 sek. 22 juli, kl. 21.00, 38 sek. 23 juli, kl. 21.35, 3 sek. samt 24 juli, kl.
22.04. 3 sek.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-08-27 kl. 09:44.
Citera
2011-08-27, 09:39
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hahaha, kanske dags att lära sig släppa flaskan när man börjar skälla ut sig själv för att man tappat kontrollen över ämnet som diskuterades.

Svårt att behålla lugnet när diskussionerna går heta.
Tycker Motala fick till en fin formulering igår också, en omvänd variant av "om du läser vad jag skrivit".

Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Om du skrivit det jag läste(har ju haft problem med det tidigare)
Så menar du att hon levde när hon placerades i det fordon i vilket hon bortfördes? (...)

Lite kul.
Men för att gå tillbaks till topic så tycker jag faktiskt att Yznof hade en poäng i det första h*n argumenterade för, alltså att underkroppens vikt visst kan ha haft påverkan på blodfläckens utformning, pga tyngdpunktens placering. Madrasser tenderar väl oftast att svacka ner mest på mitten. Knasigt att testa enbart med en "torso" isåfall.

http://www.duxiana.com/se_sv/correct_sleep_posture.shtml

Länken var det bästa jag kunde hitta när jag sökte lite snabbt. Men om man tex ligger på rygg med tjocka kuddar och böjda ben borde det påverka tyngdpunkten ännu mer. Då blir det ungefär som med "Dux Axion", alltså att madrassen lutar mycket in mot mitten.

Petitesser kanske, men ska man göra experiment i en mordutredning så ska man...
Senast redigerad av Callas 2011-08-27 kl. 09:54.
Citera
2011-08-27, 09:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Svårt att behålla lugnet när diskussionerna går heta.
Tycker Motala fick till en fin formulering igår också, en omvänd variant av "om du läser vad jag skrivit".

Lite kul.
Men för att gå tillbaks till topic så tycker jag faktiskt att Yznof hade en poäng i det första h*n argumenterade för, alltså att underkroppens vikt visst kan ha haft påverkan på blodfläckens utformning, pga tyngdpunktens placering? Madrasser tenderar väl oftast att svacka ner mest på mitten. Knasigt att testa enbart med en "torso" isåfall.

http://www.duxiana.com/se_sv/correct..._posture.shtml

Länken var det bästa jag kunde hitta när jag sökte lite snabbt. Men om man tex ligger på rygg med tjocka kuddar och böjda ben borde det påverka tyngdpunkten ännu mer.

Jo, det är lätt hänt att man i sin iver nästan snurrar upp sig själv så man omedvetet börjar ifrågasätta sina egna teorier.

Jag har absolut inga synpunkter på Yznof argumentation, tvärtom så anser jag att h*n har rätt i det h*n pekar på. Det kan troligtvis finnas flera detaljer som liggställning och även händelser som har skett i sängen, som kan ha en stor betydelse för hur blodet i sängen har utvecklat sig.

Det var även det jag var inne på lite tidigare att experimentet med blodet, madrasserna och även tidsbestämning bara utförs utifrån åklagarens hypoteser kring att FS är skyldig.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-08-27 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in