2011-08-23, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2537129/sambon-och-marina-brakade-fore-mordet

Det låter ju nästan som att åklagaren börjar tror att ev. mordet inte skett i huset eller så efter den 13/8.
Han verkar osäker på sin sak.

Dessutom hade kriminalarna undersökt huset fyra gånger utan att hitta blodet.
Citera
2011-08-23, 17:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Kan det ha varit de omtalade inkontinensskydden?
Ja, det är kanske ytterligare ett alternativ; och att dessa i så fall kan ha legat i ytterkanten på den större fläcken. Fortfarande återstår i så fall att förklara varför plötsligen barnens gamla bäddmadrasser låg i sängen?
Citera
2011-08-23, 17:52
Bannlyst
Ett uttalande från åklagaren: - Men det finns mycket stark teknisk bevisning, säger kammaråklagare Per-Åke Kvarnström.
Till detta menar åklagaren att ingen annan, utom möjligen Marinas anhöriga, haft möjligheter eller tid att vidta åtgärderna med att röja undan kropp och mordvapen och städa upp brottsplatsen, villan i Spekeröd.

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2536850/vittnena-kan-avgora-malet

Var det så bra sagt?
Citera
2011-08-23, 17:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ett uttalande från åklagaren: - Men det finns mycket stark teknisk bevisning, säger kammaråklagare Per-Åke Kvarnström.
Till detta menar åklagaren att ingen annan, utom möjligen Marinas anhöriga, haft möjligheter eller tid att vidta åtgärderna med att röja undan kropp och mordvapen och städa upp brottsplatsen, villan i Spekeröd.

http://gt.expressen.se/nyheter/1.253...n-avgora-malet

Var det så bra sagt?

Jag anser att dessa personer har skäl att vilja se FS dömd, till vilket pris som helst.
Citera
2011-08-23, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag anser att dessa personer har skäl att vilja se FS dömd, till vilket pris som helst.

Förut sas det att ingen annan än FS haft tid och möjlighet att göra detta. Har de tänkt om i och med den noggranna undersökningen och att familjen tog över huset direkt? Det låter ju som att även åklagaren vill ha FS frikänd.
Citera
2011-08-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Förut sas det att ingen annan än FS haft tid och möjlighet att göra detta. Har de tänkt om i och med den noggranna undersökningen och att familjen tog över huset direkt? Det låter ju som att även åklagaren vill ha FS frikänd.
Jag får känslan av att åklagaren själv, innerst inne, inte tror på det här...
Att han tar det till rätten för att kunna visa att han i varje fall gjort vad som går att göra....
Citera
2011-08-23, 18:12
Medlem
bagarn29s avatar
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2536850/vittnena-kan-avgora-malet
Åklagarens svaga kort
• Kroppen saknas. Trots att över ett år gått har Marina fortfarande inte återfunnits.
• Mordvapnet är borta. Polisen tror att Marina sköts i huvudet med en gammal belgisk pistol men pistolen är borta.
• Kulan bortplockad. Den dödande kulan som misstänks ha fastnat i träpanelen i sovrummet är också borta.
• Inga andra blodspår. Det finns inga andra blodspår i villan eller i de två bilar som Marina ägde. Polisens likhundar har inte markerat i villan eller i närområdet att där legat eller släpats en död kropp.
Åklagarens starka kort
• Marinas blod. Det är Marinas blod som återfunnits i sängen. Sannolikt handlar det om mer än 2 liter blod. Ingen människan överlever en sådan blodförlust. Den misstänkte har ingen förklaring till blodet.
• Försvunna mordvapnet. Den misstänkte har erkänt att det fanns en pistol i villan som han till och med skall ha provskjutit. Men han har ingen rimlig förklaring till att vapnet försvunnit.
• Vittne på vägen. Vittnen har sett den misstänkte komma gående från Stora Höga mot villan. De har pekat ut 38-åringen. Polisens teori är att 38-åringen tagit Marinas bil, tagit ut pengar på hennes kort sedan dumpat bilen på parkeringen i Stora Höga och promenerat tillbaka till Övre Röra.
• Kulhålet. Kulhålet finns i väggpanelen i sådan höjd att det matchar teorin om att Marina skjutits i huvudet när hon låg i sängen. I kulhålet återfanns ingen kula men mänskligt dna.

Bevisar det något att det finns mänskligt DNA när man inte kan säga från vem detta DNA kommer?
Citera
2011-08-23, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Jag får känslan av att åklagaren själv, innerst inne, inte tror på det här...
Att han tar det till rätten för att kunna visa att han i varje fall gjort vad som går att göra....
Det är många frågetecken nu..När det handlar om så många indicier är det ju viktigt att det inte finns någon/några andra som kan ha utfört dådet.
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-23 kl. 18:27.
Citera
2011-08-23, 18:19
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Så de har mördat sin dotter för att få se honom dömd?
Eller de har röjt undan kroppen för att få se honom dömd?
Eller de har röjt undan spåren för att få se honom dömd?
Eller de ha röjt undan vapnet för att få se honom dömd?
Citera
2011-08-23, 18:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Så de har mördat sin dotter för att få se honom dömd?
Eller de har röjt undan kroppen för att få se honom dömd?
Eller de har röjt undan spåren för att få se honom dömd?
Eller de ha röjt undan vapnet för att få se honom dömd?

Du måste skilja på hans skuld och om han kommer bli fälld.

Om jag vore advokat skulle jag kunna hitta olika infallsvinklar på detta.

Jag tror att det finns visst befog att tro att man gärna skarvar, lägger till eller undanröjer saker som skulle kunna vara till fördel för den person som man som närstående är övertygad om är skyldig.

Vem påstår eller ens har osmakligheten att antyda att familjen skulle vara inblandad i hennes försvinnande?
Citera
2011-08-23, 18:34
Medlem
Quarrels avatar
Jag har nämnt Övre Röra 144, en sommarstuga tillika M:s närmaste granne. Vi har antagit att en LS äger den. Fastighetsregistret bekräftade idag att LS har ägt huset i 40 år.

Huset är, enligt FUP, inte undersökt och LS är inte förhörd.

Bilregistret berättar att LS har en gul Peugeot 207 kombi, och har ägt den sedan före försvinnandet. En bil av okänd färg och modell körde till LS hus dagarna kring försvinnandet, enligt vittne i FUP. I övrigt finns inga uppgifter om honom annat än att det i tråden påstås att han smög i buskarna och kikade på M när hon solade naken.

Stugan är säkert låst, men FS fingerfärdighet med lås och dyrkar finns omvittnad i FUP, sid 481:
Citat:
Fredrik hjälpte till att leta igenom alla utrymmen i huset, även de låsta. Fredrik dyrkade upp de låsta dörrarna.
FS kan ha givit sig tillträde till stugan utan innehavarens vetskap.

Det finns ingenting som tyder på att LS har varit vid sin stuga sedan försvinnandet. Det är en gammal man, och han kan vara för krasslig för att åka ut till stugan i år. Det är också tänkbart att han har hållit sig borta med vetskap om innehållet.

Jag ogillar ovända stenar i krimtrådar, och stugan är en bautasten. Det är förbjudet att uppmana till brott i FB, men är det förbjudet att fråga om någon äger en kofot och vet hur man använder en sådan?

Kan någon ta sig en tur förbi stugan och se om någon har lagt två strån i kors på tomten i år?
Citera
2011-08-23, 18:37
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffen
Jag vet inte... ingen annan möjlig gärningsman som i Helen Nilsson-fallet... FS hävdar ju att han blev ombedd att inte vara ärvarande den aktuella dagen... rent teoretiskt kan det ju vara en BDSM-kontakt från nätet... kanske inte vansinnigt sannolikt... men det ska ju vara ställt utom allt rimligt tvivel att det inte är så väl?

Det menar jag att det är, ställt utom rimligt tvivel. På alla punkter.

Citat:
Ursprungligen postat av roffen
Jag vidhåller att hade FS vart en högre chef på Volvo, proper och helt ostraffad utan lik i lasten (ursäkta uttrycket) så hade han inte suttit häktad eller blivit dömd på indicier... dom hade bara lagt span på honom möjligen!

Om den tilltalade varit chef på Volvo, tror du han hade hamnat i den här härvan till att börja med? Maken till dålig parallelldragning.

Citat:
Ursprungligen postat av JANNE.GILJOTIN
DU där - om en läser allt så e de inte ens klarlagt att blodet e Marinas - o det som KAN vara Marinas e bara en liten del av ett - om ja ej fatta fel?

Så sant. Om du har någon annan lämplig kandidat som du tror att blodsamlingen kan tillhöra så delge gärna oss övriga.

Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Men försvararen måste väl inte komma med någon egen teori om vad som har hänt ?

Både ja och nej. Hittills har den tilltalade inte direkt kommit med några lämpliga teorier om vad Marina Johansson kan ha råkat ut för. Om vi ser på det krasst så ökar det sannolikheten att han döms för mord, jämfört med hur läget hade sett ut om han kommit med en självmords- eller vållandehistoria.

Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Som jag ser det kan han inte blir fälld för mord när det inte ens går att utesluta självmord.

Så länge som den tilltalade själv inte lämnar en berättelse som inkluderar att offret tog självmord och att han städade upp efter dådet så kan självmordsteorin uteslutas. Jag startade nämligen upp en tråd tidigare i år om ett mordfall som hade några år på nacken. Det fanns inte minsta tekniska bevisning, inte ett endaste vittne. Offret hade antingen blivit dränkt eller tagit självmord. Försvarsadvokaten hävdade att självmord inte kunde uteslutas. Anhöriga och/eller nära vänner till offret vittnade om att hon aldrig skulle begå självmord.

Resultatet? Både tingsrätten och hovrätten uteslöt självmordsteorin och dömde den tilltalade för mord.

Citat:
Det finns ingen kropp, inget mordvapen och FS har inte kunnat bindas till gärningen med annat än spekulationer.

1995 dömdes en person för mord trots att kroppen aldrig återfanns. Viktiga bevis för åklagaren var kulhål i väggen med offrets DNA.

Inte fanns det några tekniska bevis eller vittnesuppgifter som på ett entydigt sätt kunde binda Mats Alm för brott mot griftefriden heller. Han dömdes ändå. Varför? Jo, därför att det inte kunde ha utförts av någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
precis, detta kan alltså inte användas för att 100% säga att marina är död...

Nu behöver åklagaren inte visa till "100%" att Marina Johansson är död heller. Ställt utom rimligt tvivel...
Senast redigerad av Quoter 2011-08-23 kl. 19:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in