2011-08-23, 17:26
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är en jäkla skillnad på 80 kilo och 100 kilo, det är 25% större volym.

Åklagaren kommer få det tufft.
Blodvolymen hos en fet människa ökar inte med en fast procentsats per kilogram ökad kroppsvikt, den avtar.
Sen är det försvarets påpekande, vilket bör tas med en nypa salt.
Visst var hon äckligt fet men några hundra pannor var det inte.
Senast redigerad av essohasse 2011-08-23 kl. 17:34. Anledning: Hemligt
Citera
2011-08-23, 17:27
Medlem
bagarn29s avatar
Fanns bäddmadrassen på plats eller kan det ha läckt ner direkt i resårbotten?
Citera
2011-08-23, 17:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det lär också ha en viss betydelse för var hon kan tänkas finnas gömd eller nedgrävd. - Betr. blodet: Hade man tänkt att hon skulle plåstra om sig själv om hon "bara" förlorat 30% blod?

Dels blir det mindre än 30%, mellan 25%-28%, och dels så har åklagaren haft 40% som en gräns där man säkert vet att en person inte överlever. Om det nu skulle handla om en förlust på 25% så kan ingen längre med säkerhet säga att hon dog av den blodförlusten.
Citera
2011-08-23, 17:30
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vem har i så fall lagt dit de bäddmadrasser som låg i sängarna?
Citera
2011-08-23, 17:32
Bannlyst
Citat:

Det är det som är så klurigt. De bäddmadrasser som låg i sängen nu var inte blodiga. Åklagaren menar att de som låg där vid mordet är borta, och även att de innehöll ca 90% av det blod MJ ska ha förlorat. Men vem kan med säkerhet säga att de verkligen låg där?
Citera
2011-08-23, 17:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det fanns dragspårsbesudlingar (FUP, s. 706ff) vilket bör innebära att något funnits ovanpå resårbottnarna - förslagsvis två bäddmadrasser.
Citera
2011-08-23, 17:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Blodvolymen hos en fet människa ökar inte med en fast procentsats per kilogram ökad kroppsvikt, den avtar.
Sen är det försvarets påpekande, vilket bör tas med en nupa salt.
Visst var hon äckligt fet men några hundra pannor var det inte.

Hon tränade, personer som tränar får ökad blodmängd.

Dessutom ser hon betydligt tyngre ut än 80 kilo, nu när man vet att hon är 173 lång.
Citera
2011-08-23, 17:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Dels blir det mindre än 30%, mellan 25%-28%, och dels så har åklagaren haft 40% som en gräns där man säkert vet att en person inte överlever. Om det nu skulle handla om en förlust på 25% så kan ingen längre med säkerhet säga att hon dog av den blodförlusten.
Har du något gångbart och realistiskt alternativscenario, dvs vad kan hon ha gjort efter en större blodförlust efter en skottskada i huvudet? - Eller hur mycket av "det vi inte vet" behöver skalas bort utan att förfalla till bisarra ytterligheter?
Citera
2011-08-23, 17:38
Bannlyst
Citat:
Hon tränade, personer som tränar får ökad blodmängd.

Dessutom ser hon betydligt tyngre ut än 80 kilo, nu när man vet att hon är 173 lång.

Om det här med vikten kommer bli en avgörande fråga, bör de försöka bringa klarhet i hennes vikt. Har hon varit på någon läkarundersökning strax innan eller så. Tittar man på klädstorlekarna på de kläder som låg i bilen så var de XL. Jag använder själv inte så stora kläder men jag tycker det låter rätt lite för en på 100 kilo?
Citera
2011-08-23, 17:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Har du något gångbart och realistiskt alternativscenario, dvs vad kan hon ha gjort efter en större blodförlust efter en skottskada i huvudet? - Eller hur mycket av "det vi inte vet" behöver skalas bort utan att förfalla till bisarra ytterligheter?

Det är inte jag som dömer i rätten, som tur är då jag redan anser att han är skyldig.

Nu handlar det inte så mycket om hans skuld, utan om han kommer att kunna fällas. Då anser jag att det trumfkort som åklagaren har använt avseende blodet inte längre har samma värde.

Ja, det finns möjliga alternativ och nej jag kommer inte presentera några.

Men jag är övertygad om att advokaten kommer att göra det och då handlar det om att så tvivel.

Som det ser ut nu så tror jag inte att FS kommer att bli dömd.
Citera
2011-08-23, 17:41
Medlem
bagarn29s avatar
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2537129/sambon-och-marina-brakade-fore-mordet

Citat:
Enligt åklagaren rör det sig om en mycket erfaren kriminaltekniker. I huset fanns inga övriga blodspår och de likhundar som sökte igenom huset hittade ingenting.

Det låter ju nästan som att åklagaren börjar tror att ev. mordet inte skett i huset eller så efter den 13/8.
Han verkar osäker på sin sak.
Citera
2011-08-23, 17:43
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Det fanns dragspårsbesudlingar (FUP, s. 706ff) vilket bör innebära att något funnits ovanpå resårbottnarna - förslagsvis två bäddmadrasser.

Kan det ha varit de omtalade inkontinensskydden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in