2011-08-17, 07:57
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den som tror att jag försvarar FS har inte läst vad jag har skrivit.

Jag tror inte att M förvarade blodet. Det applicerades direkt efter tappningen, några dagar före försvinnandet.

"Manicken" är en nål och en slang. Är det svårt att få tag på? Blodet rinner av eget tryck.

Det kan finnas fler förklaringar till benbiten i hålet. M kan ha skjutit kulan så den rikoschetterade in i väggen. Därefter tagit bort kulan och petat dit benbiten (någon föreslog det). Det skulle förklara avsaknaden av blod på tapeten, vilket annars kriminaltekniker med ledsyn skulle ha sett.

Ni som är så skeptiska mot min teori, förklara för mig:
Varför fanns det inget blod på tapeten?
Varför gjorde inte FS sig av med resårbottnarna?
Hur kunde FS undvika att skapa fläckar på resårbotten med den blodindränkta bäddmadrassen, när labbet inte klarade det?

Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Jag hade inte tänkt ge mig in i det här tramsandet men bara för att få tyst på dig och förhoppningsvis få dig att släppa tramset:

1. Lägg en kudde eller ett täcke över offrets huvud och alla eventuella blodstänk hamnar i kudden/täcket och ingen annanstans, därav inget blod på tapeten.

2. Han trodde sig förmodligen ha mer tid till sitt förfogande och skulle göra sig av med resårbottnarna, men blev gripen innan han hann med det. Att börja elda upp resårbottnar i trädgården är inte direkt ett alternativ och att köra omkring med resårbottnar fastbundna till taket på Lupon lär väcka uppmärksamhet.

3. Mt GM kan ha lyft bäddmadrassen rätt upp utan att vika ihop den först. Kan jag klara av att lyfta min 120x210 stora bäddmadrass på det viset lär Mt GM inte ha några problem att göra detsamma, då han är längre än vad jag är.

Dessutom, i labbet användes salt för att förhindra koaguleringen av blodet.

(s 276 i pdf fup)
Citera
2011-08-17, 07:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Detta är en sak som jag tycker är så konstigt. Jag har inte plöjt igenom hela fupen än, så kanske har jag missat något i slutet.
Jag hade såklart förstått att polisen klassade försvinnandet som en mordutredning så fort, om de hittat blodet med en gång. Nu gjordes ju inte fyndet förrän i januari i år.
Vad var det alltså som gjorde dem så säkra på att det handlade om mord, redan i augusti 2010?

FS blev häktad för brott mot knivlagen. Han hade tagit med sig en kniv till en skola. Det hittades blod på kniven som sen visade sig vara hans eget. De trodde väl blodet var Marinas men efter undersökning av detta blod var de tvungna att släppa honom.
Citera
2011-08-17, 08:01
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
FS blev häktad för brott mot knivlagen. Han hade tagit med sig en kniv till en skola. Det hittades blod på kniven som sen visade sig vara hans eget. De trodde väl blodet var Marinas men efter undersökning av detta blod var de tvungna att släppa honom.

Nej, brottet mot knvilagen anmäldes 2011-03-31 i Hagfors.
Citera
2011-08-17, 08:02
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:

Det var så han blev gripen i Hagfors: han hade en tändare på sig med en kniv man kunde fälla ut. Han har inte blivit släppt ännu efter det.
FS arbetade inte på ngn skola utan på Stjärngården som är ett av dessa kommunala jippon för arbetslösa som skall sysselsättas.

Stjärngården skall tydligen arbeta med flyttuppdrag inom kommunens verksamheter, biltvätt av kommunens leasingbilar, reparations- och målningsjobb, renovering av möbler samt upprustning av lokaler.

FS lön för mödan var det socialbidrag han fuskade till sig varje månad genom att stå skriven hos flickvännens pappa istället för hos sin sambo.
Senast redigerad av rubbergirl 2011-08-17 kl. 08:19.
Citera
2011-08-17, 08:11
Medlem
rubbergirls avatar
FS är egocentrisk och tänker på sig själv i första hand. Ofta tycker han synd om sig själv över hur han behandlas.
Om hans levebröd (MJ) hade försvunnit frivilligt, hade det troligtvis genererat mer febril aktivitet på FS och hans sökande efter henne. Istället stänger han av och rullar tummarna och verkar till synes oberörd.
Citera
2011-08-17, 08:13
Bannlyst
Citat:
Hm..jag läste första sidan på FUP. "Brott mot knivlagen, mord" Och SKL:s svar angående blodet.
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-17 kl. 08:15.
Citera
2011-08-17, 08:24
Bannlyst
Citat:

Jag har nog inte vaknat ännu..

FS beteende som från början var misstänksamt i samband med anhörigas redogörelse för hur MJ var, räckte nog för att väcka deras misstankar att MJ inte gett sig iväg frivilligt.
Bara det att hon inte svarade när de försökte nå henne visade att något var riktigt fel.
Citera
2011-08-17, 08:38
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Samma sovrum som när jag umgicks med henne. Jag har svårt att tro att hon fått ventilationen åtgärdad sedan dess.

Jag hade nog mer tur att jag var inne på rätt spår. Men också att utredningen klassades som just en mordutredning på ett såpass tidigt plan, så antog jag att man funnit något graverande som talar för just mord. Massor med blod i kombination med flertalet omvittnade bråk mellan Marina och Fredrik. Hela Marinas bekantskapskrets kände omgående att Fredrik var en stark kandidat som den personen som bragt henne om livet. Inte för inte kan man ju tycka.

Det behöver inte innebära att han ljuger eller överdriver, utan mera att hans minnesbilder blir klarare i samband med att han blir påmind om hur vissa saker är, när de blir beskrivna offentligt. Jag är inte säker på att han alltid talar sanning, men det behöver inte heller betyda att han medvetet far med osanning. Låter det hyfsat okej?

Om du nu tror att du sitter på information som inte polisen haft, varför har du inte kontaktat dom??

Citat:
Det känns väldigt lönlöst att spekulera kring detta då det inte finns ett minsta tecken på att MJ fortfarande är i livet.

Flera av oss tror att FS skjutit genom en kudde. Dessutom har han haft flera dagar på sig att städa. Du skrev tidigare något om att skjuta genom ett djur...det finns inget djurblod heller.

Prio 1 denna natt var för FS att göra sig av med kroppen och bilen. Känns lägligare att diskutera om han trots allt använt MJ:s bil i detta syfte. Han kan ha tänkt, skitsamma om det blir någon blodbesudling, det är ju hennes bil.
Han ställer sen bilen där den hittas och tar sig hem
Jag kan tänka mig att han blir lika förvånad/chockad som nuvarande hyresgäst när han upptäcker blodet även på resårmadrasserna. Vad ska han göra? Marinas bil är redan bortkörd och de går absolut inte in i Lupon. Att elda upp dem är nästan omöjligt. Det ryker som fasen av madrasser och lämnar spår.
Mitt i sommaren är det ofta eldningsförbud också.

Vad har han för val? Be någon om hjälp att frakta bort madrasserna? Eller att dölja blodet så gott det går och hoppas på att han kan fixa det senare?

Kan till och med vara så att han medvetet försökte lufttorka madrasserna för att undvika lukt.

Jag håller med dig och att polisen kom den 2 augusti, det hade han säkerligen ingen aning om och han förstod nog att de inte skulle gå in vid första tillfället och vända upp och ner på huset...

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
FS är egocentrisk och tänker på sig själv i första hand. Ofta tycker han synd om sig själv över hur han behandlas.
Om hans levebröd (MJ) hade försvunnit frivilligt, hade det troligtvis genererat mer febril aktivitet på FS och hans sökande efter henne. Istället stänger han av och rullar tummarna och verkar till synes oberörd.

Ja precis, hade han varit oskyldig hade han så klart engagerat sig..... Frågan är om det finns nånting som kan få honom att tappa balansen och erkänna dådet i vredesmod...
Han gillar uppenbarligen inte att bli ifrågasatt och han känner sig ofta kränkt.
Citera
2011-08-17, 08:41
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Sprutnarkomaner sticker in nålar på sig själv varje dag. Hon behöver inte ha gjort det i flera omgångar. En vanlig blodgivning ger mer än dubbelt så mycket blod som polisen kan redovisa. NaCl används för att tvätta blodet, det behövdes inte.
Fast jag menar att man använder NaCl för att spola i Venflonet efter att man satt det - man använder en 10 ml pump och kör genom NaCl för att ta bort koagel och hudrester (etc). När man sätter nålen så måste man göra detta i en aseptisk miljö, dvs man måste sprita, och använda t.ex. handskar, då man inte vill riskera sepsis vilket är lätt hänt om man får med hudbakterier i sticket.

Jag vet hur man använder Venflon/PVK:er då jag arbetat som SSK i tio år....
Citera
2011-08-17, 08:42
Medlem
Citat:
Varför fanns det inget blod på tapeten?

För att kulan inte hamnade där i samband med Marinas död, utan vid ett tillfälle långt tidigare?

Citat:
Varför gjorde inte FS sig av med resårbottnarna?

Han hann inte. Vågade inte efter polisens första besök. Innan det besöket hade han fullt upp med kropp, bil, städa, röka. Dessutom trodde han att det skulle vara mer misstänkt om sängen var borta.

Citat:
Hur kunde FS undvika att skapa fläckar på resårbotten med den blodindränkta bäddmadrassen, när labbet inte klarade det?

Bäddmadrassen drogs ned på golvet (därav dragmärken) där en presenning (som saknas från huset nu) placerats och lindades därefter in i denna tillsammans med kroppen och fraktade bort?
Citera
2011-08-17, 08:55
Medlem
Showme1s avatar
Skulle Marina ha tömt sig själv på blod enligt Q:s teori, så lär hon ju ha "övat" före.

Med tanke på hennes "avsky" av droger och alkohol så känns det oerhört långsökt att tro att hon skulle ha gjort detta själv...

Det är nog en teori som inte ens kommer att diskuteras i rätten, med säkerhet!
Citera
2011-08-17, 08:57
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Vi sitter inte i samma båt gummibruden!
Kolla i spoilern i mitt inlägg, det är en båt som grannen Fred inte vet/tror/vet att MJ har köpt till FS.

Här har man undrat om haschibashi-snubben har haft tillgång till båt och så kryllat det av dem!
Det verkar inte heller finnas något större uttag från M.J som tyder på att hon köpt en båt.
Och F blev för första gången i förhören riktigt förvånad när han fick höra det från fhl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in