2011-07-11, 22:16
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Till vilken nytta styckar man en kropp för att försvåra identifiering med tanke på dagens teknik? Troligare för att dölja dödsorsaken i annat fall än transportstyckning.

Med dagens rättsläkare plus polisens kriminaltekniker, och hela den arsenal av tekniska hjälpmedel som de har till sitt förfogande, så är det inte särskilt svårt att identifiera även en kropp som är styckad i minimala delar. Tänk dock på att vissa sönderrökta flumputtar kanske inte är så särskilt uppdaterade i forensiken och vad den kan innebära. Vissa av våra styckmord sker med en sådan undermålighet att man som utredare har svårt att se besväret med själva styckningen, då den i efterhand varken var av offensiv eller logistisk karaktär. Lite förenklat sagt så verkar det istället vara någon påverkad och svårt exciterad person som tror att han gör det omöjligt för polisen att bestämma vem personen var, bara om huvudet och fingrarna är borta vid återfinnandet.. Inget kan vara mer fel! Logik är nämligen något som många av våra styckmördare saknar - dessbättre.

Även dödsorsaken går oftast att finna trots en omfattande styckning och/eller avsaknad av kroppsdelar, men visst är det bättre för rättsmedicinen och polisen om kroppen är komplett och intakt vid undersökningarna (obduktionerna).
Citera
2011-07-11, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Marina var ingen "enorm" kvinna. Hon vägde maximalt 80 kilo, vilket ungefär motsvarar vikten av en normalviktig man. Alltså långt ifrån ett omöjligt flyttprojekt för någon annan normalviktig person. Tänk dig sedan in i desperationen och skräcken över att bli ertappad, så är det ingen direkt match att hantera den vikten på egen hand. Hon KAN vara styckad, men det behöver inte innebära att en eventuell styckning skett för att underlätta en transport. Möjligen för att försvåra identifiering och/eller upptäckt, men troligtvis inte för själva transporten från mordplatsen - huset. Eller, den förmodade mordplatsen, för att vara korrekt.

jodå det är det, i försvaret övas det på att ta hand om sina kamrater och att släpa runt dessa är inget du gör någon längre sträcka och då är man oftast 2, endast en kortare sträcka släpar du ev kamraten själv och det blir spår av det. Tänk även på att ev gärningsman inte är lika tränad och har kondisen i ordning som en soldat...
Citera
2011-07-11, 23:46
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Till vilken nytta styckar man en kropp för att försvåra identifiering med tanke på dagens teknik? Troligare för att dölja dödsorsaken i annat fall än transportstyckning.

Poängen ur en mördares synpunkt skulle kunna vara att sprida kroppsdelarna på olika platser. På så vis kanske kroppsdelarna aldrig kommer att upptäckas ( några delar nedgrävda, några i havet, osv).
Citera
2011-07-12, 01:08
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
jodå det är det, i försvaret övas det på att ta hand om sina kamrater och att släpa runt dessa är inget du gör någon längre sträcka och då är man oftast 2, endast en kortare sträcka släpar du ev kamraten själv och det blir spår av det. Tänk även på att ev gärningsman inte är lika tränad och har kondisen i ordning som en soldat...

Jag vet flera 80-kilospersoner som med lätthet kan hantera och flytta en annan människa i den viktklassen. Vidare så hävdar jag inte att mördaren ensam har burit Marina flera kilometrar, utan att denne förmodligen har baxat upp henne i en bil - eller upp på en pirra (magasinskärra) som sedan har kunnat köras därifrån. Om vi sedan utgår i från att Fredrik är vår gärningsman, så borde han med lätthet både kunna bära och flytta på henne utan några större svårigheter.

Utan att ha egna erfarenheter av att till varje pris vilja gömma undan en person som jag precis har tagit av daga, så borde det dessutom bli att föreställa sig att det är ännu lättare att lyfta tunga lyft. För vem vill riskera upptäckt och följdaktligen konsekvenserna av detta..? Jag vet att min kapacitet att lyfta tungt ökar markant om jag taggar till lite, och då är det lätt att föreställa sig hur taggad en mördare kan bli i denna situationen.
Citera
2011-07-12, 13:41
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Marina var ingen "enorm" kvinna. Hon vägde maximalt 80 kilo, vilket ungefär motsvarar vikten av en normalviktig man. Alltså långt ifrån ett omöjligt flyttprojekt för någon annan normalviktig person. Tänk dig sedan in i desperationen och skräcken över att bli ertappad, så är det ingen direkt match att hantera den vikten på egen hand. Hon KAN vara styckad, men det behöver inte innebära att en eventuell styckning skett för att underlätta en transport. Möjligen för att försvåra identifiering och/eller upptäckt, men troligtvis inte för själva transporten från mordplatsen - huset. Eller, den förmodade mordplatsen, för att vara korrekt.

Om hon såg ut vid tiden för mordet som hon såg ut på bilderna, så vägde hon nog runt 100 kilo.
Citera
2011-07-13, 04:49
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Om hon såg ut vid tiden för mordet som hon såg ut på bilderna, så vägde hon nog runt 100 kilo.

Jag VET att hon vägde 80 kg på just den gruppen av bilder som media har publicerat. Alltså inga gissningar eller spekulationer!

Jag har för mig att hon var 172 cm lång, och hon var extremt muskulös med ovanligt starka ben efter bland annat många år som konståkerska, och under senare år aktiv inom styrketräning och havskajakpaddling.
Citera
2011-07-13, 11:53
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Jag VET att hon vägde 80 kg på just den gruppen av bilder som media har publicerat. Alltså inga gissningar eller spekulationer!

Jag har för mig att hon var 172 cm lång, och hon var extremt muskulös med ovanligt starka ben efter bland annat många år som konståkerska, och under senare år aktiv inom styrketräning och havskajakpaddling.

Vaddå? Kände du henne eller?
Citera
2011-07-13, 14:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Givetvis kan åklagaren ändå ha tillräckliga skäl för att väcka åtal.
(Viket jag för övrigt är - och sedan den nya häktningen inleddes har varit - övertygad om).
När misstankegraden är tillräckliga skäl för åtal ska åtal väckas. Åklagaren riskerar åtal för tjänstefel om han håller någon häktad 3,5 månader för länge. Därför tror jag inte åklagaren hade tillräckliga skäl när nya häktningen inleddes.
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
I övrigt tycker jag det är jävligt tröttsamt att det skall bli diskussion varje gång det är dags för omhäktningsförhandling, huruvida FS kommer att omhäktas eller släppas fri?
Fortsatt utredning kan leda till att misstankar förstärks eller att misstankar försvagas. Därför är det inte fel i att diskutera om han kommer att omhäktas eller släppas fri.
Senast redigerad av Quarrel 2011-07-13 kl. 15:39.
Citera
2011-07-13, 15:34
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Vaddå? Kände du henne eller?

Stämmer bra. Det är en mycket lång tråd, men läs mina tidigare inlägg så blir bilden tydligare.

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=352001&threadid=1259 782
Citera
2011-07-13, 21:34
Medlem
mercys avatar
Nu essohasse och inte desto mindre alla andra skribenter på tråden börjar vi närma oss ett datum för beslut för åklagaren. Åtal skulle vara väckt till sommaren. Hur lång tidsangivelse är det egentligen?
Citera
2011-07-13, 21:38
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Stämmer bra. Det är en mycket lång tråd, men läs mina tidigare inlägg så blir bilden tydligare.

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=352001&threadid=1259 782

Okej, jag utgick från att hon var ca 165 och vägde 100 kilo (ser ut att väga så mkt). Nu säger du att hon är längre, enligt min tes skulle jag då behöva lägga på ca 10 kg i och med hennes längd. Och du säger att hon var muskelös, muskler väger dubbelt så mycket som fett. Så enligt det ger jag henne ca 120 kg.
Tro inte på en kvinna när det gäller vikt Eller en man när det gäller storlek el längd.

Så, du som känner henne, hur förklarar du barnporrbilderna som hon tog av sin killes dotter?
Citera
2011-07-13, 22:32
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Nu essohasse och inte desto mindre alla andra skribenter på tråden börjar vi närma oss ett datum för beslut för åklagaren. Åtal skulle vara väckt till sommaren. Hur lång tidsangivelse är det egentligen?
Med dig får man ha mycket tålamod.
Då tar vi en vända till:

GP 2011-05-27
Citat:
- Vi jobbar för högtryck och jag räknar med åtal någon gång i sommar, säger Kvarnström.

Bohusläningen 2011-06-16
Citat:
Kammaråklagare Per-Åke Kvarnström hade begärt att mannen skulle vara fortsatt häktad i fyra veckor, bland annat för att hindra honom från att förstöra bevis.

– Jag fick precis det jag begärde och det känns bra. Men den tiden kommer inte heller att räcka, så vid nästa förhandling den 15 juli kommer jag att begära omhäktning igen, säger han.
Du får försöka vänja dig vid tanken på att åklagaren nu på fredag kommer att begära förlängd häktningstid.

Hur lång sommaren är?
Ja det varierar litet från år till år men ungefär lika länge som du kan gå barfota.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in