2011-07-08, 16:47
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Varje gång häktningstiden är på väg att löpa ut dyker det upp någon ny stjärna som spekulerar i om han kommer att släppas fri.
Det spelar ingen roll hur många gånger man länkar till artiklar där åklagarens intentioner citeras.

Jag tar det igen, denna gången speciellt för dig Mariooo:
GP 2011-05-27

Bohusläningen 2011-06-16
Jo, jag har läst att åklagaren återigen kommer att begära fortsatt häktning. Men man kan väl inte ta för givet att åklagaren kommer få sin vilja igenom även om det är ganska troligt.
Det var nog ett mer önsketänkande från min sida att åtal skulle väckas den 15 juli, då åklagaren sa att åtal kommer väckas nu i sommar. Men de behöver formodligen mer tid.
Har FS suttit så här länge så lär han antagligen få fortsätta med det.

Ok, jag menar bara att det är inget alternativ att FS släpps fri.
Får inte åklagaren igenom förlängd häktning kommer han att väcka åtal.
Citera
2011-07-09, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Onekligen en intressant formulering.

Ställer frågan till alla krimhistoria-rävar här:

Finns det något känt fall där polisen av utredningsskäl hemlighållit fyndet av en kropp?
Kan/får de överhuvudtaget göra det?
Självklart får de göra det.
Det händer väl varje dag att de inte går ut direkt med vad de redan vet. Allt handlar om utredningstekniska skäl som kan störa en utredning, därav är det inofficiellt mellan dem.
Citera
2011-07-09, 11:30
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Självklart får de göra det.
Det händer väl varje dag att de inte går ut direkt med vad de redan vet. Allt handlar om utredningstekniska skäl som kan störa en utredning, därav är det inofficiellt mellan dem.

Tror SpaceCat menade "hemlighålla fyndet av en kropp under en längre tid". Är väl tveksamt om det är etiskt försvarbart? Men kanske lagligt.
Citera
2011-07-09, 19:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Ok, jag menar bara att det är inget alternativ att FS släpps fri.
Får inte åklagaren igenom förlängd häktning kommer han att väcka åtal.

Om åklagaren inte lyckas att få honom omhäktad en ny period så har han definitivt inte så att det räcker till åtal.

Jag tror nog att det inte ska vara några problem att få honom omhäktad, om det nu finns så mycket indicier mot honom. Att det ska räcka till åtal, utan kropp, är jag dock mer osäker på.
Citera
2011-07-09, 19:54
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vi undrar nog alla vilka bevis som finns. Det finns både tekniska och muntliga enligt polisen.
Vi kan bara gissa fram till att åtals väcks och jag (som många andra) tror att de hittat blod eller spår efter borttvättat blod, hjärnsubstans? något har de i alla fall hittat som fått dem att inse att Marina inte längre är livet. Det finns säkert en hel del bevis men det huvudsakliga, kroppen..saknas.

De muntliga bevisen bör väl vara att FS pratat med någon, kanske till och med erkänt utan att då berätta var kroppen ligger. Eller så har han ändrat sin historia så mycket att den inte alls går ihop? Det kan nog också ses som muntliga bevis antar jag.

Jag vet inte hur vanligt det är att ett mordåtal väcks utan kropp, men det har hänt, och då behövs det en hel del för fällande dom.

Den muntliga bevisningen kan ju vara vid telefonavlyssning. FS kan ju ha skrytit för någon om mordet i telefon i fyllan och villan.
Citera
2011-07-09, 19:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Onekligen en intressant formulering.

Ställer frågan till alla krimhistoria-rävar här:

Finns det något känt fall där polisen av utredningsskäl hemlighållit fyndet av en kropp?
Kan/får de överhuvudtaget göra det?

Jag känner inte till något fall där man har hemlighållit att man funnit kroppen någon längre stund. Det finns exempel men då har det handlat om dagar och man har hänvisat till att kroppen ska identifieras, trots att man nog var säker i flera fall.

Om åklagaren skulle ha hittat en kropp för cirka en månad sedan och hemlighålla det för alla skulle jag nog rubricera detta som ett brott mot griftefriden.
Citera
2011-07-09, 19:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag känner inte till något fall där man har hemlighållit att man funnit kroppen någon längre stund. Det finns exempel men då har det handlat om dagar och man har hänvisat till att kroppen ska identifieras, trots att man nog var säker i flera fall.

Om åklagaren skulle ha hittat en kropp för cirka en månad sedan och hemlighålla det för alla skulle jag nog rubricera detta som ett brott mot griftefriden.
I vart fall är det hänsynslöst mot de anhöriga.

Jag tror att åklagaren har ett vittne om binder FS vid brottet.
Citera
2011-07-09, 20:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I vart fall är det hänsynslöst mot de anhöriga.

Jag tror att åklagaren har ett vittne om binder FS vid brottet.

Ja, det är troligt, antingen det eller att han själv har berättat för någon.
Citera
2011-07-09, 20:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det är troligt, antingen det eller att han själv har berättat för någon.
Jo, och den han har berättat för är vittnet. Han kanske berättade i telefon, som mercy föreslog.
Citera
2011-07-09, 20:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Jo, och den han har berättat för är vittnet. Han kanske berättade i telefon, som mercy föreslog.

Ja, du har rätt, det är i och för sig också ett vittne.

Mercy kan nog vara rätt ute, det skulle nog inte vara så osannolikt att han behövde någon att prata med då jag förstått att han blev ganska ensam efter denna händelse.
Citera
2011-07-09, 20:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, du har rätt, det är i och för sig också ett vittne.

Mercy kan nog vara rätt ute, det skulle nog inte vara så osannolikt att han behövde någon att prata med då jag förstått att han blev ganska ensam efter denna händelse.
Det är också tänkbart att polisen har tagit någon som hjälpt till vid transporten av kroppen. Det var länge sedan jag pratade med domstolen, maskroos har hållt oss uppdaterade om omhäktningar, med essohasses glada ackompanjemang. Kanske dags att kolla om det finns fler misstänkta i målet.
Citera
2011-07-09, 20:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det är också tänkbart att polisen har tagit någon som hjälpt till vid transporten av kroppen. Det var länge sedan jag pratade med domstolen, maskroos har hållt oss uppdaterade om omhäktningar, med essohasses glada ackompanjemang. Kanske dags att kolla om det finns fler misstänkta i målet.

Man tycker det borde framkommit i media om det funnits medhjälpare, men det är väl i och för sig inte så osannolikt med tanke på att kroppen nog inte var så lätt att flytta på, obemärkt i ett stycke, och detta virrvarr med bilen/bilarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in