2010-08-13, 18:56
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Har jag - eller någon annan - påstått att brottet har med hans rättigheter att befinna sig i huset att göra eller?

Det är skillnad mellan hyresvärd och fastighetsägare, även om det ena inte utesluter det andra. Även om FS står skriven på adressen kan fadern ha all rätt i världen att bestämma vem som ska bo där och när
Om det inte har med brottet att göra är det Off Topic. Och det finns det redan för mycket av i tråden. Kan inte de som är intresserade av FS hyresavtal och rättigheter starta en separat tråd om det!
Citera
2010-08-13, 18:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han behöver inte ha parkerat bilen samma dag som MJ försvann. Han kan ha parkerat den senare, t.o.m. efter att MJ:s pappa varit i huset. Innan någon invänder: "Då skulle han ha sett bilen". Javisst, det kanske han gjorde. Det kanske var därför FS satt häktad, hans historia stämde inte. Men det är inte bevis om mord.

Han kan ha haft bilen i flera dagar efter hennes försvinnande, men om bilen hade setts av hennes far på gården hade han garanterat suttit häktad nu, så jag invänder en aning.

Dessutom hade väl grannen en bra översyn över gården och borde ha sett bilen vid något tillfälle.

Det som dock nu gör mig lite osäker är vem som tog ut pengarna. Jag tror helt enkelt polisen inte vet vem som tog ut pengarna. De vet förmodligen inte heller vem som parkerade bilen på platsen.

Så man kan undra vad det är för något de har som gör han misstänkt, men inte räcker för att hålla honom häktad.
Senast redigerad av Lalajlaj 2010-08-13 kl. 19:03.
Citera
2010-08-13, 18:59
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Om det nu var han som tog ut pengarna finns en liten hake:

Han borde rimligen ha köpt sina droger innan han gick tillbaka hem. Jag menar, varför åka in till Stora Höga, ta ut pengar, promenera tillbaka hem och sedan bege sig till stan för att köpa droger?

Återstår alternativet att han parkerade i Stora Höga, tog ut pengar där, tog tåg eller buss, handlade, tog tåb/buss tillbaka till Stora Höga och sedan gick han hem.

För det första känns det ju som ett litet bakvänt sätt att gå tillväga på. För det andra är väl frågan om tidsschemat håller; skulle han hunnit så långt vid 15-tiden?

Det är väl egentligen inget som säger att han tvunget skulle inhandla droger. Om man utgår från att han redan hade detta hemma så var kanske uttaget både för att vilseleda och för att ha pengar för framtida bruk.
Citera
2010-08-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Har jag - eller någon annan - påstått att brottet har med hans rättigheter att befinna sig i huset att göra eller?

Det är skillnad mellan hyresvärd och fastighetsägare, även om det ena inte utesluter det andra. Även om FS står skriven på adressen kan fadern ha all rätt i världen att bestämma vem som ska bo där och när

Nej men vi diskuterar brottet eller eventuella brottet angånde MJ försvinnande och inte vilka regler som gäller vid hyresavtal.
Citera
2010-08-13, 19:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Han kan ha haft bilen i flera dagar efter hennes försvinnande, men om bilen hade setts av hennes far på gården hade han garanterat suttit häktad nu, så jag invänder en aning.
Vi är överens om att han kan ha haft bilen i flera dagar efter försvinnandet. Här i Storstockholm är en övergiven bil på allmän parkering en före detta bil efter två dygn. Hur är det i Stora Höga?
Citera
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Om det inte har med brottet att göra är det Off Topic. Och det finns det redan för mycket av i tråden. Kan inte de som är intresserade av FS hyresavtal och rättigheter starta en separat tråd om det!

Men herregud människa. Att hans rättigheter att bo kvar i huset påverkas av brottets vara eller inte tror jag åsyftades. Sen bottnar ju diskussionen i att några efterlyste kort då de trodde att han skulle återvända till huset, vilket är on topic i allra högsta grad
Citera
Medlem
DeLoreans avatar
Har ni tänkt på att tidsschemat (utifrån vad vi vet här på FB) faktiskt gör det möjligt att MJ både kan ha rest iväg (och tagit ut pengar i bankomaten) gjort vad hon nu skulle göra och hunnit komma tillbaka hem innan något har hänt.

Öppnar för möjligheten att hon faktiskt varit iväg och träffat någon ny. Om det blev lyckat kan hon ha kommit hem och talat om det för FS som flipprar ur och gör nåt dumt.
Citera
2010-08-13, 19:02
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butterfly78
Nej men vi diskuterar brottet eller eventuella brottet angånde MJ försvinnande och inte vilka regler som gäller vid hyresavtal.

Det är väl det vi andra diskuterar också, men för all del jag missade skylten "Utredning pågår, stör ej" på din dörr, det ska inte hända igen
Citera
2010-08-13, 19:06
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Har ni tänkt på att tidsschemat (utifrån vad vi vet här på FB) faktiskt gör det möjligt att MJ både kan ha rest iväg (och tagit ut pengar i bankomaten) gjort vad hon nu skulle göra och hunnit komma tillbaka hem innan något har hänt.

Öppnar för möjligheten att hon faktiskt varit iväg och träffat någon ny. Om det blev lyckat kan hon ha kommit hem och talat om det för FS som flipprar ur och gör nåt dumt.

En tanke, och som du säger så spårar det kanske ut när hon kommer hem, han dräper henne och kör tillbaka bilen till tåget, precis som om hon aldrig hade kommit tillbaka.
Citera
2010-08-13, 19:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
En tanke, och som du säger så spårar det kanske ut när hon kommer hem, han dräper henne och kör tillbaka bilen till tåget, precis som om hon aldrig hade kommit tillbaka.
Då kanske hon tog bilen på resan.

Bilen verkade oskadd. Jag frågar igen, finns det någon lokal förmåga som vet hur länge en bil kan stå och se övergiven ut i Stora Höga?
Citera
2010-08-13, 19:12
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Där har du en poäng!

Ja, detta scenario ger i alla fall en konkret orsak till att han skulle spåra ur. Har hela tiden tyckt att det känts litet osannolikt att han plötsligt skulle få ett raserianfall utan att det har hänt nåt radikalt.
Senast redigerad av DeLorean 2010-08-13 kl. 19:14. Anledning: Glömde en sak
Citera
2010-08-13, 19:14
Bannlyst
Citat:

Ingen dum tanke.. Tråden börjar bli så omfattande, jag försöker hitta datum för deras gräl ute på Tjörn, när var det? Handlade kanske grälet om att MJ skulle åka bort? Hon kanske kom tillbaka den sista Juli eller 1 Augusti lagom till mötet hon hade då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in