Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
En jobbarkompis hade sett Polisen dyka vid en bro på vägen ut till Tjörn, vet dock inte vilken bro (det var någon dag i förra veckan, kommer tyvärr inte ihåg vilken dag

). Men den troligaste bron är bron vid Stenungsbaden, (han så dem från bron när han körde förbi).
Nedanför denna bro finns en
segelklubb, där skulle man lätt kunna dumpa en kropp om man nu skulle vilja göra detta. Finns bryggor lättillgängliga att köra väldigt långt fram till. Något som jag hört (antagligen från Leif GW) är att
GM oftast dumpar en kropp vid en plats man känner till / vet hur området ser ut. Har svårt att tro FS känner till någon större del av Svartedalsområdet. Segelklubbens bryggor och område ser man varje gång man åker över bron och det torde ju MJ och FS gjort en del.
Lite spekulationer..
Jag håller med dig om att GM förmodligen valt en plats han är någorlunda förtrogen med.
Han vill nog inte råka ut för att möta folk på någon konstig plats... allra minst just när han släpar ut "den stora ihoprullade mattan" ur bagageluckan tex.
Men... därför tror inte jag på en båtklubb... så här års iaf.
Det var/är semestertider, och råder full aktivitet i hamnarna. (Som flera andra redan skrivit.)
Visserligen kan det vara en hel del som seglat iväg från just sina båtplatser, men dit kan det ju komma någon närsomhelst igen. Och i de båtar som ligger kvar kan det mycket väl vara folk som sover över... för att kunna komma iväg tidigt nästa morgon... eller för att båten används litegrann som flytande sommarstuga.
Många är rädda om sina båtar och utrustningen ombord (oavsett om det är värden för 1 000, 100 000 eller 1 000 000) och håller naturligtvis koll på såväl väder och vind samt tjuvar och vandaler.
Vissa båtklubbar har vaktpass, som innebär att medlemmarna själva hjälps åt att patrullera om nätterna, andra anlitar vaktbolag.
Förutom det har alla någon form av galler/stängsel/bom/grind med lås på. Därför tror inte jag att det är så lätt att bara svänga ner med bilen på valfri brygga...
En manipulativ typ kan iofs vara bra på att snacka sig ur situationer, men tar h*n verkligen risken att bli sedd?
Annars är, som sagt, en mindre båt med presenning över ingen dum idé

men isåfall rekommenderas nog inte sjösättning via någon välbesökt brygga.