2010-08-16, 10:54
Medlem
Pethruss avatar
MJ hade ju knappast detta ganska stora halsband på sig nattetid, så om halsbandet - helt eller trasigt - hittades i huset så betydde det att något hänt innan hon hunnit ta på sig det på morgonen. Och om någon hänt henne nattetid i huset, så är det inte underligt om polisen drar slutsatsen att det är hennes sambo som är den skyldige.
Senast redigerad av Pethrus 2010-08-16 kl. 11:03.
Citera
2010-08-16, 11:08
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Olika uppgifter. Enligt Eniro tar det ca 35 minuter från pappans marina hem till MJ.

Svårt att tro att det tar 20 min från Tjörn till MJ:s hem, jag kör på det och jag har 7 km kortare att köra, samt att vägen till MJ:s hem är väldigt kurvig. Så 30 till 35 min låter mer troligt.
Citera
2010-08-16, 11:09
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Nej, något "rött märke" eller "märke på halsen" har inte nämnts i den här tråden.

Nej, men Perception nämnde det snarlika "en rådnad på halsen", fast jag tror inte på det som något av betydelse för händelseutvecklingen i fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Perception
Ja det är frågan... om han inte sa något ö.h.t, nekade helt direkt ifrån början... eller om han hade "en rådnad på halsen"

Om man utgår ifrån att den artikeln stämmer..
Citera
2010-08-16, 11:17
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Nej, men Perception nämnde det snarlika "en rådnad på halsen", fast jag tror inte på det som något av betydelse för händelseutvecklingen i fallet.

Jag undrar om inte Perception (med tanke på uttrycket "om han hade" och den följande smileyn) bara gjorde en liten indirekt hänsyftning till Alm/Chen-fallet. Alm ska ju, enligt någon polis, ha haft en rodnad på halsen vid besöket hos polisen omedelbart efter Linda Chens försvinnande.
Citera
2010-08-16, 11:22
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Jag undrar om inte Perception (med tanke på uttrycket "om han hade" och den följande smileyn) bara gjorde en liten indirekt hänsyftning till Alm/Chen-fallet. Alm ska ju, enligt någon polis, ha haft en rodnad på halsen vid besöket hos polisen omedelbart efter Linda Chens försvinnande.

Även en tanke jag hade, men vad h*n menade kan Perception bara svara själv på.
Citera
2010-08-16, 11:28
Bannlyst
Citat:

Nu när jag läser inlägget Perception gjorde gör jag tolkningen att h*n undrade vad som gjorde att FS under förhöret anhölls, det låter mer som en fråga "hade han ett märke på halsen som MA?" ungefär så..men det är nog bäst att Perception får svara på detta själv.
Citera
2010-08-16, 11:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Den där äckliga gubben som ömsom skulle ta livet av sig, och han stod även bakom buskarna för att tjuvkika på Marina när hon solade naken på sin tomt. Han bor snett mittemot hennes hus, om jag inte minns helt fel. Tysk tror jag att han är dessutom... De som bor nedanför tysken, mittemot Marinas hus, är en timid barnfamilj som alltid gick och lade sig före 20-tiden året om..
Enligt Ratsit är huset närmast obebott. Är tysken sommarboende och inte folkbokförd i Sverige?
Citera
2010-08-16, 11:57
Medlem
DeLoreans avatar
Alltså, nu har vi snart vänt upp och ned på alla tänkbara (och otänkbara) alternativ. Några slutsatser och spekulationer:

1: Eftersom polisen inte verkar ha hittat några spår vare sig i hennes hus, inom det område runt huset som sökts igenom eller i bilarna kan man väl nästan anta att inget mord skett i eller kring huset. (Se mina och andras tidigare inlägg om problemen med att frakta bort en eventuell kropp).

2: Om FS gjort något i närområdet så har han antingen lockat ut MJ i skogen (förslag från Bulow) eller så har han haft en litet odling utanför det avsökta området där han och MJ rykt ihop (förslag från Rubbergirl).

3: Men det finns också möjlighet att polisen har misstolkat den information de har (nu vet jag inte exakt vilken information de har, men här är i alla fall en idé): Antag att det är MJ kört bilen till Stora Höga, tagit ut pengarna och tagit tåget. Väl på tåget upptäcker hon att hon glömt biltelefonen hemma men det är för sent att vända om. Hon tänker att hon kan hålla kontakten med sin familj med hjälp av någon annans biltelefon (hon kanske ska träffa någon). Men så går något snett och MJ råkar illa ut. Så börjar hennes familj undra var hon är och ringer på hennes mobil. Den ligger i hemmet och FS svarar och säger att MJ är ute och reser. Det tror inte familjen på, så pappan åker hem till MJ och hittar FS där, men inte MJ. Familj och polis drar (den iofs rimliga) slutsatsen att FS är skyldig.

Vad kan i så fall ha hänt MJ? Ja, antingen kan hon ju ha stämt träff med någon som inte alls är vad han/hon gett sig ut för att vara. Men hon skulle ju också kunna ha blivit rånad. Hon verkar ju ha tagit ut 10.000+ kronor och om någon har sett henne ta ut dem eller hantera dem så...
Citera
2010-08-16, 12:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Det tror inte familjen på, så pappan åker hem till MJ och hittar FS där, men inte MJ. Familj och polis drar (den iofs rimliga) slutsatsen att FS är skyldig.
Polisen skulle inte gå ut med mordmisstanke bara på vad familjen tror. Den vill nog ha lite mer kött på benen innan den börjar slå på den stora trumman.
Citera
2010-08-16, 12:08
Avslutad
Citat:
Polisen skulle inte gå ut med mordmisstanke bara på vad familjen tror. Den vill nog ha lite mer kött på benen innan den börjar slå på den stora trumman.

De hängde ju ut den där stackars språkläraren i Falun (?) till höger och vänster i tidningar och annat. Sedan visade det ju sig att han var oskyldig...
Citera
2010-08-16, 12:13
Medlem
bulows avatar
Citat:

Enligt polisen själv så var anledningen att de skulle få "andra befogenheter".

"– Vi utesluter inte att hon kan vara vid liv. Vi vet ju inte vad som har hänt henne. Därav att vi har inlett en förundersökning om mord, för att vi ska ha lite andra befogenheter."

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7570834.ab

Iofs har det kanske framkommit fler saker sedan dess.. ..eller inte.
Citera
2010-08-16, 12:20
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Jag har oxå en oreggad telefon..

Jag oxå oreggad mobil, även hemtele hemlig, pg av ett yrke som jag haft. Man kan ju ha det pga hot etc ...
Senast redigerad av jjagare 2010-08-16 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in