2010-08-16, 14:46
Medlem
Tuesdays avatar
Åklagarens beskrivning, och som tingsrätten häktade på, löd 'mord i juli i Spekeröd'. Inte 'Västra Götaland', inte 'människorov', inte 'griftefrid'...

Som en liten påminnelse.
Citera
2010-08-16, 15:25
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I en småbåtshamn är det liv och rörelse dygnet runt så här års, särskilt om den har gästhamn, vilket denna hamn har. Klart olämpligt för ljusskygg verksamhet.

Gästhamnen ligger på andra sidan bron intill de restauranger som finns, även den vanliga småbåtshamnen ligger där. Det är ungefär 100 meter dit (dock vet jag inte om det går att se dit, det ligger på andra sidan brofästet). Angående Stenungsbaden så ligger det på andra sidan mittemot segelklubben, avståndet över sundet kanske är 200 m.
Segelklubben är inte inhägnad. Dock skulle jag inte ha valt denna plats, men i ett kanske påverkat tillstånd (berusad av någon substans) så är frågan om man tänker på detta??
Som sagt mina spekulationer

Måste bara tillägga att detta är en båtklubb förening som har sommarkurser i att lära ungdomar att lära sig segla. Ligger kanske bara 3 motorbåtar vid deras brygga.

lagt in lite prickar vart de olika platserna är.

http://kartor.eniro.se/m/InlqN

visste inte hur man satte in prickar på denna karta.

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=Stenungsundsh em+AB,+Stenungsund&sll=61.606396,21.225586&sspn=29 .263596,79.013672&ie=UTF8&hq=Stenungsundshem+AB,&h near=Stenungsund,+V%C3%A4stra+G%C3%B6talands+L%C3% A4n&ll=58.063313,11.812221&spn=0.00097,0.002411&t= h&z=19&iwloc=A
Senast redigerad av jjagare 2010-08-16 kl. 15:49. Anledning: Fel angående ett avstånd
Citera
2010-08-16, 15:41
Medlem
jarlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristoferA
Jo, men den biten när de häktade honom i månader och målade ut honom som en mördare var ju lite onödig. Ironiskt att han visade sig vara vit som snö...
Väldigt offtopic här, men antingen pratar du inte om herr Alm, eller så har du missat vad som hänt (visst, frisläppt, men inte "vit som snö")?

Och att polisen i detta fall vidhåller sin misstankte handlar ju om att dom inte har tillräckligt med bevis. I fallet Alm så hade man "bevis" eller rättare sagt indicier, som sedan visade sig inte hålla i rätten.
Citera
2010-08-16, 15:44
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Åklagarens beskrivning, och som tingsrätten häktade på, löd 'mord i juli i Spekeröd'. Inte 'Västra Götaland', inte 'människorov', inte 'griftefrid'...

Som en liten påminnelse.
Det är just det som gör att jag misstänker att man vet mer, att man funnit tecken på just mord....man undrar ju vad det kan vara, för inte räcker det med att föräldrarna säger att "hon brukar höra av sig".
Citera
2010-08-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Gästhamnen ligger på andra sidan bron intill de restauranger som finns, även den vanliga småbåtshamnen ligger där. Det är ungefär 100 meter dit (dock vet jag inte om det går att se dit, det ligger på andra sidan brofästet). Angående Stenungsbaden så ligger det på andra sidan mittemot segelklubben, avståndet över sundet kanske är 200 m.
Segelklubben är inte inhägnad. Dock skulle jag inte ha valt denna plats, men i ett kanske påverkat tillstånd (berusad av någon substans) så är frågan om man tänker på detta??

Måste bara tillägga att detta är en båtklubb förening som har sommarkurser i att lära ungdomar att lära sig segla. Ligger kanske bara 3 motorbåtar vid deras brygga.

Men, påverkad eller panikslagen, det är väl ändå väl långsökt att åka från ödemarkerna i Svartedalen, in i samhället med en kropp i bagaget för att dumpa den där, eller? Skogsmarkerna är ju fulla av sjöar och det är inte långt till älven t ex ovanför kraftverket i Lilla Edet.

Varför dumpa i vatten över huvud taget? Det finns ju t ex grustag där man lätt kan få ner stora mängder grus och sand från branter för att begrava något.
Citera
2010-08-16, 15:54
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Har en hypotes som är så enkel så den knappt kan publiceras: Bråk går överstyr natten mellan hans födesedag och den dag hon senast sågs (?) i livet. Strypning.

Ja, det ligger mycket i detta såklart. Men då skulle det väl snarare kallas "dråp". Mord är ju en mera planerad handling och det tror inte jag att det var, för vad hade han att vinna på att mörda henne? Ingenting, som jag ser det.

Men man kanske rubricerad det som mord från Polisens sida "för säkerhets skull" på något sätt?
Citera
2010-08-16, 16:00
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du har missat en detalj: Han har suttit häktad och i förhör i en vecka. Han är inte tillräckligt förhärdad brottsling för att klara det.

Särskilt inte, eftersom han verkar vara van att röka lite "gräs" för att lugna ner sig, vilket inte lät sig göra nu. Jag är tveksam till honom som GM iaf om det var planerat, eftersom han inget hade att vinna på det, bara förlora.
Citera
2010-08-16, 16:02
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare

Tack för kartan!

Jag borde inte ha sagt att alla båtklubbar är inhängnade, sorry.

Tror ändå inte att GM hade tagit risken att bli sedd... i det här fallet dessutom uppifrån bron.
Känns som att gå över ån efter vatten, med tanke på alla sjöar, kärr och dypölar som finns närmare villan. (Om nu villan är mordplatsen?)
Men vem vet? Kanske GM var rejält påverkad av droger redan vid dumpningen av kroppen?
Citera
2010-08-16, 16:03
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhTD
Men, påverkad eller panikslagen, det är väl ändå väl långsökt att åka från ödemarkerna i Svartedalen, in i samhället med en kropp i bagaget för att dumpa den där, eller? Skogsmarkerna är ju fulla av sjöar och det är inte långt till älven t ex ovanför kraftverket i Lilla Edet.

Varför dumpa i vatten över huvud taget? Det finns ju t ex grustag där man lätt kan få ner stora mängder grus och sand från branter för att begrava något.

Som sagt bara mina teorier, Men jag tror inte att FS var förtrogen med Svartedalsområdet eller de andra trakterna kring Stora Höga. Varför jag tror detta är att FS inte bott här särskilt länge samt att min känsla säger mig att FS inte var runt i Svartedalen och Hajkade något större. Jag själv är uppvuxen precis vid Svartedalens utkant och har bott här i ett trettiotal år. Har tillbringat mycket tid uppe vid Svartedalens många sjöar, vandringsleder etc. Tror inte jag skulle hitta ut till ett mosshål eller någon sjö mitt i natten utan vidare.

Teorier
Hoppas detta löser sig snart så vi kan få alla svar
Citera
2010-08-16, 16:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Har en hypotes som är så enkel så den knappt kan publiceras: Bråk går överstyr natten mellan hans födesedag och den dag hon senast sågs (?) i livet. Strypning.

Ja, det ligger mycket i detta såklart. Men då skulle det väl snarare kallas "dråp". Mord är ju en mera planerad handling och det tror inte jag att det var, för vad hade han att vinna på att mörda henne? Ingenting, som jag ser det.

Men man kanske rubricerad det som mord från Polisens sida "för säkerhets skull" på något sätt?

Jag tror inte polisen har så mycket teorier om vad som skulle kunna vara motivet, och inte heller hur hon dog eller om det var planerat eller ej.

Men mord vs. dråp definieras inte utifrån graden av planering som ligger bakom. Dråp är helt enkelt ett mord med förmildrande omständigheter. En stundens ingivelse kan ofta ses som en förmildrande omständighet, och få försvaret att yrka på dråp, men behöver inte vara det. Exempelvis Anders Eklunds mord på Engla Höglund var nog inte särskilt planerat.

Mordet på Nathalie Johansen är ett annat exempel på något som inte var planerat, men ändå rubricerats som mord.
Citera
2010-08-16, 16:08
Medlem
Catings avatar
Hur lång tid tror ni att det tar för SKL att komma med något resultat?
Citera
2010-08-16, 16:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Hur lång tid tror ni att det tar för SKL att komma med något resultat?

Resultat på vad..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in