Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Har en hypotes som är så enkel så den knappt kan publiceras: Bråk går överstyr natten mellan hans födesedag och den dag hon senast sågs (?) i livet. Strypning.
Ja, det ligger mycket i detta såklart. Men då skulle det väl snarare kallas "dråp". Mord är ju en mera planerad handling och det tror inte jag att det var, för vad hade han att vinna på att mörda henne? Ingenting, som jag ser det.
Men man kanske rubricerad det som mord från Polisens sida "för säkerhets skull" på något sätt?
Jag tror inte polisen har så mycket teorier om vad som skulle kunna vara motivet, och inte heller hur hon dog eller om det var planerat eller ej.
Men mord vs. dråp definieras inte utifrån graden av planering som ligger bakom. Dråp är helt enkelt ett mord med förmildrande omständigheter. En stundens ingivelse kan ofta ses som en förmildrande omständighet, och få försvaret att yrka på dråp, men behöver inte vara det. Exempelvis Anders Eklunds mord på Engla Höglund var nog inte särskilt planerat.
Mordet på Nathalie Johansen är ett annat exempel på något som inte var planerat, men ändå rubricerats som mord.