2010-08-16, 02:17
Bannlyst
Har de inte spårat vart mobiltelefonen senast var lokaliserad nånstans än? Tycker att det borde de gjort med en gång men inte sett något om det.
Citera
2010-08-16, 02:25
Medlem
Leelooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Där har du hittat nåt! Östergötland och Norrland var ju helt nytt. Och polisen går ut och säger att det var hon i bilen på förmiddagen 28/7 (och då är det väl hon som tagit ut pengarna?)

Och sedan ser jag att artikeln är senast uppdaterad 5:e augusti.

Hur har vi kunnat missa det här? Eller är det bara jag som missat det?

Hehe, den artikeln var länkad till tidigt i tråden Men det har ju som sagt skrivits en hel del här sen dess och jag har ett ibland överdrivet bra minne
Citera
2010-08-16, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
I en annan tidning stod det ju att hon hade pratat med en vän om att hon skulle bila österut, och ville hälsa på.. Vännen säger där i tidningen(Gt 5 aug), att han senare sms:ade och sa att det fick bli efter semestern. Hon svarade aldrig på det, och sen dess har hon inte hörts av. Hon skulle väl antagligen först fira sin syster, minns inte om det var den 29 juli och sen åka då?
Normalt sett borde hon väl ha bekräftat hans svar om att ses efter semestern. Undrar om FS kan ha skickat detta från hennes mobil? Hade vännen sagt ok skulle det kanske se ut som att hon rest bort och försvunnit på väg dit. Typ fallet med Carolin.
Citera
2010-08-16, 03:37
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Var har du hört eller läst om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av PampaLow
Har varit inne påbåde GToch Gp´s sidor utan att finna något om detta. Har du en länk?

Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Samma här! (därav BAH!)
Det vore dock intressant om Disponenten eller någon annan återkom med dagens "fynd".

Jag har fått uppgiften från mycket säkra källor. Se nedanstående svar för övrig info.

Citat:
Ursprungligen postat av r0bert
Med jämna mellanrum så är det folk som hoppar från broarna i Göteborgstrakten.
Jordfallsbron, Angeredsbron, Slakthusbron, Göta Älvbron & Älvsborgsbron.

En del av dessa lyckas Räddningstjänsten plocka upp levande eller döda men det är inte alltid dom får larm om
att någon hoppat eftersom det inte alltid finns vittnen till detta.
Dom som hoppat flyter i bland upp & hittas av allmänheten vilket troligtvis hänt i detta fallet.

Media rapporterar väldigt sällan om självmord/själmordsförsök & det kan vara en orsak till varför det inte finns info om dagens "fynd".
Det är inget direkt nyhetsvärde i det & det är onödigt att spä på sorgen för dom anhöriga.

Men det är lite konstigt att Polisen inte skriver om det på sin hemsida...

http://www.polisen.se/Vastra_Gotalan...ring-Goteborg/

Dessutom var det någon som hoppade från Tjörnbron mellan 11.30-12.00 idag.
Det finns ingen info om det heller.
Polisens rapportering har blivit värdelös sen dom införde RAKEL...

Nja, det är inte så konstigt faktiskt. I händelseloggen på polisens hemsida så listas inte samtliga händelser, utan bara ett urval. Tror även att det står så på hemsidan. Men i övrigt så är det ungefär så som du skriver - man skriver inte om alla tragiska händelser, utan de som kan tänkas vara av intresse för allmänheten. Om likfyndet från igår var ett helt vanligt självmord så kommer ni inte heller att kunna läsa om det i media. Däremot om det skulle vara Marina som hittades, så skulle samtliga nyhetsmedia skriva spaltmeter om likfyndet. Så är det..

Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Jag är lite nyfiken på varifrån disponenten har fått sina uppgifter ifrån gällande liket i Göta älv. En sak jag undar över, är det fiskehamnen i Göteborg han menar eller finns det någon annan med detta namn längre upp?

Exakt fyndplats för kroppen är precis i höjd mellan Fiskehamnen - där fiskeauktionerna hålls - och Amerikaskjulet där företaget SeaCat tidigare fanns. Alltså precis mittemot Älvsnabbens färjeläge vid Slottsberget. Säg att kroppen bärgades mellan 50-100 meter ut i vattnet, från Fiskehamnens kaj sett. Tiden då polisbåten markerade och skyddade platsen skulle jag säga var runt 14.15 ungefär. Brandkåren anlände väl någon kvart senare och kroppen fördes bort från platsen senast vid 14.45. Men jag tror inte att den döda kroppen var Marina baserat på inblandad personal. Mera exakt än så här kan jag nog inte vara..
Citera
2010-08-16, 04:05
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Jag har fått uppgiften från mycket säkra källor. Se nedanstående svar för övrig info.

Nja, det är inte så konstigt faktiskt. I händelseloggen på polisens hemsida så listas inte samtliga händelser, utan bara ett urval. Tror även att det står så på hemsidan. Men i övrigt så är det ungefär så som du skriver - man skriver inte om alla tragiska händelser, utan de som kan tänkas vara av intresse för allmänheten. Om likfyndet från igår var ett helt vanligt självmord så kommer ni inte heller att kunna läsa om det i media. Däremot om det skulle vara Marina som hittades, så skulle samtliga nyhetsmedia skriva spaltmeter om likfyndet. Så är det..

Exakt fyndplats för kroppen är precis i höjd mellan Fiskehamnen - där fiskeauktionerna hålls - och Amerikaskjulet där företaget SeaCat tidigare fanns. Alltså precis mittemot Älvsnabbens färjeläge vid Slottsberget. Säg att kroppen bärgades mellan 50-100 meter ut i vattnet, från Fiskehamnens kaj sett. Tiden då polisbåten markerade och skyddade platsen skulle jag säga var runt 14.15 ungefär. Brandkåren anlände väl någon kvart senare och kroppen fördes bort från platsen senast vid 14.45. Men jag tror inte att den döda kroppen var Marina baserat på inblandad personal. Mera exakt än så här kan jag nog inte vara..

Tack för informationen det räckte mer än väl. Ovissheten måste vara fruktansvärt tärande för er som känner henne men än så finns det ju ett litet hopp.

OT: Det händer att jag ser eller hör ambulanser samt brandbilar men kan sedan aldrig hitta någon notis om detta, nu förstår jag varför.
Citera
2010-08-16, 04:05
Avslutad
En liten detalj som förefaller ovanlig: har hennes familj accepterat polisens mord-teori från dag 1? Det verkar underligt att de inte är ute i skogen och letar, att de inte organiserar skallgångskedjor osv.

Parallellt med detta, om både sheriffen och offrets familj nu är säkra på att hon är död - varför görs inget ordentligt genomsök av de omgivande skogarna? Ett mord med lik är bättre än ett mord utan lik.

Prostatagerillan borde kunna bistå med en bataljon knektar som kan genomsöka de omgivande skogarna iklädda grötuniform och med mausern på ryggen. En icke oansenlig andel av dessa knektar känner till området väl då de har lekt där sedan barnsben (på Gustav Vasas tid), så de är mer än väl lämpade att leta efter eventuella gömställen.

Har någon kollat "tjuvklyftan"/tjuvklämman vid Håltesjön?

"en gång blev en piga från Hålta bortrövad. Hon fördes till Tjuvklämman och hölls där i flera år."
Senast redigerad av KristoferA 2010-08-16 kl. 04:54.
Citera
2010-08-16, 04:19
Medlem
MrBatess avatar
Det är ingen som funderat på om Spekeröd verkligen var brottsplatsen?

Kan detta vara ett scenario:

FS fyllde år. Bråket kanske gällde att han ville till sin lägenhet och träffa sin gode vän "tjackpundaren/dealern", som inte har bil etc, kanske stack de till dealerns lägenhet?. Där tände FS och dealern på och MJ ville hem, något gick snett, en olycka ett brott?

Hur de gjorde sig av med Marina? Ingen aning, men FS tog bilen till Spekeröd med dealern. Dealern tog Lupon och de åkte tillsammans till Stora Höga och gjorde bankomatuttag (delaern, som ingen känner igen i Stora Höga med hennes kod som FS visste). FS visste att det är en fråga om få dagar innan Maria saknas av föräldrarna, så han tar ut så mycket pengar han kan på hennes konto.

De kör bilarna till pendelstationen. Här sticker dealern hem med pendeln och FS tar Lupon till Spekeröd och stannar där så polisen inte letar efter Marina hemma hos dealern (alt FS lägenhet).
Citera
2010-08-16, 04:43
Medlem
LikeAGloves avatar
Det är mer regel än undantag att dom fiskar upp lik vid Röda sten på sensommaren
Citera
2010-08-16, 05:01
Medlem
MrBatess avatar
Kod:
Citat:
Ursprungligen postat av MrBates
Det är ingen som funderat på om Spekeröd verkligen var brottsplatsen? Kan detta vara ett scenario: FS fyllde år. Bråket kanske gällde att han ville till sin lägenhet och träffa sin gode vän "tjackpundaren/dealern", som inte har bil etc, kanske stack de till dealerns lägenhet?. Där tände FS och dealern på och MJ ville hem, något gick snett, en olycka ett brott? Hur de gjorde sig av med Marina? Ingen aning, men FS tog bilen till Spekeröd med dealern. Dealern tog Lupon och de åkte tillsammans till Stora Höga och gjorde bankomatuttag (delaern, som ingen känner igen i Stora Höga med hennes kod som FS visste). FS visste att det är en fråga om få dagar innan Maria saknas av föräldrarna, så han tar ut så mycket pengar han kan på hennes konto. De kör bilarna till pendelstationen. Här sticker dealern hem med pendeln och FS tar Lupon till Spekeröd och stannar där så polisen inte letar efter Marina hemma hos dealern (alt FS lägenhet).

Kan givetvis finnas varianter på det scenario jag skrev. Kanske bodde dealern i Mölndal, kanske tippade de Marina med hjälp av bilen, båda två i Sisjön eller söderut Kållered, kanske gick FS till Spekeröd från Stora Höga, utan att Lupon var inblandad. Dealern tog pengarna, som tack för att han hjälpte fixa undan en kropp. Dealern slängde bilnycklarna vid Mölndalsbro, spårvagnens ändhållsplats, tog bussen hem till Bifrost.
Kanske därför polisen vill ha vittnen från Stora Höga? Någon kanske såg FS och dealern på pendelstationen hoppas polisen? men, de flesta kanske tänker på MJ bild i tidningarna och någon kanske såg FS och dealern på pendeln, men kopplar inte ihop en händelse med två män utan MJ.
Citera
2010-08-16, 07:39
Medlem
eviltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det behöver inte vara en "hemlig" vän. Det kan ha varit vem som helst som hade samma resmål. Men något skumt är det med den den personen annars hade h*n hört av sig till polisen och fallet fått en annan vändning.

Precis. Och om nu h*n har gjort något med henne så lär ju inte denne kontakta polisen och ge de ett nytt spår. H*n glädjer sig säkert över att all misstänksamhet lutas mot FS.
Citera
2010-08-16, 07:40
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBates
Det är ingen som funderat på om Spekeröd verkligen var brottsplatsen?

Kan detta vara ett scenario:

FS fyllde år. Bråket kanske gällde att han ville till sin lägenhet och träffa sin gode vän "tjackpundaren/dealern", som inte har bil etc, kanske stack de till dealerns lägenhet?. Där tände FS och dealern på och MJ ville hem, något gick snett, en olycka ett brott?
<cut>

Inte särskilt troligt, nej.

För det första tror jag inte att FS har någon lägenhet, annars hade det väl inte varit så svårt att få honom att flytta ut.

För det andra skulle MJ aldrig ha gått med på att åka iväg för knarkinköp. Det stämmer inte in med bilden av hennes personlighet.

Och till alla som nu poppar upp och vill hävda att man visst måste veta om vad ens partner gör tänker jag bara hänvisa till snubben som ville segla hem med 1,5 ton kokain - hans särbo hade ingen aning.
Citera
2010-08-16, 07:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Långskott, jag vet

Jag hittade den här notisen, om några män som gjort inbrott i trakterna, bla just i Spekeröd. Tänkte på FS kriminella bakgrund, kanske ett sätt att hämnas för att MJ avslutat förhållandet..
Kanske såg föräldrarna tecken på inbrott, eller att det fattades saker hemma hos henne. Det i samband med en försvunnen person hade ju såklart stärkt misstankarna om att det inte rör sig om ett "naturligt" försvinnande. MJ kanske tom kom på FS under tiden han tog saker därifrån?
äh, inte vet jag.. Det är förmodligen bara ett av alla konstiga sammanträffanden som sker ibland
Jag har följt upp det här långskottet, men det gled tyvärr inte i mål.
http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=6720&sidnamn=ALINGS%C3%85S
Mannen i 40-årsåldern är, enligt Skaraborgs Tingsrätt, en rumänsk medborgare bosatt i Angered. FS är alltså inte misstänkt för inblandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in