2011-08-24, 09:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Riktigt så enkelt är det inte att räkna ut. En person som väger 100 kg och om vi överdriver har 8 % blodvolym (möjligen manlig atlet) vilket skulle innebära 4 liters blodförlust (50%), 3,2 (40%) och 2,4 (30 %) om jag räknar rätt.

Ska vi räkna realistiskt rör det sig troligen om 95 kg x 0,60 ml = ca 5.7-6 liter och vid 40 % blodförlust krävs ca 2-2,5 liter (vilket mängden var ungefär).

Ska man överleva en blodförlust på ex. 25 % krävs att blödningen stoppas. Efter ca 20% blodförlust hamnar kroppen i chock. Får man cirkulationssvikt kan andra organ slås ut. Det handlar alltså inte bara om blodvolymen. Hjärta och hjärna samt inre organ påverkas kraftigt av cirkulationsförändringar.

http://www.1177.se/Fraga-1177se/Frag...a-utan-att-do/
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Chock/

60 ml? Andra sidor uppger 70 ml och någon 80 ml. Till att börja med kanske man skulle kontrollera med någon ordentligt insatt vilka mängder vi pratar om som gäller för en kvinna på 95 kilo som är överviktigt men som har hyfsat vältränade muskler.

Allt är generellt, jag vet en person som då vägde drygt 100 kilo som förlorat 4.5 liter blod, har sett läkarjournalen, och överlevde. Att påstå att alla som tappar två liter blod alltid dör är att förvrida sanningen när det bevisligen finns de som överlevt den dubbla förlusten. Dock fick denna person sjukvård inom en timme vilket var avgörande för att denna person överlevde.
Citera
2011-08-24, 09:24
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
dubbelsäng, 2 soffor. 3 hyllor. sen lampor mm har Fredrik köpt

Jösses, hur fick han pengar till det?
Citera
2011-08-24, 09:26
Medlem
rubbergirls avatar
Från Bohusläningen:

Citat: "09:21 Försvaret ifrågasätter att de inte fått ta del av telefontrafiklistorna i god tid. Domaren anser att detta är en fråga mellan polisen och försvaret, men håller med om att listorna kommit mycket sent till försvaret och att detta kunnat sabotera rättegången."
Citera
2011-08-24, 09:29
Bannlyst
Citat:
Enligt FUPn har hon inte gjort några läkarbesök senaste tiden. Fanns väl även kläder i storlek L? Eftersom hon hade den tajta våtdräkten på sig dagen innan skulle man kanske kunna använda den för att avgöra maxstorlek?

Ja, och en T-shirt var bara i medium. Jag tvivlar på 100 kg..
Citera
2011-08-24, 09:30
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
60 ml? Andra sidor uppger 70 ml och någon 80 ml. Till att börja med kanske man skulle kontrollera med någon ordentligt insatt vilka mängder vi pratar om som gäller för en kvinna på 95 kilo som är överviktigt men som har hyfsat vältränade muskler.

Allt är generellt, jag vet en person som då vägde drygt 100 kilo som förlorat 4.5 liter blod, har sett läkarjournalen, och överlevde. Att påstå att alla som tappar två liter blod alltid dör är att förvrida sanningen när det bevisligen finns de som överlevt den dubbla förlusten. Dock fick denna person sjukvård inom en timme vilket var avgörande för att denna person överlevde.

Jag vet folk som förlorat ännu mer blod och överlevt men det hör inte hit eftersom de vårdats länge på sjukhus. Marina har ju inte vårdats på sjukhus.
Att påstå att alla som tappar 2 liter blod och inte vårdas för det dör är ingen överdrift. Det har fortfarande inte BARA med blodförlusten att göra. Organen kollapsar!
Citera
2011-08-24, 09:33
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Jag vet folk som förlorat ännu mer blod och överlevt men det hör inte hit eftersom de vårdats länge på sjukhus. Marina har ju inte vårdats på sjukhus.
Att påstå att alla som tappar 2 liter blod och inte vårdas för det dör är ingen överdrift. Det har fortfarande inte BARA med blodförlusten att göra. Organen kollapsar!

Är du läkare med tanke på att du uttalar dig så specifikt angående detta?
Citera
2011-08-24, 09:33
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ja, och en T-shirt var bara i medium. Jag tvivlar på 100 kg..

Det beror på hur vikten är fördelad. Stora bröst hade hon inte (BH 90 B), men däremot ganska bred om baken (L-XL på trosor/shorts) och stor mage. Sedan är det också stor skillnad på storlekar på kläder. Vissa märken är mindre/större i storlek än andra.
Senast redigerad av rubbergirl 2011-08-24 kl. 09:36.
Citera
2011-08-24, 09:37
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Lite funderingar angående kulhål..

Kan kulhålet tillkommit tidigare? Fibrer och "benflisa" som hittades i kulhålet undersöktes i jakt på blod. De fann inget DNA. Vet man med bestämdhet att det var mänskligt ben?

Någon skrev ett inlägg tidigare som var intressant. Jag hittar inte det nu, men det gick ut på att just denna pistolmodell var ganska klen. Personen ifrågasatte om det ens gick att skjuta igenom ett skallben. I detta fall ska kulan ha gått igenom Kudde?, förmodligen huvudet då och även ganska långt in i träpanelen.

Hur påverkas ammunition av ålder? Skotten var väl också från tidigt 40-tal?

FS säger att de provsköt pistolen på våren någon gång, dock en bra bit från huset och de sköt många skott.

En grannes besökande pappa hör under våren ett eller två skott, FUP sid 58. Han kollar upp med några grannar om de skjutit, de hade de inte. Och mig veterligen finns inga lovliga villebråd på våren?

FS säger att MJ troligen förvarade vapnen i sovrummet. Det hittades ett "hemmabyggt" kulgevär i hennes garderob, kanske inte helt otroligt att även pistolen fanns där då MJ inte hade nyckel till vapenskåpet.

Kan FS (eller MJ) "lekt" med pistolen hemma i samband med provskjutitningen vid sjön?

Är det helt otroligt att FS siktat på något (gosedjur eller vad som helst) tryckt av på skoj och att ett skott verkligen gick av?

Jag vet inte hur vanligt det är att de finner spår av blod i kulhål eller varför det var omöjligt att dna-bestämma benbiten? var materialet för litet?

Jag var en av de som diskuterade den belgiska pistolen av årgång andra världskriget och dess kapacitet. Tvivlar starkt på att ett skott från ett sådant vapen skulle gå igenom skallben x2 och sedan hamna i en träpanel. Det är för mig mera troligt att kulan rikoschetterar vid en skallträff, för med sig en benflisa och hamnar i träpanelen.
Har själv provskjutit med ett liknande vapen och har läst tillräckligt med andra världskrigshistoria för att veta att man inte använde pistoler för huvudskott, utan snarare siktade mer på lungor/hjärta.

När det gäller dna-bestämning utifrån ben så är det bland det svåraste sättet att utföra dna-analys, trots vad som sker i "Bones".
All benvävnad för inte med sig tillräckligt med dna för att analys ska vara möjligt, ens på riktig expertnivå med gränsbrytande forskning såsom i Birger Jarl-studien:
http://magnusladulas.blogg.se/
Tänder alternativt kompakt benvävnad är att föredra framför små benflisor.
Citera
2011-08-24, 09:38
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hoppas att inte lagmannen låter FS slippa lika lindrigt undan som BI lät honom göra under förhören betr. den ekonomiska biten. FS:s kontoutdrag och tömda sparkonto bör detaljgranskas och han bör få redovisa och specificera vilka inkomstkällor (och omkostnader) han haft som utmynnade i att han den 4 augusti förfogade över 8 femhundringar i typiskt automatstuk.

Ja, och dessutom att han hade som rutin att plocka ut sina pengar per omgående via bakomaterna som är aktuella.
Citera
2011-08-24, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det beror på hur vikten är fördelad. Stora bröst hade hon inte (BH 90 B), men däremot ganska bred om baken (L-XL på trosor/shorts) och stor mage. Sedan är det också stor skillnad på storlekar på kläder. Vissa märken är mindre/större i storlek än andra.

Jo, det är klart..det har du rätt i. Men jag upplever att man ibland behöver köpa större storlek än den man faktiskt har.. men det kanske har en annan förklaring?
Citera
2011-08-24, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Jag var en av de som diskuterade den belgiska pistolen av årgång andra världskriget och dess kapacitet. Tvivlar starkt på att ett skott från ett sådant vapen skulle gå igenom skallben x2 och sedan hamna i en träpanel. Det är för mig mera troligt att kulan rikoschetterar vid en skallträff, för med sig en benflisa och hamnar i träpanelen.
Har själv provskjutit med ett liknande vapen och har läst tillräckligt med andra världskrigshistoria för att veta att man inte använde pistoler för huvudskott, utan snarare siktade mer på lungor/hjärta.

När det gäller dna-bestämning utifrån ben så är det bland det svåraste sättet att utföra dna-analys, trots vad som sker i "Bones".
All benvävnad för inte med sig tillräckligt med dna för att analys ska vara möjligt, ens på riktig expertnivå med gränsbrytande forskning såsom i Birger Jarl-studien:
http://magnusladulas.blogg.se/
Tänder alternativt kompakt benvävnad är att föredra framför små benflisor.

Tack för svar..om MJ blivit skjuten i bröstet borde väl kulan stannat där? Ett alternativ är väl att kulan slet sönder huvudartären och rikoschetterade in i väggen?
Citera
2011-08-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
dubbelsäng, 2 soffor. 3 hyllor. sen lampor mm har Fredrik köpt

Vänta lite nu....FS får väl pengar från soc ?
Och om han i så fall gör så har väl han nån sambonorm ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in