2010-08-15, 23:22
Medlem
saffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag tror det var saffy som först nämnde det som ett litet exempel.
https://www.flashback.org/sp24856387
Tack..jag satt o letade
Citera
2010-08-15, 23:22
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
MJ:s hus ligger väldigt bra till om man vill odla pojkvännens huvuddrog cannabis. Avskilt läge, många bodar och med mkt skog runt omkring.
FS fick bo där över sommaren och skulle sedan flytta. Han behöver cash till att fixa boende eftersom han inte kan få ett vanligt hyreskontrakt. Kanske odlade de och skulle skörda nu i höst för att fixa stålar.
...
...
Kanske har de varit försiktiga (iom att FS har/haft med polisen att göra) och satt plantor utomhus. De går ut i skogen för att kolla till sina älsklingar, ser att det inte tagit sig som det bör eller blivit förstört av skadeinsekter. En desperat situation uppstår: FS kommer inte få ihop cash till eget boende och MJ kommer behöva dras med honom längre än hon tänkt.
Alltså, Rubbergirls teori ovan kan vara riktigt bra; FS är faktiskt dömd för cannabisodling om jag minns rätt. Och har bevisligen rökt en del även sedan han flyttade ihop med MJ.

Vore väl helt naturligt om han odlade nånstans i grannskapet. Förklarar hans långa promenader.

Och tänk om det är som Rubbergirl föreslår, att skörden slog fel (det var väl ordentlig juli-torka även i Spekeröd?). Och FS skulle ha sålt en del av skörden få att få in cash. Inte helt otänkbart.

I så fall lär han ha haft kontakt med uppköpare. Kanske har han fått en del i förskottsbetalning? Kanske var bankomatuttaget till för att betala tillbaka?
Citera
2010-08-15, 23:23
Medlem
bulows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ändå blev han anhållen efter 15 minuters förhör.
Att klara ett förhör innebär inte bara att neka, man måste också passa sig för att säga emot sig själv. Det kräver skärpa och intelligens.

Inte nödvändigtvis.

Det finns människor som notoriskt nekar till allt. På frågor svarar dom inte över huvudtaget. Även om de blir överbevisade fortsätter de att neka. Någon slags inbyggd skada på sinnet för empati och samvete.
Citera
2010-08-15, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ändå blev han anhållen efter 15 minuters förhör.
Att klara ett förhör innebär inte bara att neka, man måste också passa sig för att säga emot sig själv. Det kräver skärpa och intelligens. Tror Alm har mer av det än FS.
Alm är inte intelligent, han gick ju på Leif GW P:s taktik, avslöjade ju direkt var Chens kropp låg. Har kommit med olika utsagor, endast klarat sig på sitt blånekande och att kroppen legat så länge att spår försvunnit.
Senast redigerad av Chalaisen 2010-08-15 kl. 23:28.
Citera
2010-08-15, 23:28
Medlem
rubbergirls avatar
Tycker det är lite mysko om de nu hittat ett lik idag i Göta älv, vid Fiskehamnen, att det inte står ngt på ngn nyhetssida.
Kan det vara så att de misstänker att det är MJ de hittat och därför inte går ut med det offentligt?

Samt att det utgör en risk att FS avviker el. hittar på ngt dumt om de går ut med info. Konstogt är det.
Senast redigerad av rubbergirl 2010-08-15 kl. 23:30.
Citera
2010-08-15, 23:28
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Ja, ni läser dåligt Jag spånade tidigare idag om vad jag skulle gjort om jag hade dödat någon, genom dråp eller olyckshändelse. Och då skrev jag om strypning, då det inte finns blod. MJ:s hårstrå och dna finns ju redan i bilen..hon var ju ägare till båda två, och då kan man ju forsla bort ett lik i bilen, väl inlindad i plast. Min teori om tunnan var att det är fruktansvärt tungt att släpa på någon och det blir spår oxå..jag hade tänkt att ta offret så långt bort som möjligt från brottsplatsen.
Jo, men vad jag menar är: Finns det några indikationer på att en tunna saknas vid hennes hem? Tunnor flyttar man inte på så ofta och de brukar lämna tydliga spår på marken när man flyttar dem.

Dessutom borde väl en tunna lämna spår i bilen - färgfläckar, rostfläckar, gräs och annat som fastnat när den stod på marken?
Citera
2010-08-15, 23:30
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Alltså, Rubbergirls teori ovan kan vara riktigt bra; FS är faktiskt dömd för cannabisodling om jag minns rätt. Och har bevisligen rökt en del även sedan han flyttade ihop med MJ.

Vore väl helt naturligt om han odlade nånstans i grannskapet. Förklarar hans långa promenader.

Och tänk om det är som Rubbergirl föreslår, att skörden slog fel (det var väl ordentlig juli-torka även i Spekeröd?). Och FS skulle ha sålt en del av skörden få att få in cash. Inte helt otänkbart.

I så fall lär han ha haft kontakt med uppköpare. Kanske har han fått en del i förskottsbetalning? Kanske var bankomatuttaget till för att betala tillbaka?

I så fall helt utan MJ:s kännedom. Hon skulle aldrig ha acceptera en sådan verksamhet i sitt hem eller ens i nära omgivning till detsamma.
Citera
2010-08-15, 23:35
Medlem
utanmanuss avatar
Denna spekulationen missade jag;

Citat:
Jag hade kanske lindat in henne i mycket plast och ner i nån tunna och iväg med bilen. Det finns ju redan hårstrån och dna efter henne i hennes bilar och det enda som kan bevisa mord då är ju blod. (

Men denna läste jag;
Citat:
Men tex en tunna, det har dom flesta på gården. Den är borta och det blir ju märken efter en sån om man tar bort den. Och typ sådana andra bevis, men nekar man och konsekvent säger samma sak.."ja, det kanske varit en tunna där, men jag brukar inte fixa sånt, det är MJ m m", så är det ju inte så lätt att bevisa nåt. .
Citera
2010-08-15, 23:35
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
I så fall helt utan MJ:s kännedom. Hon skulle aldrig ha acceptera en sådan verksamhet i sitt hem eller ens i nära omgivning till detsamma.
Ja, om han nu har gjort det så borde han kunna ha skött detta utan hennes vetskap.

Och om han är skyldig så skulle det till och med kunna vara så att detta är den utlösande orsaken: MJ upptäcker vad FS håller på med och vill att han packar och sticker på minuten. FS får panik och agerar.

Om det har skett vid en odling så ligger kanske kroppen i närheten. Och odlingen kan säkert ligga mer än en kilometer från huset. Men knappast mer än 3-4?
Citera
2010-08-15, 23:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Ja, om han nu har gjort det så borde han kunna ha skött detta utan hennes vetskap.

Och om han är skyldig så skulle det till och med kunna vara så att detta är den utlösande orsaken: MJ upptäcker vad FS håller på med och vill att han packar och sticker på minuten. FS får panik och agerar.

Om det har skett vid en odling så ligger kanske kroppen i närheten. Och odlingen kan säkert ligga mer än en kilometer från huset. Men knappast mer än 3-4?
Polisen har sökt kroppen i en km radie. Om den hade hittat en odling hade den sökt extra noga där. Men 1,5 km?
Senast redigerad av Quarrel 2010-08-15 kl. 23:41. Anledning: Bättre formulering
Citera
2010-08-15, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PampaLow
FINNS det verkligen ett dagens "fynd" då, jag har som sagt kollat Gt´s, GP´s samt Västnytts hemsidor och ingenstans står om något fynd idag.

Med jämna mellanrum så är det folk som hoppar från broarna i Göteborgstrakten.
Jordfallsbron, Angeredsbron, Slakthusbron, Göta Älvbron & Älvsborgsbron.

En del av dessa lyckas Räddningstjänsten plocka upp levande eller döda men det är inte alltid dom får larm om
att någon hoppat eftersom det inte alltid finns vittnen till detta.
Dom som hoppat flyter i bland upp & hittas av allmänheten vilket troligtvis hänt i detta fallet.

Media rapporterar väldigt sällan om självmord/själmordsförsök & det kan vara en orsak till varför det inte finns info om dagens "fynd".
Det är inget direkt nyhetsvärde i det & det är onödigt att spä på sorgen för dom anhöriga.

Men det är lite konstigt att Polisen inte skriver om det på sin hemsida...

http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Handelser/Vastra-Gotaland/2010-08-15-1139-Polisinsatskommendering-Goteborg/

Dessutom var det någon som hoppade från Tjörnbron mellan 11.30-12.00 idag.
Det finns ingen info om det heller.
Polisens rapportering har blivit värdelös sen dom införde RAKEL...
Citera
2010-08-15, 23:53
Medlem
kattellas avatar
Rent hypotetiskt. Om man lindar in en död människa (strypt alltså inget blod) först i handdukar, sedan papper och till sist i plast eller presenningar då skulle kanske hundarna indikera liklukt men det skulle inte finna några bevis att det funnits ett lik i bilen. Det är kanske därför den lilla gröna är på inspektion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in