2010-08-14, 16:05
Medlem
En sak slår mig när det gäller att MJ:s pappa träffat på FS efter försvinnandet. FS familj hade ju inte lyckats nå honom på en hel vecka. Sammanföll detta? Jag fick för mig att FS inte gått att nå från 28:e och en vecka framåt. Stämmer det, ni som har bättre koll än jag på tidsplanerna. Fanns han i huset hela tiden, men svarade inte när de sökte honom? Och kan man då även utgå från att det inte fanns nån kontakt mellan MJ:s och FS:s föräldrar? För då hade väl MJ:s far upplyst dem om att FS fanns i huset.
Det har troligtvis inte nån betydelse men jag blev fundersam kring detta.
Citera
2010-08-14, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tack Callas!

Jag tar emot info från de som vill dölja sitt nick, har tekniska problem med att göra inlägg eller inte är medlemmar, och publicerar dem i tråden. Jag publicerar inte åsikter eller teorier. Det är upp till var och en att avgöra sanningshalten.

OT:

Enligt vissa media är FS exsambo, och kan ha haft en annan bostad. Pappan kan ha varit i MJ:s bostad och senare åkt till FS bostad för att se om hon var hemma hos honom. Men troligast var han hemma hos MJ och hittade FS påtänd.

Enligt uppgift så ska ju inte Marina ha gillat droger, knappt ens alkohol, kan man tolka in nåt i det? Använde han, hade han aldrig använt droger hemma hos henne i huset tidigare så är det ju lite märkligt. Som om han visste att hon inte skulle se det/bry sig nästan... som om han visste att hon inte skulle komma tillbaka.
Senast redigerad av Yori 2010-08-14 kl. 16:17.
Citera
2010-08-14, 16:13
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faktura1
En sak slår mig när det gäller att MJ:s pappa träffat på FS efter försvinnandet. FS familj hade ju inte lyckats nå honom på en hel vecka. Sammanföll detta? Jag fick för mig att FS inte gått att nå från 28:e och en vecka framåt. Stämmer det, ni som har bättre koll än jag på tidsplanerna. Fanns han i huset hela tiden, men svarade inte när de sökte honom? Och kan man då även utgå från att det inte fanns nån kontakt mellan MJ:s och FS:s föräldrar? För då hade väl MJ:s far upplyst dem om att FS fanns i huset.
Det har troligtvis inte nån betydelse men jag blev fundersam kring detta.

Har fattat det som att FS gjort sig oanträffbar för alla föräldrar och anhöriga.

Men har tidigare påpekat att folk borde ha sökt Marina i huset före onsdagen (som väl var när FS påträffades där?) och att FS alltså antingen inte varit där, eller varit där men vägrat öppna/gömt sig.

Suck! Om det nu inte var så att pappan stötte på FS i huset på måndagen eller tisdagen... men att det sedan dröjde till onsdagen innan polisen fick tag på honom för förhör? Usch, vad vi vet lite egentligen.
Senast redigerad av Callas 2010-08-14 kl. 16:18.
Citera
2010-08-14, 16:17
Medlem
saffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Har fattat det som att FS gjort sig oanträffbar för alla föräldrar och anhöriga.

Men har tidigare påpekat att folk borde ha sökt Marina i huset före onsdagen (som väl var när FS påträffades där?) och att FS alltså antingen inte varit där, eller varit där men vägrat öppna/gömt sig.
Jag har uppfattat det så, och läst här, men hittar det inte nu, att MJ:s pappa var och knackade på och ingen öppnade. Och sen knackade på vid ett senare tillfälle igen och då fann han FS i huset ,påtänd. Nån som känner igen det?
Citera
2010-08-14, 16:24
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Jag har uppfattat det så, och läst här, men hittar det inte nu, att MJ:s pappa var och knackade på och ingen öppnade. Och sen knackade på vid ett senare tillfälle igen och då fann han FS i huset ,påtänd. Nån som känner igen det?

Jag känner igen det som mina spekulationer:

https://www.flashback.org/sp24692176
Senast redigerad av Callas 2010-08-14 kl. 16:49. Anledning: tog bort trams
Citera
2010-08-14, 16:27
Medlem
saffys avatar
Citat:
Jag känner igen det som mina spekulationer:

https://www.flashback.org/sp24692176
Ok men jag har för mej att jag läste det tidigt? Kan ha fel.
Citera
2010-08-14, 16:37
Medlem
Pethruss avatar
Citat:

Jag känner bara igen det från ditt inlägg i går kl 16:16: "Var det så att pappan var där och knackade på en gång först och ingen öppnade, eller var hemma?" Bortsett från det finns inte ordet "knackade" i något tidigare inlägg. (Men det kanske var något annat ord som användes...?)
Citera
2010-08-14, 16:41
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ok men jag har för mej att jag läste det tidigt? Kan ha fel.

Blir glad om du (eller någon annan) kan hitta den uppgiften.

Citera
2010-08-14, 16:44
Medlem
bulows avatar
Om vi nu leker med tanken att ett mord har begåtts, så kanske detta går ihop:

FS och MJ kommer hem från Tjörn - fortfarande osams. Bråket kulminerar och FS beger sig av från huset till fots.

Han irrar omkring hela natten. Vandrar kanske omkring i skogen vid platser han väl känner till.

Till slut, på morgonen den 28:e, känner han att han måste få kontroll på situationen igen. Han diktar ihop en historia och ringer till MJ. Säger att han har fastnat i ett mosshål, trampat ned sig i ett kärr eller utlöst en rävsax. Han behöver hjälp att komma upp/loss och hon måste komma omedelbart.

MJ kastar sig i bilen och kör iväg i hög hastighet. Samtidigt försöker hon ringa till FS igen och vinglar fram på vägen.

När hon till slut kommer fram till FS så händer något.

Efteråt tar han MJ:s bankomatkort och bilnycklar. Åker ner och stället bilen på pendelparkeringen. Kastar bilnycklarna. Tar ut så mycket pengar han kan. Därefter drar han omkring - kanske lämnar staden några dagar.

När pengarna är slut kommer han tillbaka och tar sig till fots upp till huset. Han blir iaktagen under promenaden.

Platsen för gärningen är inom samma mobilmastområde som MJ bor, därför söks hon runt hemmet.
Citera
2010-08-14, 16:54
Medlem
Callass avatar
Det här tycker jag är en intressant teori:

Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Bara några tankar...

Framgår det av MJ:s uppdateringar på Facebook/Darkside på kvällen/natten mellan tisd 27 juli och onsd 28 juli om FS följde med hem efter grälet på Tjörn?

Att de åkte därifrån tillsammans tycks stå klart, men kan han ha velat fortsätta fira sin födelsedag någon annanstans på egen hand, varefter MJ åkt hem ensam.

Kan hon ha varit på väg att åka och hämta FS någonstans på förmiddagen 28 juli, då någon mötte hennes bil som kom med hög fart från deras hem?

Eller kan han ha kommit hem till huset ett par dagar senare, hittat det tomt och tagit för givet att MJ rest iväg någonstans, varför han inte blivit orolig över att hon var borta (så som han enligt GT sagt till polisen)?.

Om FS var så missnöjd med det födelsedagsfirande MJ hade att erbjuda, kanske han drog vidare ut på kvällen sedan?
Citera
2010-08-14, 16:58
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Det här tycker jag är en intressant teori:

Om FS var så missnöjd med det födelsedagsfirande MJ hade att erbjuda, kanske han drog vidare ut på kvällen sedan?

Finns det några populära nöjesställen i Spekeröd?
Eller måste man ta sig till någon större ort för att kunna rulla hatt?
Citera
2010-08-14, 17:02
Medlem
MrBatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Enligt uppgift så ska ju inte Marina ha gillat droger, knappt ens alkohol, kan man tolka in nåt i det? Använde han, hade han aldrig använt droger hemma hos henne i huset tidigare så är det ju lite märkligt. Som om han visste att hon inte skulle se det/bry sig nästan... som om han visste att hon inte skulle komma tillbaka.

Följer man hans historia, så klart att han visste att hon inte skulle komma tillbaka (då menar jag ett par dagar), han sa ju att hon hade åkt bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in