2011-10-15, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Slutsatsen är också felaktig därför att filten kunde ha lagts på så fort blodet koagulerat, inom några timmar. Den vätska som fanns kvar, serum, är en klar gulaktig vätska som inte syns på en gulbrun kamoflagefilt.

Dum fråga men som sagt - jag har inte hängt med: Gjordes ingen undersökning av huset förrän de nya som flyttade in rapporterade om blodfläcken?
Citera
2011-10-15, 10:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenfields
Dum fråga men som sagt - jag har inte hängt med: Gjordes ingen undersökning av huset förrän de nya som flyttade in rapporterade om blodfläcken?
Jo, men polisen underlät att lyfta på filten i sängen och missade därför blodfläcken. Den skrev dock ned noggrant i protokollet att den inte lyfte på filten.
Citera
2011-10-15, 10:58
Bannlyst
Citat:
Jo, men polisen underlät att lyfta på filten i sängen och missade därför blodfläcken. Den skrev dock ned noggrant i protokollet att den inte lyfte på filten.

Låter ju väldigt konstigt att man rapporterar vad man INTE gör?
Citera
2011-10-15, 11:00
Medlem
bagarn29s avatar
"Motiv är en lyx som vi kan kosta på oss när vi har GM". Ungefär så sa GW i Örebro-fallet och det är kanske inte helt fel att resonera så.

Svartsjuka, försmådd kärlek, illa behandlad, pengar, offrets sexliv eller någon inbillad oförrätt?
Brott mot griftefriden.
Frivilligt försvinnande. Fast då finns det ju ingen GM för det är väl inte olagligt att försvinna.

Det finns andra som har haft möjlighet till att befinna sig vid huset och som känner terrängen väl. Efter den fjärde augusti så har inte F haft någon möjligt att ensam gå in i huset.

Vad man vet om blodet är att det upptäcktes runt årsskiftet 10/11. Åklagaren hävdar att det kom dit tidigast den 20 juli och det ger tidsrymd av ca fem månader men sanningen är att ingen vet när det kom dit eller hur mycket.
Citera
2011-10-15, 11:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är vad de gör iaf. FUP sid 110:
Citat:
Över sängbotten ligger en kamouflagemönstrad filt, madrassen under filten undersöks ej.
Citera
2011-10-15, 11:25
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

De fortsatte uppdatera samma protokoll ända fram till slutet på våren, det är möjligt att de kom på saker under våren som de ansåg vara viktiga att ha med i protokollet.

Precis som med hålet i väggen.
Citera
2011-10-15, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
De fortsatte uppdatera samma protokoll ända fram till slutet på våren, det är möjligt att de kom på saker under våren som de ansåg vara viktiga att ha med i protokollet.

Precis som med hålet i väggen.

Är det brukligt att göra så? Jag tycker det verkar lite rättsosäkert.
Citera
2011-10-15, 11:42
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Är det brukligt att göra så? Jag tycker det verkar lite rättsosäkert.

De säger att de brukar göra så, men det är nog ganska ovanligt att man återkommer till en brottsplats för nya omfattande undersökningar igen, efter en lång tid.
Citera
2011-10-15, 12:17
Medlem
Poyrojts avatar
Om man backar tråden ett drygt år så hittar man ett par intressanta inlägg som påpekar just det som är avgörande för att FS hittills har klarat sej.
Citat:
Hade de hittat blod eller ännu värre där så skulle ex-sambon sannolikt snabbt blivit anhållen på sannolika skäl eftersom han väl är den ende som varit i bostaden förutom MJ under den aktuella tiden?
https://www.flashback.org/sp24720768

Att dessutom pengauttaget var avsett till förskottshyra, för en pank och anmärkningsbelastad FS, är mycket troligt och ett billigt pris för MJ att bli av med parasiten. Dessutom hade FS "bäst före datum" gått ut.
Citat:
På sina profiler har hon skrivit "pojkar under 23 och män över 37 göre sig ej besvär".
FS fyllde 37.
https://www.flashback.org/sp24821236

Fast någon ny lägenhet fanns nog inte verkligheten och i månadskiftet jul./aug.-10 förväntades han förmodligen vara ute ur MJ´s hus.
Citera
2011-10-15, 12:43
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Jag undrar hur man kunde utesluta bostaden/sängen som brottsplats, utan att ha vänt upp och ner och ut och in på allt.
Förlitade man sig helt på hundarna?
Försökte man kanske att ta bort fleecen, men lät bli för att den satt fast?
Varför påpekar man annars i fup att man inte lyfte på filten?
Citera
2011-10-15, 12:54
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Citat:
10:29
Blodet som hittades i sängen är avgörande, mängden blod och möjligheten att det kunde kommit dit i juli 2010, pekar på att hon mördades där.
Just det, möjligheten finns att blodet kommit dit i juli 2010 men det är inte alls säkert. Som framkommit tidigare så går det inte att ålderbestämma blodfläcken. Den kan ha kommit dit såväl innan som efter ovan angivna tidpunkt.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=125&grupp=14620&artikel=4 672584
Jag vet inte vad du vill påvisa med ditt "Just det"-konstaterande? Du plockar ut ett lösryckt citat ur sitt sammanhang.
Åldersbestämningen görs ju i hela uttalandet: mängden blod och möjligheten att det kunde kommit dit i juli 2010, pekar på att hon mördades där.

Nu får jag väl ett 2dl-svar, men jag är beredd med Treo.
Citera
2011-10-15, 14:35
Medlem
Citat:
Misstankar tror jag är för starkt ord, men det kan inte uteslutas. Jag svarade på om blodet kommer från M, och det behöver det inte göra. Sedan varför blod från en släkting kan finnas där är svårare att säga.
Du skriver "sedan varför blod från en släkting kan finnas där är svårare att säga". Det får du rätta till, blod från nära släktingar har liknande DNA, det är detta som menas inte att de hittat blod från en släkting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in