2011-10-15, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Nej, det är inget påhitt. Åklagaren påstår att den som blodat ner sängen inte överlevt detta. Du påstår att blodet kan komma från en släkting till MJ.

Det var alltså så stora mängder blod?
Citera
2011-10-15, 10:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Nej, det är inget påhitt. Åklagaren påstår att den som blodat ner sängen inte överlevt detta. Du påstår att blodet kan komma från en släkting till MJ.
Nu börjar du tjafsa helt i onödan. Lägg ner.
Citera
2011-10-15, 10:08
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psync
När man diskuterar alternativa gärningsmän glöms ofta diskussionen om motiv bort, istället försöker man slå hål på gängse bild om hur det kan ha gått till. Det är visserligen bra att undersöka om det kan ha gått till på annat sätt, dock bör man i så fall presentera någon form av motiv samtidigt.

Den nuvarande misstänkte kan ha haft motiv till det misstänkta brottet, tex svartsjuka, ilska över att blivit utslängd från huset m.m. Vilka motiv skulle alternativa gm ha för att ta livet av MJ och finns det något som skulle kunna underbygga det?
Med rätta skulle jag vilja påstå. Att man vill göra någon illa innebär inte att man faktiskt kommer att göra någon illa. Ta en allmänt hatat person som exempel som helt plötsligt blir mördad. Letar man då efter möjlig GM med motiv så kan man stå där till slut med ett oräkneligt antal kandidater. Nej, det är ingen bra väg att gå att man utgår från ett motiv. Det måste alltid vara sekundärt. Annars kan man hamna väldigt fel.
Citera
Medlem
Psyncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenfields
Dock tycks ju även rätten haft den åsikten att det antingen kan ha handlat om alternativ gärningsman eller tom självmord.

Intressanta alternativ. Då önskar jag att man kunde presentera en motivbild för alternativ gm eller förklaring till bortforsling av självmordsoffer och inget tyder på att annat folk varit i huset under de kritiska dagarna än den huvudmisstänkte själv.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenfields
Det var alltså så stora mängder blod?
Åklagaren har en teori om att M har blött minst två liter blod genom en bäddmadrass. Bäddmadrassen är borta, så ingen vet hur mycket blod som har funnits.

På resårbotten har säkrats en liten mängd blod, uppskattningsvis ett par dl.
Citera
2011-10-15, 10:14
Medlem
Psyncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Med rätta skulle jag vilja påstå. Att man vill göra någon illa innebär inte att man faktiskt kommer att göra någon illa. Ta en allmänt hatat person som exempel som helt plötsligt blir mördad. Letar man då efter möjlig GM med motiv så kan man stå där till slut med ett oräkneligt antal kandidater. Nej, det är ingen bra väg att gå att man utgår från ett motiv. Det måste alltid vara sekundärt. Annars kan man hamna väldigt fel.

Har man ett motiv att gå efter blir det såklart enklare att resonera kring det. Visst finns det risk för att psyksjuk människa, utanför utredningen, skulle kunna ha gjort sig skyldig till brottet eller att en lek gått för långt eller att en olycka har hänt men inget tyder på att faktiskt fanns annat folk på plats när MJ försvann.
Citera
2011-10-15, 10:24
Bannlyst
Citat:
Intressanta alternativ. Då önskar jag att man kunde presentera en motivbild för alternativ gm eller förklaring till bortforsling av självmordsoffer och inget tyder på att annat folk varit i huset under de kritiska dagarna än den huvudmisstänkte själv.

Nu tror ju jag personligen att den misstänkte är gm, men man kan ju tänka sig att hade Marina begått självmord och t.ex. gm hittat henne så finns möjligheten att rädslan för att bli anklagad gjort att han forslat bort kroppen. Konstigare saker har ju hänt menar jag och då handlar det ju om brott mot griftefriden.
Citera
2011-10-15, 10:30
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
10:29
Blodet som hittades i sängen är avgörande, mängden blod och möjligheten att det kunde kommit dit i juli 2010, pekar på att hon mördades där.

Just det, möjligheten finns att blodet kommit dit i juli 2010 men det är inte alls säkert. Som framkommit tidigare så går det inte att ålderbestämma blodfläcken. Den kan ha kommit dit såväl innan som efter ovan angivna tidpunkt.

Citat:
10:47
– Blodet i sängen täcktes över med ett inkontinensskydd och sedan lades en filt över. Detta måste ha skett när blodet var torkat så det måste någon ha gjort dagarna efter blodet kom dit och det var bara den åtalade som befann sig i huset då.

Denna slutsats är då helt felaktig eftersom man inte med säkerhet vet när blodet hamnade i sängen.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=125&grupp=14620&artikel=4 672584
Citera
2011-10-15, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu börjar du tjafsa helt i onödan. Lägg ner.

Jag ska lägga ner.. och tar för givet att du tänker till lite angående SKL:s analys av blodet.
Citera
2011-10-15, 10:32
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Har man ett motiv att gå efter blir det såklart enklare att resonera kring det. Visst finns det risk för att psyksjuk människa, utanför utredningen, skulle kunna ha gjort sig skyldig till brottet eller att en lek gått för långt eller att en olycka har hänt men inget tyder på att faktiskt fanns annat folk på plats när MJ försvann.
Nu menar jag inte att det nödvändigtvis skulle saknas ett motiv, utan man bör inte utgå från det. Du kommer ofelbart att väva in din egen uppfattning om vad som skulle kunna vara det, och ett ev. motiv behöver nödvändigtvis inte ens kunna förstås av oss andra än GM. Som sagt, risken är påtaglig att man hamnar alldeles fel om man resonerar kring ev. motiv.
Citera
2011-10-15, 10:41
Medlem
Psyncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Nu menar jag inte att det nödvändigtvis skulle saknas ett motiv, utan man bör inte utgå från det. Du kommer ofelbart att väva in din egen uppfattning om vad som skulle kunna vara det, och ett ev. motiv behöver nödvändigtvis inte ens kunna förstås av oss andra än GM. Som sagt, risken är påtaglig att man hamnar alldeles fel om man resonerar kring ev. motiv.

Jag håller med dig. Här har man dock valt den huvudmisstänkte eftersom han har motiv och saknar alibi och i kombination med hans brottshistorik, och enligt vittnen, empatilösa personlighet ger det åklagaren mer kött på benen. Särskilt i kombination med att inget tyder på att nån annan varit på plats där i huset eller transporterat en människokropp.
Citera
2011-10-15, 10:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Just det, möjligheten finns att blodet kommit dit i juli 2010 men det är inte alls säkert. Som framkommit tidigare så går det inte att ålderbestämma blodfläcken. Den kan ha kommit dit såväl innan som efter ovan angivna tidpunkt.

Denna slutsats är då helt felaktig eftersom man inte med säkerhet vet när blodet hamnade i sängen.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=125&grupp=14620&artikel=4 672584
Slutsatsen är också felaktig därför att filten kunde ha lagts på så fort blodet koagulerat, inom några timmar. Den vätska som fanns kvar, serum, är en klar gulaktig vätska som inte syns på en gulbrun kamouflagefilt.
Senast redigerad av Quarrel 2011-10-15 kl. 10:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in