2011-10-07, 23:52
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, vittnena anger olika tidsuppgifter: kvinnan säger tio minuter; hennes man c:a en kvart (FUP, s. 399). - Betr. gångtiden från pendelstationsparkeringen till korsningen vid golfbanan: 26 min. - Den som provgått sträckan, inspektör PW, påpekar att hon är 165 cm lång och att en person som är van att gå och som också känner till diverse genvägar mm bör kunna korta ned tiden väsentligt - ska vi säga till 20 minuter..? (FUP, s. 466).

Vi får då följande tidsscenario:
14:39:28 Fordonsfråga; Kode O (precis före avfärd mot Stora Höga)
14:50:00 Parkering av MJ:s bil
15:10:00 Iakttagelse av promenerande man

Det fetade: Är sträckan mellan pendelstationsparkeringen och korsningen vid golfbanan uppmätt till 3,9 km?
Citera
2011-10-07, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HNTR
Marinas...
Tankarna går!
Citera
2011-10-08, 00:18
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jo, jag vet det.

Jag är inte lokalbo så jag vet inte vilka vägar som finns att promenera. De har ritat på en karta i FUP och när jag kollar på Google så är det den kortaste vägen att promenera.

Det är 3.9 km till golfbanan där han sågs enligt google. Det tar i lugnt tempo cirka 39 minuter enligt Google.

I rask takt kom dock polismannen, som var van att gå långa sträckor ned till 26 minuter.

Nu såg ju inte vittnena någon man som promenerade i ett rasande tempo utan någon som lunkade på vägen och som inte såg ut att ha bråttom.

Att han skulle kunna gena över gräsmattor på den sträckan tycker jag är märkligt att påstå skulle vara några tidsvinter. Klart han kan gå genom skogen eller över åkermark för att spara kanske hundra meter eller så, men inbillar mig att det är svårt att hålla raskt tempo där.

Nej, i FS fall tog det 26 minuter och stämmer det dessutom att han lunkande fram så får man nog lägga till ytterligare tid.

Jag promenerar en hel del, både kortare och längre sträckor. Oavsett vilket så har jag aldrig kommit ner i en kilometertid under 8 minuter och då går jag ändå i rask takt.

Så antingen är sträckan kortare än 3,9 km eller så har polismannen haft bromsolja i klockan, för jag tror inte ett dugg på att vederbörande gått den sträckan på 26 minuter.

Googles uppskattning på 39 minuter i lugnt tempo stämmer nog ganska bra och antagligen är det nog ungefär den tid det tog för FS också som lunkade fram. Att han skulle ha gått på 20 minuter som någon föreslog ser jag som omöjligt. Då måste han ha sprungit.
Citera
2011-10-08, 00:20
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
En sak jag funderat på är den fotkonfrontation polisen lät K och H göra. De hade båda vittnat om att mannen de sett hade långt hår uppsatt i en hästsvans (FUP s. 398 och 400).

På bilderna har männen hängande utsläppt hår. Varför fotades de inte med hästsvans?
Korrekt iakttagelse av ett oförklarligt korkat agerande.
https://www.flashback.org/sp32373998
Citera
2011-10-08, 00:25
Bannlyst
Varför? Beslöt sej Marinas mamma att städa och slänga nästan allt som tillhörde Marina?
ca: 2 månader efter Marinas försvinnande?

Varför går man in i hennes hus och länsar nästan allt som finns om henne?
Nästan alla kläder som Marina haft på sej hamnar till en kläd-insamaling efter 2 månader!

Har inte denna moder någon känsla alls? Eller är det pengarna som gäller med huset?
Citera
2011-10-08, 00:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Varför? Beslöt sej Marinas mamma att städa och slänga nästan allt som tillhörde Marina?
ca: 2 månader efter Marinas försvinnande?

Varför går man in i hennes hus och länsar nästan allt som finns om henne?
Nästan alla kläder som Marina haft på sej hamnar till en kläd-insamaling efter 2 månader!

Har inte denna moder någon känsla alls? Eller är det pengarna som gäller med huset?

Kamma dig det är det är väl inget konstigt med detta.
Huset va inget värt fatta det utan det va lånat på upp till skorstenen.
Mamman har nog känslor, men det kanske är bättre du frågar Fredrik som bedöms som att inte vara fullgod i det emotionella.
Citera
2011-10-08, 00:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Det fetade: Är sträckan mellan pendelstationsparkeringen och korsningen vid golfbanan uppmätt till 3,9 km?
Nej, den är 2,9 km - med bil.
Citera
2011-10-08, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
En sak jag funderat på är den fotkonfrontation polisen lät K och H göra. De hade båda vittnat om att mannen de sett hade långt hår uppsatt i en hästsvans (FUP s. 398 och 400).

På bilderna har männen hängande utsläppt hår. Varför fotades de inte med hästsvans?
För att det är ev.? gamla bilder på personer som kanske inte härrör och att det är en fotokonfrontation!
Att de inte har hästsvans är en stor miss från rättsväsendet.
Citera
2011-10-08, 00:41
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, den är 2,9 km - med bil.

Tack! Ja då är det mer rimligt att man kan gå sträckan på 26 minuter.
Citera
2011-10-08, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Mamman har nog känslor, men det kanske är bättre du frågar Fredrik som bedöms som att inte vara fullgod i det emotionella.
?

Konstigt?
Citera
2011-10-08, 00:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
?

Konstigt?

Citat:

Du trevar och smutsar ner mamman här vilket är onödigt enligt mig.
Citera
2011-10-08, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Om du pratar svenska så kanske jag förstår dej!

Varför skulle jag smutsa ner mamman?

Finns Marina i skorstenen?

Vilka droger går du på?! Eller är du sjuk?

Stackars MrsMagoo....
Senast redigerad av Yznof 2011-10-08 kl. 00:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in