2010-10-24, 19:18
Medlem
pezrulezhaakons avatar
KloBengan

Jo, det blir något kortare lyftväg, men det vägs ju upp av mer bröstarbete. Ett smalare grepp blir något längre ROM men då övertas rörelsen av mer triceps.
Den "uteblivna" rörelselängden med brett grepp är ju i ändlägena. I det registret har du ändå inte samma volymchans för bröst. Då är bröstmuskeln i sitt nära biologiska ändlägen. Är du med?
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2010-10-24 kl. 19:21.
Citera
2010-10-26, 01:41
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
KloBengan

Jo, det blir något kortare lyftväg, men det vägs ju upp av mer bröstarbete. Ett smalare grepp blir något längre ROM men då övertas rörelsen av mer triceps.
Den "uteblivna" rörelselängden med brett grepp är ju i ändlägena. I det registret har du ändå inte samma volymchans för bröst. Då är bröstmuskeln i sitt nära biologiska ändlägen. Är du med?

Jag förstår, tackar så mycket!

Undrade mest på grund av att jag var lite nyfiken med tanke på det jag hört om maxbredd i styrkelyftsammanhang, ej relaterat till volymträning. Men av tråden att döma så verkar ju |_o_| bra anpassat för just volymträning?
Citera
2010-10-26, 14:38
Medlem
pezrulezhaakons avatar
KloBengan

Ja, maxbredd i SL är nåt annat. De som tävlar har under lång tid finslipat tekniken med deras valda bredd för maxlyft.
De tränar också denna bredd nästan uteslutande för att bli starka där, hellre än att få onödigt stor volym, eftersom de tävlar i viktklasser. Där vill man ju helst vara så lätt och optimerad som möjligt för sin viktklass.
Så är målet volym för bröstmusklerna gäller ett I_o_I grepp. Är målet att få upp så mycket vikt som möjligt får man hitta sin personliga greppbredd beroende på sitt styrkeförhållande mellan bröst, triceps och axlar.
Citera
2010-10-26, 17:30
Medlem
SizeOns avatar
Både Robban och Coleman överbelastar sin muskler men på olika sätt, det är det jag vill komma fram till.

Robban skriver i sin journal att han inte bryr sig om vilken vikt han använder sig utav. Han kan ta en silverfisk i hantelstället på 10kg. Han gör vikten tung för muskeln.Coleman försöker att lyfta så tungt som möjligt, han använder så tunga vikter som möjligt.

Robban får tryck i musklerna, Coleman får tryck i musklerna men överbelastar dem samtidigt. Robban tränar lätt och Coleman tränar tungt.

Självklart så är Coleman 10 gånger starkare än Robban. Robban har ändå en del viktvana och kan träna tyngre. Robban kör med lätta vikter och försöker att göra vikten så tung som möjligt för muskeln. Coleman kör så tungt som möjligt och får tryck i muskeln, genom att köra så att muskeln får maximal anspänning.

Vilken metod tror ni bygger mest volym?
Citera
2010-10-26, 17:46
Bannlyst
Slå inte ner på Milos. Jag själv kör enligt Milos, Vicnatural och Scoobys principer vilket innebär en hel superslow och strikta rörelser. Kroppsbyggande handlar som sagt om att få kontakt i de muskler du vill bygga. Kontakt får man knappast genom att lasta massor med vikt och rycka upp okontrollerat.
Citera
2010-10-26, 17:50
Medlem
cannabisonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SizeOn
Både Robban och Coleman överbelastar sin muskler men på olika sätt, det är det jag vill komma fram till.

Robban skriver i sin journal att han inte bryr sig om vilken vikt han använder sig utav. Han kan ta en silverfisk i hantelstället på 10kg. Han gör vikten tung för muskeln.Coleman försöker att lyfta så tungt som möjligt, han använder så tunga vikter som möjligt.

Robban får tryck i musklerna, Coleman får tryck i musklerna men överbelastar dem samtidigt. Robban tränar lätt och Coleman tränar tungt.

Självklart så är Coleman 10 gånger starkare än Robban. Robban har ändå en del viktvana och kan träna tyngre. Robban kör med lätta vikter och försöker att göra vikten så tung som möjligt för muskeln. Coleman kör så tungt som möjligt och får tryck i muskeln, genom att köra så att muskeln får maximal anspänning.

Vilken metod tror ni bygger mest volym?

Men vad är det du inte förstår? Robban kör precis som coleman gör det enda som skiljer dem åt är att coleman är väldigt mycket starkare just därför kan han ta mycket mer vikt. Båda kör aldrig till fail!! ibland så brukar coleman showa inför kameran annars så tränar han inte med dem vikterna du ser i hans videor.
Citera
2010-10-26, 18:04
Medlem
SizeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabisonly
Men vad är det du inte förstår? Robban kör precis som coleman gör det enda som skiljer dem åt är att coleman är väldigt mycket starkare just därför kan han ta mycket mer vikt. Båda kör aldrig till fail!! ibland så brukar coleman showa inför kameran annars så tränar han inte med dem vikterna du ser i hans videor.

Det jag vill lägga fram är att Coleman och Robban tränar lika men ändå olika.

Robban skriver ju själv att han inte bryr sig om vikten, han gör vikten tung för muskeln.

Coleman däremot kör med så tunga vikter det går.

Detta är väl två olika sätt att träna på?
Då undrade jag om de båda metoderna är lika bra för volymbyggnad eller om någon av dem är bättre än den andra.
Citera
2010-10-26, 18:14
Medlem
cannabisonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SizeOn
Det jag vill lägga fram är att Coleman och Robban tränar lika men ändå olika.

Robban skriver ju själv att han inte bryr sig om vikten, han gör vikten tung för muskeln.

Coleman däremot kör med så tunga vikter det går.

Detta är väl två olika sätt att träna på?
Då undrade jag om de båda metoderna är lika bra för volymbyggnad eller om någon av dem är bättre än den andra.

När robban skriver att han inte bryr sig om vikten så menar han inte att han tränar med vilken vikt som helst han menar bara att vikten inte har så stor roll som folk tror att den gör för de flesta tror att mer vikt = mer muskler. Men självklart så tränar han ju inte med den lättaste vikten som finns utan han tränar ca. 1-2 reps ifrån fail exakt som coleman
Citera
2010-10-27, 01:40
Medlem
Någon som sitter på video hur man ska köra bänk för bästa TuT? Många länkar som inte fungerar längre
Citera
2010-10-27, 01:54
Medlem
CBSativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfuid
Någon som sitter på video hur man ska köra bänk för bästa TuT? Många länkar som inte fungerar längre

http://www.youtube.com/watch?v=g_WafmJDl0A

Tror den blivit postad tidigare.
Citera
2010-10-27, 18:27
Medlem
Har testat detta under ett par månader nu och gillar det skarpt. Har tagit ett tag att skola om sig på vissa övningar. Detta måste vara ett jättebra sätt för nybörjare att lära sig få kontakt.

Resultatmässigt är det för tidigt att uttala sig då jag är ren och dessutom börjar bli lite till åren. Här skyndas det långsamt ny för tiden Det känns iaf jättebra tycker jag med kontakten och trycket man får. Sen är det ju alltid en liten nytändning att prova något nytt.

Tycker man ska testa detta om man har psyket att börja om på lägre vikter än man stoltserat med tidigare på gymmet
Citera
2010-10-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testo24-7
blir du svagare vid deff gör du något fel. ok jag har aldrig deffat rent men jag har alltid ökat i styrka under deffperioder.. en i min bekantskap ökade även styrka rent på en deff.. så det gäller att man verkligen kastar i sig 1kg kvarg i en dryck + massa tonfisk dag in dag ut under deff.

Om du hade testat att deffa rent och en längre period (säg 5-6 månader) med sänkt kolhydratsintag.. Då är jag rätt säker på att du hade ändrat uppfattning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in