2010-07-29, 20:01
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Hur ser du på alternerande hantelcurl? Tänker på att de är just alternerande vilket gör att man skiftar arm till arm för varje reps.

Det känns som att det alltid glider in i att det här är min journal, vilket det också var.

Det här kommer räknas som OT då det inte har med "metoden" att göra, det tycker iof jag det har, min träning är ju egentligen ämnet och då är det ju rätt att prata om det, fast är vi verkligen i rätt tråd då?

Svaret på frågan är iaf japp, jag gör som Coleman...
Citera
2010-07-29, 20:02
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvfart
Låter som att du tolkar lite fel, det är ingen som har sagt att man bara kan isolera nedre latsen. Det diskuteras att man kan koncentrera och träffa nedre latsen, likaväl som man kan pricka övre bröstet, fast att vara avslappnad i resten av bröstet går ju inte.
Det låter som att du tror att man inte har någon spänning i någon annan muskel eller en annan del av muskeln, i detta fall ryggen och enbart spänner nedre latsen....

Det visar ju att du inte har någon aning om hur man prickskjuter muskler från olika vinklar och på detta sätt bygga och prickskjuta t ex nedre latsen...

Eller så har du insett att du faktiskt har fel och formulerar dig som att du egentligen har missförstått och därför kan säga att du faktiskt hade rätt från början bara det att du missförstod

Testa och spänn ett gummiband på enbart en sida.
Citera
2010-07-29, 20:03
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan

Jag tror mer om kroppen än så.
Citera
2010-07-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Om du först visat mig ett gummiband du kan kontrahera på kommando . Att jämföra en muskel med ett guimmiband är bara...dumt. Är tungan en muskel eller flera olika muskler? Kanske flera av hjärnan individuellt kontrollerbara muskelknippen i samma muskel ? Hur många nerver går till tungan?

Bara en tanke...från nån som inte vet nå't...

S
Citera
2010-07-29, 20:47
Medlem
pezrulezhaakons avatar
superfluent

Om en muskel skapar dragkraft, Var tror du den kraften kommer ifrån, och hur mycket kraft tror du blir kvar om man tar loss antingen ursprunget eller fästet?

Du kan ha en bil med en motorstyrka på 1000hk, eller 1hk. Hur mycket nytta har du av det om drivlinan inte är fastsatt och för vidare kraften? Ser du parallellen?

Du kan omöjligtvis låta ex ursprunget vara obelastat om fästet inte är det. Hela muskeln kommer vara belastad hur du än vrider och vänder på det.
Citera
2010-07-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
superfluent
Du kan omöjligtvis låta ex ursprunget vara obelastat om fästet inte är det. Hela muskeln kommer vara belastad hur du än vrider och vänder på det.

Belastad eller aktiverad? Jag ställer frågan för att jag själv inte vet... Vad jag vet är att muskelknippen (fiberknippen) aktiveras succesivt för att kontrollera rörelse och kraft. I en muskel som t ex bicebs så är det i min (geometriska) värld ganska rakt på. Gummibandsanalogin kan fungera. I en muskel som har en infästningspunkt i ena änden och en utsträckt linje i andra änden så blir det knepigare *bland annat* eftersom sträckan som skall kontraheras skiljer sig beroende på vinkel mot punktinfästningen.

Nära punktinfäsntningen (dvs högt upp på ryggen i det här fallet) behöver muskeln kontrahera mindre för samma rörelseutslag, längre ned på ryggen behöver muskeln kontrahera mer för samma utslag.

En muskelfiber kan bara kontrahera "så mycket". När max är nått så får andra knippen ta vid för att förlänga rörelsen...

Exakt hur muskelfiberlängden ser ut i musken i fråga lämnar jag obesvarat, för jag vet inte. Mitt "spånande" rör sig kring just vinklar och kontraktion... Är det belastnineng på fibern som gör att den växer eller är det bara att den kontraherar? Med olika grepp och rörelselängd/vinkelutslag på leden kommer man ju, om inte den grundläggande klassiska mekaniken är felaktig, att skapa olika *belastning* för olika fiberknippen i en dylik muskel. Troligt är också att vissa knippen kommer att konrahera före andra.

Spelar det roll? Ingen aning, men om jag inte är helt full, så är det väl så, att olika delar av muskeln kommer att dra i hop sig olika mycket, och "90gradersbelastningen", dvs den som ger max effektivitet kommer att röra sig som en solfjäder över muskeln...

S
Citera
2010-07-29, 21:29
Medlem
Sikkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Jag tror mer om kroppen än så.

Det är riktigt
Följa och tro slaviskt på studier är inget för en riktig karl
Citera
2010-07-29, 22:32
Medlem
GreatLakes avatar
sitter framför cost of redemption nu, bara se o lära, lr monkey see monkey do som axon säger
Citera
2010-07-29, 22:39
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatLake
sitter framför cost of redemption nu, bara se o lära, lr monkey see monkey do som axon säger

Ain´t nothing to it but to do it!
Citera
2010-07-29, 23:12
Medlem
Johnieboys avatar
Om vi lämnar hobbyfysiologandet åt sidan och pratar om träningsprincipen så hittade jag följande video.

http://www.youtube.com/watch?v=Vumc0u1v0Pk

Där ser man Cutler där han kör bl a djup benpress med utlåsning, ganska djup frontböj med utlåsning och ostrikta stångroddar. Han har definitivt inte maximerad TUT här. Gör han alltså fel?
Citera
2010-07-29, 23:13
Medlem
pezrulezhaakons avatar
superfluent

Du måste tänka längre än så. Även att inte de enskilda muskelfibrerna i sig ligger i samma vinkel som belastningsriktningen, så är det den sammanlagda dragriktningen som gäller. Penationsvinkeln som du är ute och fiskar efter har att göra med kombinationen mellan hur snabbt och hur stark en muskel blir. Detta skiljer sig åt dels muskelgrupper emellan och individuellt.

Även att inte de övre fibrerna behöver arbeta lika lång sträcka som de undre fibrerna (i lats) eftersom avstånden i själva hävarmen är olika. Men det är helt ointressant eftersom hela muskeln ändå arbetar som en enhet.
Citera
2010-07-29, 23:16
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Johnieboy

Ja visst gör han FEL eller hur, för han är ju inte lika stor som Coleman......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in