Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
superfluent
Du kan omöjligtvis låta ex ursprunget vara obelastat om fästet inte är det. Hela muskeln kommer vara belastad hur du än vrider och vänder på det.
Belastad eller aktiverad? Jag ställer frågan för att jag själv inte vet... Vad jag vet är att muskelknippen (fiberknippen) aktiveras succesivt för att kontrollera rörelse och kraft. I en muskel som t ex bicebs så är det i min (geometriska) värld ganska rakt på. Gummibandsanalogin kan fungera. I en muskel som har en infästningspunkt i ena änden och en utsträckt linje i andra änden så blir det knepigare *bland annat* eftersom sträckan som skall kontraheras skiljer sig beroende på vinkel mot punktinfästningen.
Nära punktinfäsntningen (dvs högt upp på ryggen i det här fallet) behöver muskeln kontrahera mindre för samma rörelseutslag, längre ned på ryggen behöver muskeln kontrahera mer för samma utslag.
En muskelfiber kan bara kontrahera "så mycket". När max är nått så får andra knippen ta vid för att förlänga rörelsen...
Exakt hur muskelfiberlängden ser ut i musken i fråga lämnar jag obesvarat, för jag vet inte. Mitt "spånande" rör sig kring just vinklar och kontraktion... Är det belastnineng på fibern som gör att den växer eller är det bara att den kontraherar? Med olika grepp och rörelselängd/vinkelutslag på leden kommer man ju, om inte den grundläggande klassiska mekaniken är felaktig, att skapa olika *belastning* för olika fiberknippen i en dylik muskel. Troligt är också att vissa knippen kommer att konrahera före andra.
Spelar det roll? Ingen aning, men om jag inte är helt full, så är det väl så, att olika delar av muskeln kommer att dra i hop sig olika mycket, och "90gradersbelastningen", dvs den som ger max effektivitet kommer att röra sig som en solfjäder över muskeln...
S