Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Har några frågor rörande TUT och Robbans metod. Vad jag läst så finns det vetenskapliga bevis för att det går att bygga muskler på högrepsträning. Att det t.om. kunde göras på 20+ reps. Bör väl tyda på att det inte har med ett givet repintervall att göra, utan även andra faktorer. Jag vet att någon annan läst dessa studier...
Varför pratar de flesta som håller med Robban om 10-15 reps. Vad är det som är gyllene med intervallet? Några bevis utom anekdotia?
Känns som att det är mycket anekdotiskt snack i tråden och att väldigt lite kan bevisas. Jag vill ha svar på vissa påståenden och anektodiska utlägg.
Eftersom tråden är så förbannat lång och det finns så mycket halvdumma inlägg, så har jag inte orkat läsa hela, men mycket av den, fan tagit flera timmar! Det är en intressant tråd, eller delar av den iaf!
Om något tagits upp och jag missat det, var vänliga!
Anekdotvarning:
--------------------------------------------------------
Jag läste på om högrepsträning likt Robbans modell och märkte att fler och fler börjat prata om detta. Det kom en drös olika modeller som kan ha liknande inslag, typ Myo-reps, dropset, static contraction, rest-pause.
Personligen upplevde jag mer tryck i musklerna efter ett pass och det kändes allmännt bra med mindre vila på ett pass.
Jag periodiserade oftare och växlade mellan Myo-reps och dropset oftare än tidigare, det fungerade ypperligt, ett tag. Sedan stanade det även av, precis som den tidigare platåer.
Började läsa på gamla 5X5, starting strenght och MAX-OT, synaptisk facilitering mm. Körde en 8-12 veckor, sen stopp igen. Periodiserde igen. Började växla mellan 2-3 veckor högreps och 2-3 veckor strongman, då hände det grejjer igen.
Jag blev mätbart svagare i maxlyft efter en period av högreps och hade efter en tid svårt att öka repsantal även då jag körde pass efter pass. När jag ledsnade så bytte jag metod. Jag förlorade även en hel del i fettmassa under de perioder med mycket högreps, vilket jag inte gör under perioder med få reps. Ja kosten är samma, alltid högt protein, lagom fett och
endast timade kolhydrater i form av potatis.
Vad som verkar missas mycket är att folk har olika genetiska och av det fysiska drag. Vissa kan helt enkelt inte göra superdjupa squats, jag inräknat, det går bara inte, oavsett hur mycket jag tränar, har inte proportioner för detta. Detta leder till att jag inte kan bygga muskler på samma sätt som den som kan, om jag nu inte kan ersätta exakt samma muskelaktivitet med andra övningar.
Men när det gäller träning lär mycket vara genetiskt betingat och begränsat av våra kroppar.
Fan det finns knappt två kroppsbyggare som är identiska, det är väl ett bevis om något på att man är ett arv av genetik och träningen i sig. Du får inte likadana biceps som din vän, oavsett om du tror (eller tror att du vet) att, hur och om du kan punkta inre biceps. Går inte att reproducera 100% samma förutsättningar.
Att högreps är bäst för volym under en extremt lång period vill vi nog alla se källor på, annat än anekdotiska belägg innan vi kan ta det på allvar. Det är färre än alla kroppsbyggare som ens försöker att hävda detta, tror många inte skulle hålla med, speciellt inte rena.
Att påstå att muskler växer likadant för alla med /eller utan AAS, speciellt om man nu kan träna nedre lats låter bara absurt. Om man nu kunde punkta nedre lats skulle väl för fan den växa mer än andra muskler om du lyckats punkta den, beroende på volym och TUT. Finns det något svar?
Plockade Citat (Nej, orkar inte klippa in alla):
--------------------------------------------------------
"då kroppen tar stryk av knäböj på ett skadligt sätt är när jag har på mycket vikt"
- Beror på att belastningen är fel eller tekniken?
"Du kanske skall ta dig en titt på hur det ser ut i monteringsfabriken på Volvo, finns nog inte en enda där som inte har någon typ av skada."
- Musarm och nackproblem för kontorsarbetare är också en myt?
"Det där kan jag intyga ger INGA biceps,,det ger däremot mkt kortisol. 6-7 kg hantlar hade varit utmärkt."
- Finns det några allmännt vedertagna studier för att lågreps skulle ge mer kortisol än högreps så länge man har samma volym och tidsrymd?
"Be kroppen om mer muskler. Inget jävla bryt ned bygg upp. Följ upp detta med en grym kost och du blir bodybuilder utan AAS."
- Finns det en belägg eller studier som visar på att man kan få en (och en bra/intensiv) proteinsytes utan ett muskelnedbrytande? Skulle jag bara be då...
"För min del har jag inte på långa vägar fått så bra resultat som nu, när jag tränar som Coleman. Jag ökar bättre i volym, är mindre skadebenägen och är fräschare i kroppen öht. Jag har kastat bort många träningsår på skit, har tränat max-ot, pf, som martin l, mm mfl. Skit skit skit. Iaf för mig. "
- Mindre skador för att du kör ungefär likadant, varje pass, med en viss volym eller viktökning? Andra träningsmetoder kankse inte har fungerat för att du inte gjort rätt enligt metoden, skött din kost eller andra faktorer?
"Självklart ska man öka proteinintaget vid deff men jag tror fortfarande man blir svagare vid deff för att det är OMÖJLIGT att bygga muskler under deff (förutsagt att man inte är nybörjare) och jag tror att om ingen muskelökning sker = ingen ökning i styrka."
- Det går absolut att bygga muskler under deff (kaloriunderskott). Ren lögn, men är svårt.
Frågor:
--------------------------
Jag har under senaste året misstänkt att TUT spelar en vital roll i muskelutvecklingen, men inte riktigt fått ihop det rent vetenskapligt med vad som presenteras idag. Jag skulle vilja veta hur detta går ihop med muskelfibrer och vad vi idag vet om dessa. Vi har ju alla olika andelar av muskelfibrer beroende på genetiskt arv samt hur vi har tränat. Förklara gärna hur Robbans metod påverkar våra muskelfibrer och hur den skulle passa för olika individer och olika muskelfiberfördelningar?
- Hur spelar CNS en roll i Robbans metod? Kommer CNS att utvecklas, hur och hur utveklas det i så fall om man inte går till fail? Vad är skillanden på CNS utveckling på Robbans metod och en Strongman metod?
- Om man nu kör efter Robbans metod så bör väl detta betyda basövningarna inte utvecklar stödmuskler/sekundära i samma utsräckning? För generell och mer komplett muskelbyggande, speciellt för nybörjare, varför skulle man göra detta?
- Vad anser ni att Static Contraction skulle medföra träningen enligt metoden? Kan ju bli lång TUT där. Om nu TUT är en helig graal, så bör detta ge något?
- Alla jämförelser med gamla profiler och om att de kör 10-15 reps, är det någon som kan fastlägga vilken total volym de körde med under ett pass? Volym är en viktig parameter att ta med och är viktig för utgången av tråden.
1.
http://www.leangains.com/2010/08/high-reps-vs-low-reps-for-muscle-gain.html Läs och dra egna slutsatser, vad du bygger bäst på när det gäller högreps kan även vara baserat på den genetiska aspekten av muskelfibersammansättning i respektive muskler, dvs den naturliga sammansättningen som du är född med, men även hur du har levt och använt musklerna sedan dess.
2. Du lär kunna fixa dina problem med knäböj genom stretchning, fråga Dreas.
3. Angående "nedre lats", läs
https://www.flashback.org/sp24511894. Nedre lats kan inte isoleras, punkt slut, det är basic anatomi.
4. "då kroppen tar stryk av knäböj på ett skadligt sätt är när jag har på mycket vikt"
- Beror på att belastningen är fel eller tekniken?
Svar: Konstig formulering på frågan, men tekniken.
5.
"Du kanske skall ta dig en titt på hur det ser ut i monteringsfabriken på Volvo, finns nog inte en enda där som inte har någon typ av skada."
- Musarm och nackproblem för kontorsarbetare är också en myt?
Svar: Läste du rätt? Poängen är att upprepande rörelser (t.ex över huvudet) sannolikt leder till skador, och det är ett argument varför högreps också kan vara skadligt.
6. "Det där kan jag intyga ger INGA biceps,,det ger däremot mkt kortisol. 6-7 kg hantlar hade varit utmärkt."
- Finns det några allmännt vedertagna studier för att lågreps skulle ge mer kortisol än högreps så länge man har samma volym och tidsrymd?
Svar: Sök själv, vet ej.
7. "Be kroppen om mer muskler. Inget jävla bryt ned bygg upp. Följ upp detta med en grym kost och du blir bodybuilder utan AAS."
- Finns det en belägg eller studier som visar på att man kan få en (och en bra/intensiv) proteinsytes utan ett muskelnedbrytande? Skulle jag bara be då...
Svar: Klart du kan öka i muskelmassa utan att träna.