Ja stadig, utan tvekan, en helt fantastisk övning
Men absolut inte den effektivaste övningen för volym/massa i relation till hur mycket total energi du lägger ner per tillfälle.
Det är absolut inte alls svårt att bolla med tunga vikter. Problemet är ändå att du övervägande träffar andra muskler än du har tänkt träna. Oavsett om du har tränat i sjuttioelva sekel, så lyckas du inte komma förbi fysikens lagar.
Man lär sig ofta en teknik som gör att man kan använda tunga vikter men endå bibehålla kontakten med rätt muskler.Vill man bygga muskler gäller det oftast att lyckas belasta rätt muskler men fastän det ibland kanske känns som om man inte får kontakt så växer musklerna endå.Min rygg växte som bäst då jag tränade med unga vikter, cheata.Jag kände ingen bra kontakt med ryggen men den växte bra.Nuförtiden försöker jag jag träna annorlunda och söker kontakt med musklerna jag tränar.Det funkar bra för brösten men inte bra för ryggen.Som jag tidigare skrev så hjälper cheating att komma förbi platåer, det krävs att man blr starkare för att bli större
Ja, men samtidigt krävs det att avsedd muskel får den belastningen som krävs för att bli piskad, och då spelar det ingen roll om du har fördubblat en belastning om ändå avsedd muskel bara har möjlighet att använda sig av hälften.
Jag måste hålla med pez i den här frågan. Marklyft är för mig ingen volymbyggare, utan en styrkeökande basövning. Riktiga volymbyggare än skivstångsrodd, latsdrag, chins och hantelrodd.