2010-07-30, 09:38
Medlem
pezrulezhaakons avatar
superfluent

Både ja och nej. Självklart finns det små skillnader i aktivering i enskilda muskler, annars hade alla muskelfibrer alltid haft samma riktning, vilket inte är fallet. Muskler sammarbetar alltid, och den muskeln eller muskelgruppen som ligger bäst till i förhållande till belastningsriktningen i en viss övning kommer vara den som har störst chans att jobba.
Det innebär att om du förändrar en övning alltför mycket kommer du också förändra förhållandet musklerna arbetar. Då kan inte den muskeln du från början tänkt träna få lika stor belastning eftersom andra muskelgrupper ligger bättre och bättre till för belastningsriktningen och rörelseplanet.

Med det menas att när du då tänkt träna en viss del av en muskel, så kommer i de allra flesta fallen den muskeln att få en totalt lägre belastning att jobba med, och andra muskler hjälper till i rörelsen. Och hur hade du tänkt att du skulle effektivt träna en muskel som får alltmindre belastning?
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2010-07-30 kl. 09:41.
Citera
2010-07-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Det innebär att om du förändrar en övning alltför mycket kommer du också förändra förhållandet musklerna arbetar.
Det var heller inte det som mitt inlägg handlade om. Det handlade om att CNS visst kan styra individuella delar av muskler, något som viftats bort som en myt, och som dessutom använts som spiken-i-kistan-argument för att "det är omöjligt att prickskjuta olika delar av muskler".

Vem har förresten sagt att det som krävs är att man förändrar övningen "för mycket"? Själv har jag ingen aning.

Citat:
Och hur hade du tänkt att du skulle effektivt träna en muskel som får alltmindre belastning?
Det är ju du som låter påskina att för att pricka t ex nedre delen av latsen så måste man förändra en övning så till den milda grad att det i princip blir en helt annan övning. Robban är uppenbarligen av en annan åsikt. I alla fall, om vi bortser från den illa maskerade retoriska finten så är väl hela iden med att "prickskjuta" just att stimulera en del av en muskel, vilket per defenition borde innebära att någon annna del av muskeln inte stimuleras maximalt?

Återigen, jag påstår inte att det går att pricksjuteträna alla muskler, eller ens någon muskel, utan jag påpekar att det finns forskning och vetenskapliga belägg för att hjärnan kan aktivera en eller flera delar av individuella muskler beroende på rörelse och vinklar, vilket faktiskt talar för att det skulle kunna tänkas vara möjligt att prickskjuta delar av vissa muskler. I alla fall så faller huvudargumentet mot prickskjuning, dvs att "en muskel kan bara aktiveras som en atomär enhet". Så är det alltså inte!

S
Citera
2010-07-30, 11:09
Medlem
pezrulezhaakons avatar
superfluent

Ja, det finns en skillnad i aktivering, men du måste tänka på vilka rörelseplan en muskel kan arbeta inom. Om rörelsen förändras, bara lite, kommer inte muskeln arbeta lika optimalt, men visst arbetar den. Antingen för den enskilda muskeln eller för den sammanlagda dragritningen för en muskelgrupp.

Om vi tar latsmuskeln som exempel. Dess rörelseplan är vertikal adduktion och axelleds extension i sagitalplanet, plus nästan allt däremellan. Hur effektiv en roddövning blir för latsmuskeln beror på var armbågarna befinner sig.
Om du nu hade tänkt att träffa nedre delarna av lats så bra som möjligt så måste belastningsriktingen stämma överens med de fibrernas dragriktning, vilket sätter resten av latsmusklernas fiberriktning i ett annorlunda förhållande till belastningsriktningen. Detta gör att du gör det svårare för latsmuskeln att jobba mot belastningen, varpå du inte kan ge latsmuskeln lika mycket pisk, eftersom andra muskler som baksida delta, triceps, tex måste stå för mer av arbetet.
Så om man får resultat i nedre delarna, visar det bara att man tränat latsmuskeln.

Så ja skulle du sätta EMG på latsmuskelns nedre del så skulle du definitivt se en skillnad mot övre del. MEN det betyder inte att du tränar nedre del effektivare. Bara att hela muskeln inte kan arbeta lika optimalt.

Nedre delarna kan inte arbeta om inte hela fiberstråket mellan ursprung och fäste arbetar.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2010-07-30 kl. 11:22.
Citera
2010-08-02, 19:35
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
superfluent

Ja, det finns en skillnad i aktivering, men du måste tänka på vilka rörelseplan en muskel kan arbeta inom. Om rörelsen förändras, bara lite, kommer inte muskeln arbeta lika optimalt, men visst arbetar den. Antingen för den enskilda muskeln eller för den sammanlagda dragritningen för en muskelgrupp.

Om vi tar latsmuskeln som exempel. Dess rörelseplan är vertikal adduktion och axelleds extension i sagitalplanet, plus nästan allt däremellan. Hur effektiv en roddövning blir för latsmuskeln beror på var armbågarna befinner sig.
Om du nu hade tänkt att träffa nedre delarna av lats så bra som möjligt så måste belastningsriktingen stämma överens med de fibrernas dragriktning, vilket sätter resten av latsmusklernas fiberriktning i ett annorlunda förhållande till belastningsriktningen. Detta gör att du gör det svårare för latsmuskeln att jobba mot belastningen, varpå du inte kan ge latsmuskeln lika mycket pisk, eftersom andra muskler som baksida delta, triceps, tex måste stå för mer av arbetet.
Så om man får resultat i nedre delarna, visar det bara att man tränat latsmuskeln.

Så ja skulle du sätta EMG på latsmuskelns nedre del så skulle du definitivt se en skillnad mot övre del. MEN det betyder inte att du tränar nedre del effektivare. Bara att hela muskeln inte kan arbeta lika optimalt.

Nedre delarna kan inte arbeta om inte hela fiberstråket mellan ursprung och fäste arbetar.

Jag tror nog den där studien som är länkad talar en hel del för att Robban och de gamla envisa byggarna troligen observerat saker som visar på att teorin är långt från klar gällande ämnet.

Det är nog så att muskeln måste kontraheras med olika övningar , i synnerhet om den ser ut som latsen eller bröstmuskulaturen, för att utvecklas maximalt. Tror man kan anse det vara ett empiriskt faktum ( annars hade inte alla duktiga byggare tjatat så förbålt om det).
Citera
2010-08-02, 20:26
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Jag tror nog den där studien som är länkad talar en hel del för att Robban och de gamla envisa byggarna troligen observerat saker som visar på att teorin är långt från klar gällande ämnet.

Det är nog så att muskeln måste kontraheras med olika övningar , i synnerhet om den ser ut som latsen eller bröstmuskulaturen, för att utvecklas maximalt. Tror man kan anse det vara ett empiriskt faktum ( annars hade inte alla duktiga byggare tjatat så förbålt om det).

+1

Var sak har sin plats
Citera
2010-08-02, 21:51
Medlem
Själv försöker jag "sila snacket", sas. Har alltid varit "teknisk", dvs jag vill förstå mekanismerna bakom det jag håller på med och jag vill maximera nyttan av det jag gör. En stor del av nöjet -oavsett aktivitet- är att hitta "sweet spot", att förbättra sig snabbare än omgivningen. Outsmart them!

Hurvida det går att prickskjuta enskilda muskler vet jag inte. Jag är inte där ännu, så jag har inte försökt och det är ointressant för mig just nu. Det jag vet är att det defenitivt kan vara möjligt. Det jag också vet är att Robban/Colman's teknik -om den utförs rätt- fungerar utmärkt på mig. Jag kör inte exakt samma upplägg som Robban och är relativ "nybörjare" med typ 4 månader av mer seriöst kroppsbyggande, men efter att ha researchat och aktivt ignorerat "forumhorornas intrummade sanningar" till förmån för lite mer underbyggd vetenskaplig kunskap om hur en normal kropp *egentligen* svarar på träning och hur man ser till att "trycka till" sina muskler att växa så det knakar *utan* att spräcka sig helt, så står jag helt nöjd i dagsläget. Helt nöjd! Jag lyfter mindre än de flesta på mitt gym och ändå bygger jag sjukt bra med volym även jämfört med de som är typ 15 år yngre än mig, *plus* att kaggen har gått från "uppenbart besvärande" till "OK".

S
Citera
2010-08-02, 23:24
Medlem
Sikkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Själv försöker jag "sila snacket", sas. Har alltid varit "teknisk", dvs jag vill förstå mekanismerna bakom det jag håller på med och jag vill maximera nyttan av det jag gör. En stor del av nöjet -oavsett aktivitet- är att hitta "sweet spot", att förbättra sig snabbare än omgivningen. Outsmart them!

Hurvida det går att prickskjuta enskilda muskler vet jag inte. Jag är inte där ännu, så jag har inte försökt och det är ointressant för mig just nu. Det jag vet är att det defenitivt kan vara möjligt. Det jag också vet är att Robban/Colman's teknik -om den utförs rätt- fungerar utmärkt på mig. Jag kör inte exakt samma upplägg som Robban och är relativ "nybörjare" med typ 4 månader av mer seriöst kroppsbyggande, men efter att ha researchat och aktivt ignorerat "forumhorornas intrummade sanningar" till förmån för lite mer underbyggd vetenskaplig kunskap om hur en normal kropp *egentligen* svarar på träning och hur man ser till att "trycka till" sina muskler att växa så det knakar *utan* att spräcka sig helt, så står jag helt nöjd i dagsläget. Helt nöjd! Jag lyfter mindre än de flesta på mitt gym och ändå bygger jag sjukt bra med volym även jämfört med de som är typ 15 år yngre än mig, *plus* att kaggen har gått från "uppenbart besvärande" till "OK".

S

Klockrent
Citera
2010-08-03, 16:33
Medlem
RobbanColemans avatar
Jag tar gärna diskussioner kring texterna "Att träna..." i den här tråden fortsättningsvis också även om texterna kommer ligga i säkert förvar på bloggen. Detta då jag vill undvika att få dem flyttade osv.

Jag vill ha kontroll på det jag själv skrivit.

Nu ligger "Intro del 2" uppe.

Mvh
Citera
2010-08-03, 17:55
Medlem
GainomaxamoniaGs avatar
Arnold pratar om the pump, kanske tränade han på det sättet också tros?

http://www.youtube.com/watch?v=KzI-UQ-JsaQ
Citera
2010-08-03, 18:04
Medlem
KoettFaerss avatar
Hur ligger det till med Dorian Yates då? Hans träning och träningsfilosofi var ju lite annorlunda från många andra toppbyggare (enligt honom).

Till Robin: Visst, ditt sätt fungerar, men vill du framstå som seriös i en diskussion bör du hålla dig från att hävda att det du säger är rätt och den absoluta sanningen.
Citera
2010-08-03, 18:14
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Hur ligger det till med Dorian Yates då? Hans träning och träningsfilosofi var ju lite annorlunda från många andra toppbyggare (enligt honom).

Till Robin: Visst, ditt sätt fungerar, men vill du framstå som seriös i en diskussion bör du hålla dig från att hävda att det du säger är rätt och den absoluta sanningen.

Antar att du menar mig.

Jag är säker på att det är just rätt för volym, därför vidhåller jag det.
Citera
2010-08-03, 18:35
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Antar att du menar mig.

Jag är säker på att det är just rätt för volym, därför vidhåller jag det.

Okej, ville inte låta eller otrevlig eller något, det var mer ett tips.
Har själv kört med den träningsmetoden och tyckte den fungerade bra. Jag blev betydligt tröttare av de passen än andra träningspass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in