Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Det innebär att om du förändrar en övning alltför mycket kommer du också förändra förhållandet musklerna arbetar.
Det var heller inte det som mitt inlägg handlade om. Det handlade om att CNS visst kan styra individuella delar av muskler, något som viftats bort som en myt, och som dessutom använts som spiken-i-kistan-argument för att "det är omöjligt att prickskjuta olika delar av muskler".
Vem har förresten sagt att det som krävs är att man förändrar övningen "för mycket"? Själv har jag ingen aning.
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Och hur hade du tänkt att du skulle effektivt träna en muskel som får alltmindre belastning?
Det är ju du som låter påskina att för att pricka t ex nedre delen av latsen så måste man förändra en övning så till den milda grad att det i princip blir en helt annan övning. Robban är uppenbarligen av en annan åsikt. I alla fall, om vi bortser från den illa maskerade retoriska finten så är väl hela iden med att "prickskjuta" just att stimulera en del av en muskel, vilket per defenition borde innebära att någon annna del av muskeln inte stimuleras maximalt?
Återigen, jag påstår inte att det går att pricksjuteträna alla muskler, eller ens någon muskel, utan jag påpekar att det finns forskning och vetenskapliga belägg för att hjärnan kan aktivera en eller flera delar av individuella muskler beroende på rörelse och vinklar, vilket faktiskt talar för att det skulle kunna tänkas vara möjligt att prickskjuta delar av vissa muskler. I alla fall så faller huvudargumentet mot prickskjuning, dvs att "en muskel kan bara aktiveras som en atomär enhet". Så är det alltså inte!
S