2010-07-29, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Johnieboy

Ja visst gör han FEL eller hur, för han är ju inte lika stor som Coleman......

Såg din ironi, men för folk som inte fattar så är det ju genetiken hehe...
Citera
2010-07-29, 23:47
Medlem
GreatLakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnieboy
Om vi lämnar hobbyfysiologandet åt sidan och pratar om träningsprincipen så hittade jag följande video.

http://www.youtube.com/watch?v=Vumc0u1v0Pk

Där ser man Cutler där han kör bl a djup benpress med utlåsning, ganska djup frontböj med utlåsning och ostrikta stångroddar. Han har definitivt inte maximerad TUT här. Gör han alltså fel?

du hittade en video, jag kan inte säga varför han gör så, men ostrikt känns ju inte som hans signum direkt.
Citera
2010-07-29, 23:47
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Flashycrash

Har inte genetiken en underordnad betydelse, iallafall i den här tråden?
Cutler tränar ju fel för att han inte med det träningssättet lyckas prickskjuta Vastus lateralis, utan plågar hela quadriceps.... eller var det ironi igen?....

Fast jag vågar inte klistra med en länk som visar var Vastus lateralis sitter, för det kanske kommer från en helt påhittad teoretisk sida, och jag vill inte bli betraktad som en bokgymmare. Så jag låter bli.....
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2010-07-29 kl. 23:53.
Citera
2010-07-29, 23:53
Medlem
Johnieboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatLake
du hittade en video, jag kan inte säga varför han gör så, men ostrikt känns ju inte som hans signum direkt.

Jag letade inte ens, var någon annan som länkade till mig. Jag tror att jag skulle hitta fler ifall jag letade.

Den filosofi som Robban lagt fram har för mig låtit som att maximerad TUT alltid är rätt i alla lägen alltid. Då måste man ju alltså dra slutsatsen att Cutler gör fel här.
Citera
2010-07-30, 00:08
Medlem
GreatLakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Ain´t nothing to it but to do it!
måste få tag på lite grits o smaka på, coleman verkar ju älska de
Citera
2010-07-30, 00:41
Medlem
Citat:
superfluent

Om en muskel skapar dragkraft, Var tror du den kraften kommer ifrån, och hur mycket kraft tror du blir kvar om man tar loss antingen ursprunget eller fästet?

Du kan ha en bil med en motorstyrka på 1000hk, eller 1hk. Hur mycket nytta har du av det om drivlinan inte är fastsatt och för vidare kraften? Ser du parallellen?

Du kan omöjligtvis låta ex ursprunget vara obelastat om fästet inte är det. Hela muskeln kommer vara belastad hur du än vrider och vänder på det.

Fast ska du jämföra kroppen med bilar så visar ju det bara hur okunnig du är om bilar i allmänhet i första hand sen att du jämför den med en bil visar ju hur lite du kan eller hur mycket du tror du kan om kroppen.
För det första, vi tar ditt exempel med bilen, för att förenkla Motor->Drivlina->Drivhjul, med dagens teknik (Ta EVO 9:an) som exempel) så räknar en dator ut exakt vilken fördelningen drivningen ska vara på hjulen. Säg att du kör på bana, tar en kruva och för att ha maximalt grepp och kontakt med vägytan ska Vänster Fram få 25% av effekten, Vänster bak 15%, höger fram 30% och höger bak 30%.. Säg att Motorn står för belastningen, Drivlinan är hjärnan och nervsystemet som säger till vilka drivhjul (muskler) som ska spännas och arbeta med belastningen.
Motorn = En stång på 40kg ->Du använder en rörelselängd och en vinkel som gör att hjärnan (drivlinan) bestämmer att nedre latsen ska ha t ex 50% av kontakten, bröstryggen 15% och övre latsen och trapzen 35%....

Hur du än vrider och vänder på det så blev du precis.... ägd
Så då har du motbevisat dig själv där genom att dra in bilar i ämnet

Citat:
Där ser man Cutler där han kör bl a djup benpress med utlåsning, ganska djup frontböj med utlåsning och ostrikta stångroddar. Han har definitivt inte maximerad TUT här. Gör han alltså fel?

Alla utföranden kan inte vara perfekta, Coleman har ju ändrat sitt utförande lite om man jämför dom gamla mot dom nya videorna, det går alltid att förbättra hela tiden. Cutler har ju bra utförande bevisligen, han är ju Mr O, förutom i dom tre övningarna du precis räknade upp då... Fast han gör ju så mycket rätt att kanske 3 övningar med tveksamt utförande enligt dig kanske inte spelar så stor roll, fast han kanske spänner musklerna under hela setet och på detta sätt inte vilar muskeln..
Vad vet vi? Det är inte så enkelt som det ser ut som på teven, det är 20års erfarenhet bakom hans repetitioner, sen vet man inte hur deras utföranden ser ut utanför kameran heller, det ska man också ha i åtanke....
Citera
2010-07-30, 00:54
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Halvfart

Undrar vem som blivit ägd egentligen...

Oavsett hur mycket du vänder och vrider på det ska kraften ner i backen, vilket är omöjligt utan en drivlina. Men jaja, det blir ju din nivå....

En annan sak, Jag jämförde med en enkel tes, och du börjar snacka teknikutveckling...
Hur mycket har kroppen utvecklats de senaste låt säga 2-3000 åren?

Du verkar ha även missat en fundamental skillnad:
Bilen kan du skapa utefter den önskan du har vilket du INTE kan göra med kroppen. Kroppen är vad den är och du måste leva med det..

Dessutom gör du ju fel i din egna jämförelse.

Ägd.....?
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2010-07-30 kl. 01:11.
Citera
2010-07-30, 01:50
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnieboy
Jag letade inte ens, var någon annan som länkade till mig. Jag tror att jag skulle hitta fler ifall jag letade.

Den filosofi som Robban lagt fram har för mig låtit som att maximerad TUT alltid är rätt i alla lägen alltid. Då måste man ju alltså dra slutsatsen att Cutler gör fel här.

Jag vet inte men i mina ögon ser inte Cutler helt äkta ut heller. Jämför med Coleman...

Och som nämndes tidigare i tråden så kollar man t ex Colemans första träningsfilm, innan han exploderade till en ny nivå, inte alls samma utförande, och som sagt, inte alls samma massa...
Citera
2010-07-30, 01:53
Medlem
Johnieboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Jag vet inte men i mina ögon ser inte Cutler helt äkta ut heller. Jämför med Coleman...

Och som nämndes tidigare i tråden så kollar man t ex Colemans första träningsfilm, innan han exploderade till en ny nivå, inte alls samma utförande, och som sagt, inte alls samma massa...

Helt äkta? Vad menar du?
Citera
2010-07-30, 06:43
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvfart
Fast ska du jämföra kroppen med bilar så visar ju det bara hur okunnig du är om bilar i allmänhet i första hand sen att du jämför den med en bil visar ju hur lite du kan eller hur mycket du tror du kan om kroppen.
För det första, vi tar ditt exempel med bilen, för att förenkla Motor->Drivlina->Drivhjul, med dagens teknik (Ta EVO 9:an) som exempel) så räknar en dator ut exakt vilken fördelningen drivningen ska vara på hjulen. Säg att du kör på bana, tar en kruva och för att ha maximalt grepp och kontakt med vägytan ska Vänster Fram få 25% av effekten, Vänster bak 15%, höger fram 30% och höger bak 30%.. Säg att Motorn står för belastningen, Drivlinan är hjärnan och nervsystemet som säger till vilka drivhjul (muskler) som ska spännas och arbeta med belastningen.
Motorn = En stång på 40kg ->Du använder en rörelselängd och en vinkel som gör att hjärnan (drivlinan) bestämmer att nedre latsen ska ha t ex 50% av kontakten, bröstryggen 15% och övre latsen och trapzen 35%....

Hur du än vrider och vänder på det så blev du precis.... ägd
Så då har du motbevisat dig själv där genom att dra in bilar i ämnet

Alla utföranden kan inte vara perfekta, Coleman har ju ändrat sitt utförande lite om man jämför dom gamla mot dom nya videorna, det går alltid att förbättra hela tiden. Cutler har ju bra utförande bevisligen, han är ju Mr O, förutom i dom tre övningarna du precis räknade upp då... Fast han gör ju så mycket rätt att kanske 3 övningar med tveksamt utförande enligt dig kanske inte spelar så stor roll, fast han kanske spänner musklerna under hela setet och på detta sätt inte vilar muskeln..
Vad vet vi? Det är inte så enkelt som det ser ut som på teven, det är 20års erfarenhet bakom hans repetitioner, sen vet man inte hur deras utföranden ser ut utanför kameran heller, det ska man också ha i åtanke....

Hahaha! Vad fan är detta? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Gör alla en tjänst och håll dig till bilar.
Citera
2010-07-30, 08:38
Medlem
Citat:
superfluent

Du måste tänka längre än så. Även att inte de enskilda muskelfibrerna i sig ligger i samma vinkel som belastningsriktningen, så är det den sammanlagda dragriktningen som gäller.

Du verkar fortfarande vara inne på att hjärnan bara kan aktivera en muskel som en homogen enhet?

"Muscles within muscles: Coordination of 19 muscle segments within three shoulder muscles during isometric motor tasks." (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16458022).

Från sammanfattningnen:
"Utilising an electromyographic technique, the timing and intensity of contraction within 19 muscle segments of three superficial shoulder muscles (Pectoralis Major, Deltoid and Latissimus Dorsi) were studied and compared during the production of rapid (e.g. approximately 400ms time to peak) isometric force impulses in four different movement directions of the shoulder joint (flexion, extension, abduction and adduction). The results of this investigation have suggested that the timing and intensity of each muscle segment's activation was coordinated across muscles and influenced by the muscle segment's moment arm and its mechanical line of action in relation to the intended direction of shoulder movement (e.g. flexion, extension, abduction or adduction)."

SÅ, då kanske vi i alla fall kan vara överens om att CNS har *möjlighet* att aktivera individuella delar av en muskel beroende på t ex rörelseriktning och ledvinkel?

Även om studien inte direkt påvisar att man kan träna delar av en muskel så öppnar det i alla fall för möjligheten.

S
Citera
2010-07-30, 09:35
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Du verkar fortfarande vara inne på att hjärnan bara kan aktivera en muskel som en homogen enhet?

"Muscles within muscles: Coordination of 19 muscle segments within three shoulder muscles during isometric motor tasks." (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16458022).

Från sammanfattningnen:
"Utilising an electromyographic technique, the timing and intensity of contraction within 19 muscle segments of three superficial shoulder muscles (Pectoralis Major, Deltoid and Latissimus Dorsi) were studied and compared during the production of rapid (e.g. approximately 400ms time to peak) isometric force impulses in four different movement directions of the shoulder joint (flexion, extension, abduction and adduction). The results of this investigation have suggested that the timing and intensity of each muscle segment's activation was coordinated across muscles and influenced by the muscle segment's moment arm and its mechanical line of action in relation to the intended direction of shoulder movement (e.g. flexion, extension, abduction or adduction)."

SÅ, då kanske vi i alla fall kan vara överens om att CNS har *möjlighet* att aktivera individuella delar av en muskel beroende på t ex rörelseriktning och ledvinkel?

Även om studien inte direkt påvisar att man kan träna delar av en muskel så öppnar det i alla fall för möjligheten.

S

Intressant. De flesta som försöker bli grova har ju också ett sönderbombat och överbelastat CNS. Kan bli svårt att använda det till muskelkontakt då. "No pain no gain" borde bytas ut mot "No brain no gain".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in