Hur man tränar rätt för volym del 4
Jag valde bort "för volym" då jag ansåg det uppenbart att det var det jag talade om men återtar det nu då folk annars kan hävda att det finns mer än ett rätt. Jag håller med om det också om jag inte har med just "för volym". Tränar man utan att ha som mål att bli maximalt grov finns det många, många vägar och "rätt". Det har väl aldrig rådit ngt tvivel om att det var volym jag pratar om men för att ha ryggen fri och vara extra tydlig så kommer det nu finnas med i titeln igen.
I den här delen kommer jag ta upp träning av biceps. Jag kommer presentera filmklipp som vanligt men kommer egentligen prata generellt om vad som gäller.
De första klippen(fler än ett den här gången) är som vanligt de som visar hur man ska göra för att få bäst resultat. Nu kräver det dock lite mer av tittaren, eventuellt, för att hänga med i svängarna.
Jag börjar dock med lite basics för att kunna höja nivån lite. Det viktigaste i bodybuilding är muskelkontakt, det är inte ngt man bara ser, det är något som utövaren känner och kontrollerar. Att det ser rätt ut i vinklar och rörelselängd är inte hela tricket. Tricket är att kunna kontrollera avsedd muskel genom en rörelse, Man måste alltså kunna spänna muskeln utan att trixa i övningar på gymmet. Mitt tips för att lära sig detta är att flexa i olika lägen, samt öva posering, det är det bästa sättet att lära sig detta. Man står inte och drar i kablar på scenen för att flexa en muskel utan det sker utan motstånd. Det här tänket hjälper oss också att släppa "viktkåtheten" och faktiskt göra det vi vill, nämligen bygga muskler, och inte flytta vikter. Det som ska observeras i klippen är, rörelselängden, axelpartiets inblandning, användandet av momentum, bibehållen spänning och slutkontraktionen bl a.
Ok, nu till de "rätta" klippen. Vi börjar med Coleman för ordningens skull. Ronnie har full koll på allt vad muskelkontakt innebär och hans biceps vilar aldrig, både i den "egna" spänningen samt den som skapas av viktmotståndet. Om vi börjar med kontrollen av avsedd muskel så har han biceps spänd hela tiden, även i bottenläget, inte det klassiska bottenläget med flexad triceps och låst armbåge, jag menar det rätta bottenläget, sträckt biceps med bibehållen spänning. Prova själva att spänna biceps nu framför skärmarna, i bottenläget, utan vikt. När ni hittar det spända läget så "curla" upp med samma spänning hela tiden. Det intressanta nu är att hitta vart muskeln är som mest kontraherad, man ska alltså tokspänna ihop biceps i slutläget, inte lyfta upp en hantel eller liknande. Ni kommer märka att det går att få en enorm spänning och kontraktion då ni provar detta, förutsatt att ni inte tappar spänningen på vägen upp eller går förbi den i toppläget. Den sistnämnda fallgropen är dock enormt mycket lättare att ramla ned i då vi höjer insatsen.
Hur gör vi då detta? Jo vi går till gymmet. Vitsen med vikterna och maskinerna på gymmet är att öka den spänningen man kan få utan vikter inte tvärtom.
Man ska alltså börja i rätt ände, spänna/hitta muskler och addera viktmotstånd,inte lyfta vikter och därmed hitta/spänna muskler, i bästa fall, under rörelsen.
Med detta utförande får man som vanligt plocka bort en ansenlig mängd av vikterna man rår med ett felaktigt utförande. Detta är vanligtvis en rätt svår bit för många som gärna jämför sig med andra osv.
Coleman har som sagt en perfekt kontakt och anspänning under seten,som jag nämnde,och han använder också momentum, tyngdlag och tyngdpunkt på ett utmärkt sätt. Detta gör bl a att han undviker fallgropen jag nämnde tidigare. För det otränade ögat kan det se ut som han svingar upp vikterna och gungar för att få en "fördel" gentemot belastningen men det är precis tvärtemot vad han gör. Lägg märke till Ronnies axelparti och hur han med momentum hamnar "under" vikten och lägger belastningen på just biceps och inte axlar och rygg. Observera hur armbågen stiger framåt uppåt så vikten träffar biceps, han glider liksom in under vikten, han använder inte hävstångseffekten och fuskar upp den som den ovane kommer uttyda. På slutet då full kontraktion skall uppnås kommer denna förståelse för momentum osv. hjälpa Ronnie att undvika fallgropen, nämligen att viktbelastningen faller in mot axeln via tyngdlagen och inte skapar en kraftigare total muskelkontraktion, han vill ju nämligen öka kontraktionen jämfört med exemplet vi provade tidigare, utan vikt, det är ju det som är vitsen med vikterna. Detta kan också appliceras på vägen ned och då man "fångar" vikten, glider under den i bottenläget.
Kolla först ca 2.40 in i det första klippet då coleman kör alternerad hantelcurl, detta då det var just den övningen jag hade i åtanke då jag skrev texten ovan. Efter det är det bara att kolla resten och ha samma tänk och analysera och förstå.
RÄTT 1
RÄTT 2
Då till det felaktiga utförandet som visas upp av Axon. Han visar här tydligt ineffektiviteten i
bl a sin "egenskapade" övning. Varför är det fel det vi ser i detta klipp? Jo, här prickas som vanligt alla fel som Coleman undviker. Alla vinningar densamme så smart prickar in lyser dessutom här med sin frånvaro. Jag kommer påpeka de mest uppenbara felen här och lämnar sedan resten till er läsare, jag är övertygad om att ni kommer se vad jag vill ni ska se, detta då det är mer än uppenbart alltihop.
Vi börjar med startläget, som tydligt visar en slapp biceps, gärna utlåst armbåge med en kontraktion i triceps och ett neddippat axelparti. Redan här blir det uppenbart att utövaren inte gjort sin läxa i muskelkontakt. Då rörelsen sätts igång dras axelpartiet uppåt-bakåt och andra muskelgrupper stjäl belastning från avsedd muskel som dessutom redan innan denna miss är obelastad pga startpositionen och bristen på anspänning.
Lägg märke till användandet av momentum och tyngdpunkt i övningarna här. Det är som natt och dag i jämförelse med det rätta uförandet. Här görs allt för att minska spänningen i avsedd muskel, som inte ens är i spel då rörelsen startas. Gällandes tut här så är den obefintlig, här vilas det, svingas och ineffektiviseras till absurdum. Observera hävstångseffekten och armbågarnas position. Här är det inte fråga om att komma under vikten eller öka belastningen på avsedd muskel här är det en helt annan sport, nämligen tyngdlyftning med bicepsövningar.
Jag avslutar med att säga katastrof, och låter er fortsätta sågningen på egen hand...
FEL