Hur man tränar rätt för volym del 6
Träningståget rullar vidare, idag är slutstationen ett perfekt utförande i latsdrag.
Same procedure as last...
I det första klippet visar Ronnie Coleman ett perfekt utförande.
Lägg märke till startpositionen. Han håller stången med latsen, han hänger inte ut belastningen utan anspänning, tut ni vet, han håller den alltså med muskelkraft.
Som jag tjatar om så handlar det om att spänna muskler och inte flytta vikter eller göra rörelser. Det gäller att ha spänningen innan man börjar rörelsen. Inte desperat börja leta efter den då rörelsen redan är igång. Den skall dessutom behållas genom setet.
Nu ett tips som kommer hjälpa er hitta rätt startläge. Tänk en dubbel bicce-pose, träna på den. Gör ryggen bred i den posen. Börja med att dra ihop skulderbladen genom att dra armbågarna bakåt, det gör det lättare att styra isär de samma sedan, kontahera. Nu är det dax att slå posen. Låt armbågarna som nu befinner sig mot bålens sidor(skulderbladen ihopdragna), eller varför inte säga latsen, vandra sakta och försiktigt uppåt, lätt, lätt framåt, här får man känna efter, detta ska ske med kontakt, slappna alltså inte av i skuldror och lats då ni fäller ut(känn spänningen då skulderbladen glider isär, håll emot samtidigt som ni släpper efter). När man känner att man kommit så högt att man börjar tappa spänningen i latsen skuldrorna, drar man bestämt tillbaka dem ned till det "bästa" läget, och spänner till rejält(det rör sig om en mycket kort bit 1-3cm kanske). När ni hittar det här efter några ggr, höj då hastigheten en aning i samma rörelse fast upprepa direkt efter att ni hittat slutläget i posen med att dra ned armbågarna med bibehållen spänning(tänk motstånd, ta i lite, fejka belastning genom kontakt), lite framför kroppen initialt för att efter en bit övergå till att dra bak armbågarna igen och kontrahera.
Detta påminner en hel del om latsdraget i fråga och är en bra hjälp till att lära sig få kontakt.
Kolla nu på Colemans latsdrag och tänk på det ni nu blivit upplysta om. Jag tror ni kommer se det mesta själva nu efter min genomgång.
En detalj som ni kanske inte ser är hur han använder "rörelsenergin" till att hitta det perfekta startläget samt höja belastningen där, Han släpper på lite nämligen och "fångar" upp farten med latsen. Som vanligt perfekt tut genom seten. Det sista är överkurs och gör att man får plocka bort ännu mer vikt. Detta då det nästan blir som två kontraktioner, en i startläget och en i slutläget.
RÄTT
Nu till det felaktig klippet. Här ser vi ngn som inte fått ta del av mitt tips ovan. Om man förstår pose-biten förstår man direkt att Axon håller för smalt, Nästa fel är den uppenbara stölden av arbete från avsedd muskel, nämligen biceps som är där och "nallar" igen.
Att hitta det perfekta startläget är ngt som inte prickas alls. Notera att vikten vilas ut, inte hålls kvar med hjälp av avsedd muskel. Notera också hur skulderbladen i princip bara vandrar uppåt och i alldeles för liten mån dras isär, kom ihåg vad jag sa om att göra sig bred. En annan detalj är att utövaren lastat på för tung vikt. Slutkontraktionen blir inte vad den borde vara heller då rörelsen avslutas för högt upp, notera armbågarnas position i slutläget.
Nej jag ska inte tjata mer nu utan låter det stanna där och litar istället på er läsares kompetens att analysera och utvärdera.
FEL