2010-07-26, 22:16
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxville
Kollade igenom alla JayCutler videos från i juli/juni i år på JayCutler channeln på YouTube. Han verkar nöja sig med reps mellan 10-14, 10 är absoluta favoriten. Han kör ofta ganska tungt, så han får "vila" lite mellan repsen. Ibland kör han med skapligt TUT, ibland inte. Han har ju lyckats bygga ganska bra han med ...
Han släpper aldrig TuT under övningen i alla fall eftersom han vilar i kontraktion, brukar han göra på 8:e till 10:e reppet ibland. Dessutom tränar han alla muskler ifrån alla vinklar, inte för att han har någon anatomisk förklaring bakom det utan för att han inte vill lämna något åt slumpen. Vilket då är ganska smart, för om man tränar allt så missar man ju inte något. ;en krävs ju en hel del prepp och andra återhämtningssaker för att orka träna så många övningar som han gör.
Citera
2010-07-27, 09:17
Medlem
Noxvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Han släpper aldrig TuT under övningen i alla fall eftersom han vilar i kontraktion, brukar han göra på 8:e till 10:e reppet ibland. Dessutom tränar han alla muskler ifrån alla vinklar, inte för att han har någon anatomisk förklaring bakom det utan för att han inte vill lämna något åt slumpen. Vilket då är ganska smart, för om man tränar allt så missar man ju inte något. ;en krävs ju en hel del prepp och andra återhämtningssaker för att orka träna så många övningar som han gör.

Mmm du har säkert rätt. Det jag mest var ute efter är att man kanske inte måste stirra sig blind på att Coleman kör 15-20 reps, det är det enda rätta! Cutler kör ju lite tyngre och håller således inte samma tempo, även om de två månaderna säkert inte representerar ett helt år.. eller så gör de det, vem vet?
Citera
2010-07-27, 14:39
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Mmm du har säkert rätt. Det jag mest var ute efter är att man kanske inte måste stirra sig blind på att Coleman kör 15-20 reps, det är det enda rätta!
Ja precis! Exakt, men det fungerar säkert, Robbans alltså samma som att Jay Cutlers sätt är också fungerar, Jay Cutler är ju ett levande bevis på det. Som man ser på i princip alla kroppsbyggare så har de som lyckats tränat helt jävla olika.

Citat:
Cutler kör ju lite tyngre och håller således inte samma tempo, även om de två månaderna säkert inte representerar ett helt år.. eller så gör de det, vem vet?
Vad jag vet så tränar han alltid så. Jag tränar ganska likt Jay Cutler, fast mycket mindre övningar än vad han kör. Jag bryr mig alltså inte om jag tränar varje muskel från varje vinkel. Jay Cutler har dessutom fått mycket kritik för att han kör med för låga vikter, då sa han bara "number two in the world baby".

Säger ju en hel del det också.
Citera
2010-07-27, 15:22
Medlem
Kreatos avatar
Vad säger du om tidsintervallet under utförandet av repetitionerna Robban, i "din" metod? Finns det något max- eller minvärde i tid för den koncentriska samt den excentriska fasen?
Citera
2010-07-27, 16:36
Medlem
Brookuss avatar
Cutler kör dips:
http://www.youtube.com/watch?v=Exd8kAZQOfc

Inte mycket till rörelse där inte och uppenbarligen fungerar det väldigt bra.

Tur att han inte har Axon som PT. Hade blivit en utskällning utan dess like. "Sådär blir du för fan inte stor!!!"

.....

Intressant på ämnet:
http://massivemass.com/secret4.html
Citera
2010-07-27, 18:05
Medlem
RobbanColemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreato
Vad säger du om tidsintervallet under utförandet av repetitionerna Robban, i "din" metod? Finns det något max- eller minvärde i tid för den koncentriska samt den excentriska fasen?

Behåll kontakten i avsedd muskel, kör så explosivt det går, tappa inte kontakten, den är allt...
Citera
2010-07-27, 18:53
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Cutler kör dips:
http://www.youtube.com/watch?v=Exd8kAZQOfc

Inte mycket till rörelse där inte och uppenbarligen fungerar det väldigt bra.

Tur att han inte har Axon som PT. Hade blivit en utskällning utan dess like. "Sådär blir du för fan inte stor!!!"

.....

Intressant på ämnet:

Exakt så där kör jag dips för triceps,, klockren övning. Full kontakt ! Bra som fan !
Citera
2010-07-27, 19:16
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Behåll kontakten i avsedd muskel, kör så explosivt det går, tappa inte kontakten, den är allt...
+1

Tycker jag med.
Citera
2010-07-27, 19:32
Medlem
megablast1s avatar
Citat:

Jag kör denna på andra veckan nu, men fan vad det gör ont i musklerna, inte negativt alltså, men jag är inte van att köra denna metod, känns helt nytt. Musklerna är helt sönder jobbade efter ett pass.
Citera
2010-07-28, 00:15
Medlem
Sy-ss avatar
Den här tråden tackar jag för Robban. Jag tror att jag kommer att få en helt ny dimension i min träning med denna metod.

jag e dock lite orolig att jag inte kommer att få lika bra kontakt i rygg och biceps som i övriga muskelgrupper. Nog mest för att min teknik i vissa övningar som marklyft, hantelcurls och stångrodd är bristfälliga. några tips?

Sen har jag även funderat på att skaffa Colemans filmer, vilka(en) rekommenderar ni?
Citera
2010-07-28, 00:24
Medlem
Kreatos avatar
Citat:
Allt förutom det fetmarkerade är uppfattat. Se vidare:

Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Intressant på ämnet:
Förutsatt att artikeln stämmer. Robban, vad sägs i så fall om 30-sekundersregeln där 30 sekunder tension skulle motsvara "anabolic zone", vid vilken muskeln trivs bäst i för att byggas? Gäller det för din del att träffa ett särskilt reps-antal eller bara köra så explosivt som möjligt för att således göra så många reps som möjligt inom tidsintervallet 30 sekunder? Du kanske inte ens kör efter 30-sekundersregeln, jag har inte en susning, vet heller inte om artikeln är skitsnack men tänkte det var lika bra att höra medan man ändå är här i tråden och velar.

Vad fasiken hände med allt snack om runt 10 reps för volym? Förutsatt att 30-sekundersregeln finns, är det tänkt att varje repetition ska utföras på ca tre sekunder för att i slutändan landa på 30 sekunder per set? I så fall börjar minsann pusselbitarna falla på plats. Jag kanske bara snackar skit nu, men värt ett försök, sorry för OT i värsta fall.

Skulle det vara negativt att köra långsamt kontrollerade reps (givetvis full TUT) gentemot att köra explosiva och i så fall varför?
Citera
2010-07-28, 01:26
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Kreato

Du har störst möjlighet att bygga i ett tidsintervall som ligger mellan 20-50 sekunder. Då ska du ha en belastning som är anpassad så att du ligger nära failure när setet är färdigt. Belastningen kommer ge sig självt, beroende på vilket tidsintervall du har valt att lägga setet på.

Om du passar med 24,8 sek eller 40,5, beror på hur du individuellt svarar på träningen samt hur väl du kan utföra övningen och piska den muskeln du tänkt så hårt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in